auttakaa, epätoivo iskee =( (lapsen kakkaamisesta)

• Viestiketjun aloittaja minttu
  • Ensimmäinen viesti
minttu
meillä tyttö 2v6kk on kuiva (yövaippa on vielä varuilta) eikä vahinkoja enää satu, mutta tyttö kakkaa koko ajan pikkareihin, sill eei auta lahjonnat ei mitkään ja tähän asti oon ollu kärsivällinen, mutta nyt oon niin lopenuupunut tohon että oon jopa sortunut torumaan tuhmaksi ja välillä joap huutamaan että ei saa kakata pikkuhousuihin *nolo*

Millä saan tytön tekemään kakan pönttöön?
Pissat tekee aina pönttöön, mutta tuo kakka....
ei halua tehä pottaankaan, tietää että kakka tehää pönttöön ja ei sa tehä pikkareihin, itsekin niin sanoo, mut silti *huoh*

Ja älkää sanoka ettei se yks kakka päivässä nyt niin vakavaa oo, kun se olisikin se yksi kakka vaan, mutta kun tyttö kakkaa sen 3-4 kertaa päivässä niihin pikkareihin, mitä mä teen väärin kun tyttö ei suostu pöntölle kakalle?....

vieras
Jaa-a. Tuttavan pojalla oli samat elkeet. Loppui kun taloon tuli vauva, ja kolmivuotias totesi, että hänpäs osaa jo potalla käydä. Kakkahommat on kai monelle lapselle sellainen tietynlainen itsenäistymisjuttu. Psykoogiassakin puhutaan anaalivaiheesta.

vieras
annat kakata vaippaan vielä toistaiseksi. Oppii kyllä pöntölle ajallaan.
Meillä poika oli päivä- jä yökuiva, mutta kakat teki vielä vaippaan. Sitten kun oma-aloitteisesti sai mennä pöntölle kakalle, niin alkoi sujumaan, ja poika on nyt kokonaan ilman vaippaa

minttu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
annat kakata vaippaan vielä toistaiseksi. Oppii kyllä pöntölle ajallaan.
Meillä poika oli päivä- jä yökuiva, mutta kakat teki vielä vaippaan. Sitten kun oma-aloitteisesti sai mennä pöntölle kakalle, niin alkoi sujumaan, ja poika on nyt kokonaan ilman vaippaa

mutta kun en viittis laittaa vaippoja takas kakan takia ja eikä tyttö enää ees halua vaippaa, sitä kun ehdotan niin tulee hirvee huuto.

Nytkin leikki tuolla kakat vaipassa ja kohta pitäs lähtee hakee esikkoa kerhosta.

Meillä on kanssa 4kk vauva ja just tuoll aollaan yritetty että hän on iso tyttö ja osaa tehä kakan pönttöön, mut ei *huoh* Tekis mieli vaan pukea tuolle tytölle päälle ja lähteä pihalle ja antaa kakat olla pikkareissa, mut en viitsi, on kuitenkin liian julmaa

minttu
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Oletko puhunut asiasta neuvolassa?

Käsittääkseni tuon takana voi olla myös jokin fyysinen ongelma. Kannattaisi jutella neuvolalääkärin kanssa.

oon puhunu neuvola tätille, mut se vaan joka kerta tokasee siihen että kyllä se siitä :(

minttu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä poika pyysi vaipan kun tuli kakkahätä, ja sitten kakan teon jälkeen se otettiin heti pois.

meillä ei ees pyydetä vaippaan vaan tyttö menee johku piiloon tekee kakan ja sit jatkaa touhuja kakat vaipassa vaikka tuntikausia

Alkuperäinen kirjoittaja minttu:

Käsittääkseni tuon takana voi olla myös jokin fyysinen ongelma. Kannattaisi jutella neuvolalääkärin kanssa.

oon puhunu neuvola tätille, mut se vaan joka kerta tokasee siihen että kyllä se siitä :(
Sun tarvii sitten sanoa, että ei se siitä. Vaadit sen ajan lääkärille. Pystyisitkö?

Varmaan tiedät itsekin että huutamalla ja haukkumalla teet asialle vain ja ainostaan hallaa.

Meillä tilanne on se, että olisin onnellinen jos poju tekisi kakat vaikka pikkuhousuihin, mutta kun pidätetään... Käytetään vatsanpehmennintä ja jopa peräruiskeita, että saadaan tavarat ulos.
Fyysistä ongelmaa ei ole, mutta hän ei halua käydä kakalla lainkaan. Kohta on omat ja kavereiden konstit loppu ja matka neuvolapsykologille...

minttu
Alkuperäinen kirjoittaja minttu:

Sun tarvii sitten sanoa, että ei se siitä. Vaadit sen ajan lääkärille. Pystyisitkö?

Varmaan tiedät itsekin että huutamalla ja haukkumalla teet asialle vain ja ainostaan hallaa.

tiedän kyllä että toi huuto ja syyttäminen on TODELLA väärin ja aina pyydän anteeksi käytöstäni ja on todella pahamieli itellä sen jälkeen :(
mut tuntuu etten enää jaksa tuota.

