Auttakaa ensikertalaista ravintola-asiakasta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Eli siis menossa "hienompaan" ravintolaan ensikertaa, ei nyt mikään huippuravintola kuitenkaan vaan hotellin. Ja ikääkin jo yli kolmekymmentä..

Valitaanko sieltä itse vapaa pöytä ja istutaan odottamaan? Onko ne ravintola-annokset isoja vai kannattaako ottaa vaikka talon leipää alkupalaksi? Meneekö ruoan tulossa pitkään?

Jos tilaan naudan ulkofileepihvin niin kysyykö tarjoilija kypsyysastetta? Jos kysyy niin mikä kannattaa ottaa jos pelottaa verinen pihvi ja on aina syönyt lihansa "ylikypsänä"?

Miten maksu suoritetaan? Tuoko tarjoilija laskun ja mistä se sen tietää tuoda syönnin jälkeen?

Ihan kaikki vinkit käy kun "jännittää" eikä halua nolata itseään :D

Varmaan siitä on jonkinlainen tiedotus olemassa, että pitääkö pöytä varata erikseen. Ne joissa pitää ovat lähinnä joitain huippuravintoloita, harvemmin hotelliravintoloita.

Annoksista tapaa tulla siinä määrin täyteen, että ei normaali-ihmiselle nälkä jää edes vaikka ei söisi alku- ja/tai jälkiruokaa. Poikkeuksia tähän toki löytyy, tosin ei välttämättä kategoriasta hotelliravintolat.

Todennäköisesti tarjoilija kysyy kypsyysastetta, ja jos tekee mieli kokeilla jotain uutta niin voi toki valita esim. mediumin, jos raaka pelottaa. Tai sitten sen vanhan tutun täyskypsän.

Yleensä tarjoilija tulee ottamaan maksun pöytään, tiskille maksamaan meneminen poistuessa on tämän tyyppisissä ravintoloissa harvinainen käytäntö. Tosin tuskin on riskiä, että vahingossa poistuisitte paikalta maksamatta.

Eli siis menossa "hienompaan" ravintolaan ensikertaa, ei nyt mikään huippuravintola kuitenkaan vaan hotellin. Ja ikääkin jo yli kolmekymmentä..

Valitaanko sieltä itse vapaa pöytä ja istutaan odottamaan? Onko ne ravintola-annokset isoja vai kannattaako ottaa vaikka talon leipää alkupalaksi? Meneekö ruoan tulossa pitkään?

Jos tilaan naudan ulkofileepihvin niin kysyykö tarjoilija kypsyysastetta? Jos kysyy niin mikä kannattaa ottaa jos pelottaa verinen pihvi ja on aina syönyt lihansa "ylikypsänä"?

Miten maksu suoritetaan? Tuoko tarjoilija laskun ja mistä se sen tietää tuoda syönnin jälkeen?

Mitä itse olen hienommissa ravintoloissa käynyt niin alkupalaa voi ottaa mutta kannattaa varautua siihen että pääruoka annokset ovat syötävän suuria. Niillä kyllä nälkä lähtee.

Yleensä tarjoilijat seuraavat asiakkaita ja pyrkivät tietenkin siihen että ruokailusta jäisi mahdollisimman positiivinen kuva. Saattavat siis tulla kysymään kesken ruokailun miltä ruoka maistuu ja tässä vaiheessa voi antaa palautetta keittiöön.

Tarpeeksi hieno ravintola niin pöydästä tehdään erillinen varaus (ei siis paikanpäällä valkata) ja ravintolaan saapuessasi kerrot millä nimellä olet tehnyt pöytävarauksen.

Ja se liha :)
Suosittelen lihan kypsyydeksi medium plussaa jolloin liha on kypsää. Itse tilaan lihan aina mediumina ja liha suorastaan sulaa suuhun.

Ja ennenkuin unohtuu niin mainittakoon että ruan tulossa ei kestä mahdottomia aikoja.

Paljon on kiinni ravintolasta itsestään kuinka kauan ja miten "tökerösti" töitä tehdään :D mutta tämmöisiä kokemuksia minulla on.

