Kannattaa hankkia itsellesi kunnon yösiteitä muutama paketti jälkivuotoa ajatellen, on kiva että niitä on valmiiksi kotona. Ja liivinsuojia kanssa. Mulle rintapumppukin oli aika ehdoton, mies joutui heti toisena päivänä käymään sellaisen kaupasta. Ainun käsikäyttöinen on mulle ollut ihan hyvä eikä ole kauhean kallis ostoskaan, jos vaikka sitä ei hirveästi tarvitsekaan. Niin ja perhekaljaa join pari pulloa, että maito nousisi rintoihin, en tiedä auttoiko se vai vaan aika, mutta maitoa alkoi kolmantena päivänä tulla ihan kunnolla. Pari tuttipulloa ja muutama tetra korviketta on hyvä olla myös kotona, jos alussa tarvitsee turvautua lisämaitoon (niinkuin meillä piti parina ekana päivänä, siitä ei ole ollut myöhemmin mitään haittaa). Rintakumit saatat tarvita, jos nännit on kipeät, tosin niitä saa vissiin ostaa aika monesta sairaalastakin. Mulle suositeltiin Ceridal-merkkistä rasvaa nänneihin, mutta siinäkin taisi vaan aika ja imettäminen auttaa, että rinnanpäät tottui imettämiseen. Älä muuten säikähdä, monella imettäminen sattuu aluksi ihan hirveästi, mullakin ensimmäiset 6 viikkoa oli ihan yhtä tuskaa ja joka imetyskerran jälkeen mietin, että tämä oli viimeinen, mutta sisulla vaan imetin ja kas kummaa, kun vauva vähän kasvoi, niin imetys muuttui tosi miellyttäväksi ja imetän edelleen (tyttö 6kk). Niin ja tähän on kai lisättävä pakollinen kommentti jos joku vetää herneen nenään, että jos imetys vaan ei suju, niin siitäkään ei kannata ottaa paineita, korvikkeellakin kasvaa ihan yhtä terveitä lapsia! Niin ja se vielä pitää lisätä, että imetystyyny oli ainakin mulle tosi tärkeä juttu, sen avulla sai hyvän imetysasennon niin äidille kuin vauvallekin, joten jos on ylimääräistä rahaa tai näppärä käsistään, sellainen kannattaa ostaa tai tehdä.
Muuten yksi juttu, minkä mies joutui hakemaan, ennen kuin kotiuduttiin, oli sellainen kottikärryn pyörän sisäkumi. En nimittäin pystynyt epparihaavan takia muuten oikein istumaan... Tosin tuota ei varmaan kannata hankkia etukäteen, kun eihän sitä tiedä missä kunnossa on synnytyksen jälkeen.
Vauvalle vaippoja ja vaatteita, newborn-kokoisia vaippoja ei kannata ihan kauheasti ostaa, koska vauvan kokoa on vaikea arvoida (meillä taisi mennä Liberoja 2 pakettia tuota pienintä kokoa). Oikeastaan kaiken muun ehtii ostaa myöhemmin, rasvoja ja kylpyöljyjä et välttämättä tarvitse ja pakkauksessa sekä sairaalasta saatavassa näytekassissa on alkuun ihan hyvä perussetti. Tietysti sängyt, vaunut, turvakaukalot, hoitopöydät, vannat sun muut jutut on hyvä olla.
Toivottavasti tästä sepustuksesta oli jotain apua, onnea loppuodotukseen!