Auttakaa! häkämyrkytystä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työmyyrä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työmyyrä

Vieras
Minkälaisia oireita häkämyrkytyksessä? Pellit oli kiini 1-2 tuntia, huomasin hiillosta.. Aukastiin pelliit, tuuletetaan.

Mulla päänsärkyä, miehellä ei kuulema mitään, meni nukkumaan.
Lapset nukkuu yläkerrassa, häkä on kait raskasta, että on vaan täällä alakerrassa. Heräteltiin kuitenki lapsia äsken ja ne oli OK...

Kuin paljo tuota hiillosta pitää olla, että häkää muodostuu????

Oireet

Häkämyrkytystä pitää epäillä, jos pako- tai palokaasuille altistumisen yhteydessä esiintyy seuraavia oireita: päänsärky, huimaus, korvien soiminen, näköhäiriöt, heikotus, levottomuus. Hengitys kiihtyy ja sydämen syke nousee. Iho ja limakalvot voivat tulla tavallista punaisemmiksi. Vaikean myrkytyksen oireita ovat tajunnan menetys, kouristukset, hengitysvaikeudet ja harva pulssi.

Oireet johtuvat pääasiassa hapen puutteesta, mutta hiilimonoksidi voi myös suoraan vaurioittaa kudoksia.
Itsehoito

Koska häkämyrkytyksen kaltaisia oireita voi esiintyä monista muistakin syistä, aina ei voi olla varma, johtuvatko oireet häästä. Varminta on kuitenkin aina toimia sen mukaisesti, että oireiden syynä olisi häkä, jos ollaan suljetussa tilassa ja lähettyvillä on mahdollinen häkää tuottava laite.

Ensiapuna on toimittaa potilas välittömästi raittiiseen ilmaan. Lievät oireet häviävät itsellään asteittain tunnin parin aikana. Vaikeammissa tapauksissa aloitetaan ensiapuna happihengitys, jos siihen on mahdollisuus.
Milloin hoitoon

Jos epäillään häkämyrkytystä ja potilaalla on voimakkaita oireita, hänet pitää toimittaa välittömästi ambulanssilla sairaalaan. Jo ambulanssissa aloitetaan sataprosenttisen hapen hengittäminen. Vaikeimmissa tapauksissa annetaan painekammiossa ylipainehappihoitoa.

Häkähän ei haise. Korvaa hapen vereesä, eli veren hemoglobiini sitoo hanakammin häkämolekyylin kuin happimolekyylin. Päänsärky, väsymys jnpp. on oire, ihan kuin väsymys, raskaus huonohapekkaassa ilmassa yleensäkin. Häkä on vain siitä salakavala, että se voi iskeä tuon väsymyksen ja tajuttomuuden niin nopeastikin, ettei jaksa enää reagoida, ja siten siis ihan lopulliseen asti.

Alkuperäinen kirjoittaja *****:
Mie en kyllä uskaltas laittaa nukkumaan, kysyisin neuvoa myrkytystietokeskuksesta ja pitäisin kaikki ikkunat/ovet auki.

en mää uskallakaan. Varsinkin kun itellä tuli pänsärkyä.. Tuotiin lapse tänne alakertaan jatkamaan unia... Oon aivan hermona täällä....

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja *****:
Mie en kyllä uskaltas laittaa nukkumaan, kysyisin neuvoa myrkytystietokeskuksesta ja pitäisin kaikki ikkunat/ovet auki.

en mää uskallakaan. Varsinkin kun itellä tuli pänsärkyä.. Tuotiin lapse tänne alakertaan jatkamaan unia... Oon aivan hermona täällä....

Ootko soittanu mihinkäään??

Alkuperäinen kirjoittaja Minttuhirviö:
Hanki häkävaroitin niin tästä eteenpäin voit olla levollisemmalla mielellä. Kuulostaa siltä että olet vaan niin hädissään että kuvittelet kaikkea.

tämäkin voi hyvin olla mahdollista. :/ Pelkään AINA pahinta...
huomenna heti aamusta kaupoille hakemaan varoitinta.

Istuin tässä koneella reilun tunnin ja sen ajan tuo uuni oli puskenu savut sisälle. Nyt haisoo lakanat ja kaikki. Savu karvastellee kurkkua...

Alkuperäinen kirjoittaja työmyyrä:
Minkälaisia oireita häkämyrkytyksessä? Pellit oli kiini 1-2 tuntia, huomasin hiillosta.. Aukastiin pelliit, tuuletetaan.

Mulla päänsärkyä, miehellä ei kuulema mitään, meni nukkumaan.
Lapset nukkuu yläkerrassa, häkä on kait raskasta, että on vaan täällä alakerrassa. Heräteltiin kuitenki lapsia äsken ja ne oli OK...