Ps. Jos on epävarma viineistä niin kannattaa kokeilla ravintolassa. Oma lempiviini löytyi juurikin eräällä ravintola reissulla. Oli ruokailun jälkeen pakko käydä kysymässä mitä kyseinen viini oli :D

Varmaan siitä on jonkinlainen tiedotus olemassa, että pitääkö pöytä varata erikseen. Ne joissa pitää ovat lähinnä joitain huippuravintoloita, harvemmin hotelliravintoloita.

Annoksista tapaa tulla siinä määrin täyteen, että ei normaali-ihmiselle nälkä jää edes vaikka ei söisi alku- ja/tai jälkiruokaa. Poikkeuksia tähän toki löytyy, tosin ei välttämättä kategoriasta hotelliravintolat.

Todennäköisesti tarjoilija kysyy kypsyysastetta, ja jos tekee mieli kokeilla jotain uutta niin voi toki valita esim. mediumin, jos raaka pelottaa. Tai sitten sen vanhan tutun täyskypsän.

Yleensä tarjoilija tulee ottamaan maksun pöytään, tiskille maksamaan meneminen poistuessa on tämän tyyppisissä ravintoloissa harvinainen käytäntö. Tosin tuskin on riskiä, että vahingossa poistuisitte paikalta maksamatta.

Kiitos asiallisista vastauksista! Kuinka verinen on medium? Haluttas kyllä kokeilla toisaalta sitä punertavampaa versiota.

Alkupalaa tulee otettua harvemmin, mutta jos listalla on jotain erityisen mieleistä, niin siinä tapauksessa kyllä. Jälkiruoka tilataan vasta pääruuan syömisen jälkeen, jos sitä haluaa. Monesti on katseltu jälkiruokia listalta, mutta jos mieleistä ei ole ollut, niin on voitu jättää ottamatta. Kun olette lopettaneet, niin kannattaa vinkata tarjoilijalle ja pyytää lasku. jos jälkiruokaa ei ota, niin siinä vaiheessa on myös hyvä hetki pyytää lasku.

Aina voi kysyä tarjoilijalta, mitä hän suosittelee.

Hienoissa ravintoloissa annokset on pieniä ja olettemuksena, että syödään vähintään 3 ruokalajin menu. Perusravintoloissa, jollaiseksi tuollainen hotellin ravintola lukeutunee, pääruuat on kyllä sitten jo reilumman kokoisia eli alkuruoka ei välttämätön. Näissä keskinkertaisissa ravintoloissa on usein salaattipöytä ja leipää tarjolla alkuun ihan ilmaiseksi, kyllä niistä pieni alkupala tulee otettua kun yleensä on jo nälkä ravintolaan mennessä ja ruuan tulossa kuitenkin jonkun aikaa kestää.

Pöytävarauksen tarve riippuu paitsi ravintolan tasosta, myös ajankohdasta. Esim. perjantai- tai lauantai-illalla ei vapaata pöytää löydy muuten oikein millään isomman kaupungin keskustan ravintoloista. Hotellin ravintolaan ei todennäköisesti sitä tarvita, mutta jos on tosi tärkeää päästä juuri tiettyyn aikaan sinne syömään, varmuuden vuoksi sen tekisin. Pöytiinohjaus joko on tai ei ole. Jos siinä on aulassa joko henkilö opastamassa pöytiin tai kyltti "Odotathan pöytiinohjausta" tms., niin sitten tietysti odotatte että teidät ohjataan pöytään ettekä rynni sinne ominpäin. Jos ketään ei aulassa näy eikä tuollaista kylttiäkään, sitten vaan menette sopivaan vapaaseen pöytään (huomioiden, ettei siinä ole varattu-lappua).

Aika hullulta kyllä tuntuu, ettei yli 3-kymppinen ihminen ole koskaan käynyt ravintolassa. Etkö ap käynyt koskaan edes lapsena vanhempiesi kanssa?