Täytyy soitan kyllä nyt huomenna uudestaan neuvolaan ja vaadin aikaa lääkärille.

minttu
Alkuperäinen kirjoittaja hemi:
Meillä tilanne on se, että olisin onnellinen jos poju tekisi kakat vaikka pikkuhousuihin, mutta kun pidätetään... Käytetään vatsanpehmennintä ja jopa peräruiskeita, että saadaan tavarat ulos.
Fyysistä ongelmaa ei ole, mutta hän ei halua käydä kakalla lainkaan. Kohta on omat ja kavereiden konstit loppu ja matka neuvolapsykologille...
tuosta ollaan just kanssa miehen kaa puhuttu, että onneksi ees tekee kakan, mut kun ei oikein voi mihkää lähtee, kun ei koskaan tiedä millon neiti päräyttää kakat pikkareihin

3 v ongelmaisen äiti
Voisko tytöllä olla vatsa kovalla? Minkälaista kakka on kun tulee. Meillä on ongelma se että
pissaa pottaan (vihdoin!!!) ja kakkaa myös kiltisti. On jo tosin ens kuussa 3 v mutta ei mitään oma-aloitteisuutta näissä asioissa. Kakkaaminen oli ensin pottaan hankalaa koska pidätti vkon ja sitten oli kova kakka kipeä...tästä on monelle löytynyt apu. Ihan rauhassa kantsis jutella asiasta ja siitä että se on ihan normaalia! voimia

minttu
Alkuperäinen kirjoittaja 3 v ongelmaisen äiti:
Voisko tytöllä olla vatsa kovalla? Minkälaista kakka on kun tulee. Meillä on ongelma se että
pissaa pottaan (vihdoin!!!) ja kakkaa myös kiltisti. On jo tosin ens kuussa 3 v mutta ei mitään oma-aloitteisuutta näissä asioissa. Kakkaaminen oli ensin pottaan hankalaa koska pidätti vkon ja sitten oli kova kakka kipeä...tästä on monelle löytynyt apu. Ihan rauhassa kantsis jutella asiasta ja siitä että se on ihan normaalia! voimia

ei kakka oo kovaa, ihan normaalia mun milestä ja välillä jopa hiukkasen löysää ja tytön ei tarvi ees kummemmin pusata kakkaa, nyt laitoin tytön pesemään kakka pikkarit niin kuin joku nimimerkki oli oman lapsensa laittanut ja arvatkaas mitä, sehän oli vaan tytöstä tosi kiva juttu :(

Ootko koittanut lahjontaa? Meillä alko suklaapalan voimalla tulla kakit pottaan, jos et oo yrittäny niin eihän sitä tiedä jos vaik onnistuis. Ja ainakin omastani oon huomannu että kehitys on henkisellä ja fyysisellä puolella tosi kovaa 2-3 vuoden välillä ja jokainen kehittyy omaa tahtiaan. Tästä varmaan johtuu se että joku on kuiva 2 v ja toinen 3.5v... eli ei kun sitä kärsivällisyyttä vaan jos vain mahdollista!

Ajattelin vaan, että tuskin 2,5 v lapsessa on mitään fyysistä vikaa, jos kakkaa 3-4 kertaa päivässä normaalisti? Pitääkö lapsen olla tuon ikäisenä kuiva? Toiset on 2 v, toiset 3 v. ja molemmat ihan normaalia, eihän kävelemäänkään opita samaan tahtiin. Voisiko sillä vaippa-asialla vedättää (vaikka lasta ei saiskaan uhkailla, tiedän..) .Että jos et kakkaa pottaan niin pitää laittaa vaippa? Jos tyttö ei kerran halua vaippaa? Äläkä loukkaannu, tiedän ettei ole helppoa :hug: Mulla poika 2 v 4 kk eikä todellakaan kuiva!!!

minttu
Alkuperäinen kirjoittaja :
Ootko koittanut lahjontaa? Meillä alko suklaapalan voimalla tulla kakit pottaan, jos et oo yrittäny niin eihän sitä tiedä jos vaik onnistuis. Ja ainakin omastani oon huomannu että kehitys on henkisellä ja fyysisellä puolella tosi kovaa 2-3 vuoden välillä ja jokainen kehittyy omaa tahtiaan. Tästä varmaan johtuu se että joku on kuiva 2 v ja toinen 3.5v... eli ei kun sitä kärsivällisyyttä vaan jos vain mahdollista!

hyvä vinkki, mutta semmosta asiaa ei ookkaan millä en olis yrittäny lahjoa, karkit, suklaat, lelut, elokuvat, kaikki, mutta ei.
Huomenna otan yhteyden neuvolaan, äskenkin tyttö pesi ite ne huosunsa ja taas sorruin paapattamaan ettei pikkareihin saa kakata :(
Tytöllä älkais kuukauden päästä kerho, mutta enhän mä sitä sinne voi viedä kun kakkaa housuunsa :(

minttu
Alkuperäinen kirjoittaja sunnuntailapsi:
Ajattelin vaan, että tuskin 2,5 v lapsessa on mitään fyysistä vikaa, jos kakkaa 3-4 kertaa päivässä normaalisti? Pitääkö lapsen olla tuon ikäisenä kuiva? Toiset on 2 v, toiset 3 v. ja molemmat ihan normaalia, eihän kävelemäänkään opita samaan tahtiin. Voisiko sillä vaippa-asialla vedättää (vaikka lasta ei saiskaan uhkailla, tiedän..) .Että jos et kakkaa pottaan niin pitää laittaa vaippa? Jos tyttö ei kerran halua vaippaa? Äläkä loukkaannu, tiedän ettei ole helppoa :hug: Mulla poika 2 v 4 kk eikä todellakaan kuiva!!!

en loukkaannu tietenkään :)
Olen tuotakin yrittänyt, mutta sitten tyttö nöyrtyy ja laittaa vaipan, kuhan vaan ei tarvi kakata pönttöön ja itse on kuivaksi alkanut siis pissojen osalta, emme siis pidä vaippaa muutakun öisin

minttu
kiitos kaikille vaivautuneille!
nyt lähen hakee esikkos kerhosta, mutta laittakaa toki lisää vinkkejä ja ajatuksia asiasta, palaan parin tunnin päästä lukemaan ne =) ja kommentoimaan =)

Yhteistyössä