Kuin paljo tuota hiillosta pitää olla, että häkää muodostuu????

Eli oireina oli se että mä heräsin yöllä vessaan ja mua huimasi. Matkalla vessaan sitten pyörryin. Mies tuli katsomaan mikä hätänä ja mä "herättyäni" et täällä on varmana häkää! Pelkäsin nimittäin sitä kun mies laittoi mielestäni liian aikaisin pellit kiinni aiemmin illalla. Mies ei usko ja mä sanoin että nyt ikkunat ja ovet äkkiä auki. Lähin aukaseen ikkunoita ja oveja niin mies pökrää makkarissa ja mä meinaan uudestaan pyörtyä.. Miehen tokenettua saadaan kaikki auki ja tuuletettua. Sitten molemmilla alkaa pää oleen kipeä.. Soitan päivystykseen selittäen tilanteemme ja sanovat että pitäis ambulanssi tilata kun olimme pyörtyneet. Mies yritti että lähetään omalla autolla.. eivät antaneet. Saatiin matkalla happea sairaalassa ja teholle jouduttiin yhdeksi yöksi. Molemmilla häkää veressä (luojan kiitos ei liikaa), miehellä oli ihan hilkulla ettei tullut kunnon häkämyrkytys -->tajuttomuus. HUOM! Miehillä häkä menee nopeammin vereen! KÄY ihmeessä herätteleen miestäsi et onko tajuissaan???!!! Kyllä mä sinuna soittaisin edes päivystykseen..

Ai niin ja mä olin raskaana ihan alussa. Onneksi ei tullut vauvalle mitään.

Tuon kokemuksen jälkeen odotamme aina että hiillos on kokonaan sammunut!!! Emme enää riskeeraa henkeämme.......

niin ja joo kyllä häkä on enemmän lattiatasolla kuin ylhäällä. me siis olimme nukkumassa sängyssä ja saatiin häkää.

Mekin hommattiin häkävaroitin, halpa henkivakuutus! Ei kyllä asuta siinä vanhassa talossa enää missä sattui tuo.. niissä pelleissä ei ollut edes (häkä)ilmareikiä. Nykyisessä on.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksiköhän monella on vain palovaroitin mutta ei häkävaroitinta?

meillä siksi, että silloin kun hommattiin nuo palovaroittimet, niin siellä kaupassa ei ollu häkävaroittimia saatavilla. Ja kun silloin ei vielä ollut varsinaista tarvetta varoittimille, niin jäi hommamatta.... *nolo*

niin ja häkä poistuu verestä (nopeammin) hengittämällä 100% happea siis sairaalassa... Mä sinuna soittaisin päivystykseen kysyen lisäneuvoa varsinkin kun sulla on tuota pääkipua. Vai joko hellitti?

meiän perhe sai 2v sitten häkämyrkytyksen.pellit kiinni laitettiin kun ei ollut kun mustaa vaan.mentiin nukkumaan ja parin tunnin päästä heräsin kamalaan korvien soimiseen ja päänsärkyyn.mies meni tajuttomaksi vessareissulla.sillon ei tajuttu vaan luulin mul olevan migreeni ja miehellä uusista lääkkeistä johtunut kohtaus,päätettin et aamul lääkäriin.ikkuna auki ja mentii nukkumaa.ukko heräs lääkäriin aamul ja kuopus samaan aikaan rupes oksentamaan.soitin myrkytystietokeskukseen ja käskivät soittaa ambulanssin..esikko ei sitten ehrännytkään vaan oli jo tajuton..kyl tää sellaset traumat jätti et hankkikaa hyvät ihmiset se HÄKÄVAROTIN,ei suuri investointi ja henkivakuutus.meille sutarin vierailun jälkeen selvisi et vanhanmallisen pystyuunin onkaloihin oli jääny palamatonta puuta joka sitten rupesi kytemään..

Alkuperäinen kirjoittaja veeras:
niin ja häkä poistuu verestä (nopeammin) hengittämällä 100% happea siis sairaalassa... Mä sinuna soittaisin päivystykseen kysyen lisäneuvoa varsinkin kun sulla on tuota pääkipua. Vai joko hellitti?

jo hellitti pääkipu. Herättelin miestä, oli väsynyt mutta niin se on aina tähän aikaan yöstä.

Me tuuletettiin aika hyvin, 10-15 minuuttia kolme ovia ja kaikki ikkunat auki.

Lapset hengittää ihan normisti ja pulssit on kans ok. Taitaa olla mun ylireagointia taas. (mies reagoi niin tyynesti ihan kaikkeen, että mää vähän kompensoin täällä... ;) )

En mää islti vielä ala nukkuun. Ihan kaiken varalta... :/