En ole ap, mutten ole minäkään koskaan käynyt hienommassa ravintolassa ja täytän pian 29 vuotta. Lapsena muutaman kerran käynyt, mutta en oikeasti muista kuin että sieltä sai hirmu hyvää jäätelöä :D

Mulla nuorena oli syömishäiriö enkä voinut syödä kenenkään edessä. Nyt olen hiljalleen "normalisoitunut" mutta tunnen itseni liian vanhaksi lähteä mokaamaan itseäni minnekään ravintolaan. Yritän kyllä ottaa ketjun ohjeista vaarin ja ehkä joskus uskaltaudun kuten ap! :)

Me otetaa aina alkupala puoliksi näissä perus mestoissa, se on kiva ruokahalun herättäjä.
Hienoissa ravintoloissa se ruoka tulee ihan sairaan nopeesti ja pitää usein pyytää välitaukoa ruokalijien välissä ettei tule ähkyä.

Hienoissa ravintoloissa annokset on pieniä ja olettemuksena, että syödään vähintään 3 ruokalajin menu. Perusravintoloissa, jollaiseksi tuollainen hotellin ravintola lukeutunee, pääruuat on kyllä sitten jo reilumman kokoisia eli alkuruoka ei välttämätön. Näissä keskinkertaisissa ravintoloissa on usein salaattipöytä ja leipää tarjolla alkuun ihan ilmaiseksi, kyllä niistä pieni alkupala tulee otettua kun yleensä on jo nälkä ravintolaan mennessä ja ruuan tulossa kuitenkin jonkun aikaa kestää.

Pöytävarauksen tarve riippuu paitsi ravintolan tasosta, myös ajankohdasta. Esim. perjantai- tai lauantai-illalla ei vapaata pöytää löydy muuten oikein millään isomman kaupungin keskustan ravintoloista. Hotellin ravintolaan ei todennäköisesti sitä tarvita, mutta jos on tosi tärkeää päästä juuri tiettyyn aikaan sinne syömään, varmuuden vuoksi sen tekisin. Pöytiinohjaus joko on tai ei ole. Jos siinä on aulassa joko henkilö opastamassa pöytiin tai kyltti "Odotathan pöytiinohjausta" tms., niin sitten tietysti odotatte että teidät ohjataan pöytään ettekä rynni sinne ominpäin. Jos ketään ei aulassa näy eikä tuollaista kylttiäkään, sitten vaan menette sopivaan vapaaseen pöytään (huomioiden, ettei siinä ole varattu-lappua).

Aika hullulta kyllä tuntuu, ettei yli 3-kymppinen ihminen ole koskaan käynyt ravintolassa. Etkö ap käynyt koskaan edes lapsena vanhempiesi kanssa?

Enpä ole pikaruokalaa kummemmassa käynyt kun aina asunut ja lomaillut pikkukylissä. Nyt hiihtokeskukseen lomalle ja ajattelin tämänkin asian saada hoidettua ;)

Joissakin valitaan pöytä itse, jossakin tarjoilija näyttää vapaat pöydät.

Joisakin annokset on isoja ja jossain pieniä. Ei ole mitään standartikokoja, joita ravintolat noudattaa.kysyvät aina haluatko kypsänä vai puoli kypsänä. kun sanot että kypsänä, ei tarvii pelätä että on raakaa.

Ruokailun lopuksi voit pyytää tarjoilijalta laskun. Ja hän tuo sen sinule pöytään.

Tarjoilijat osaa myös suositella mitä ruokia kanattaa ottaa. Ja myös ruokajuomia

Ja jos on paljon asiakkaita, voi joutua odottelemaan vuoroaan ja ruokaansa

Yleensä odotellaan ovella tarjoilijaa, joka ohjaa pöytään. Jos on pöytä varattuna niin sitten sanotaan että on varaus x nimellä. Tarjoilija ohjaa pöytään ja hakee ruokalistat ja kysyy mitä juotavaa. Juotavan tuodessa sitten sanotte tilauksenne tai jos ei vielä valmista niin sanotte, että mietimme vielä.

Itse otan aina alku- ja pääruoan. Jälkkäriä sitten, jos jaksaa ja jos listalla jotain hyvää. Yleensä tarjoilijat hyvin seuraavat syöjiä missä vaiheessa ovat ja käyvät kysymässä miltä maistuu ja kysyvät ruokailun jälkeen otatteko jälkiruokaa. Aina voi vinkata tarjoilijaa tulemaan, jos on jotain lisätoivetta.

Pihvistä vielä että medium on hyvä ja itse otan aina sen. Joskus tarjoilijat suosittelee tyyliin kannattaa ottaa medium plus ym. Tarjoilijat on sitä varten, että heiltä voi kysyä ja toiveet esittää.

Kun Suomessa jo "keskitason" ravintolassa saa laittaa yhden ihmisen alku-, pää- ja jälkiruoasta sekä juomasta koostuvaan ateriaan rahasumman, joka vastaa monen ihmisen päivän käteen jäävää palkkaa, niin ei ihme, että käynnit jäävät harvaan tai olemattomiksi.

Toki jos tulee käytyä matalapalkkamaissa lomalla (esim. Baltia) niin siellä on mahdollisuus kohtuuhintaiseen ravintolasyömiseen, mutta kaikki eivät toki tee sitäkään.

Kun Suomessa jo "keskitason" ravintolassa saa laittaa yhden ihmisen alku-, pää- ja jälkiruoasta sekä juomasta koostuvaan ateriaan rahasumman, joka vastaa monen ihmisen päivän käteen jäävää palkkaa, niin ei ihme, että käynnit jäävät harvaan tai olemattomiksi.

Vaikka meniskin, niin eihän sekään ole kuin alle 5 % kuukausinettotuloista. Jos kävisi pari kertaa vuodessa, alle prosentti tuloista. Luulisi, että siihen nyt on kaikilla varaa. Esimerkiksi yhteen baarireissuun ainakin minulla menee takseineen vähintään saman verran kuin ravintolaillalliseen, mutta en ole koskaan kuullut että joku sanoisi, ettei ole koskaan käynyt baarissa, koska se on niin kallista.

Vaikka meniskin, niin eihän sekään ole kuin alle 5 % kuukausinettotuloista. Jos kävisi pari kertaa vuodessa, alle prosentti tuloista. Luulisi, että siihen nyt on kaikilla varaa. Esimerkiksi yhteen baarireissuun ainakin minulla menee takseineen vähintään saman verran kuin ravintolaillalliseen, mutta en ole koskaan kuullut että joku sanoisi, ettei ole koskaan käynyt baarissa, koska se on niin kallista.

Olipas hassu vertaus...

Itse olen pärjännyt baari reissuista usein alle 20euron (kyyti paikalle ja pois, muutama drinkki) mutten kyllä koskaan kunnon ravintolasta ole päässyt tuolla hinnalla...

On se silti paljon rahaa, jonka voi käyttää myös jotenkin muuten. Esim. jos laittaa/syö kotona ruokaa, niin 50-70 eurolla saa jo melkoisen määrän kalliita raaka-aineita.

Mitä baarireissuihin tulee, niin itse en ole koskaan (siis en koskaan) käynyt sellaisella juuri koska en näe siinä rahanmenon vuoksi mitään ideaa. Esim. Tallinnasta saa kuukausien kulutusta vastaavan määrän alkoholia (esim. kymmenisen litraa viiniä tai 5 litraa viinaa) sen yhden baarireissun hinnalla. Voi olla, että baarissa olisi kivemmat puitteet alkoholin nauttimiselle kuin kotona, mutta en silti näe sitä hintansa arvoiseksi.

Ravintolassa syömässä käymättömyyden ei tarvitse olla rahasta kiinni. Minä en ole koskaan käynyt ravintolassa vanhempieni kanssa lukuunottamatta yhtä pikkujoulua ja häitä, mutta ne poikkeavat normaaleista ravintolakäynneistä. Yksinkertaisesti vain ravintolassa syömässä käyminen ei kuulunut tapoihin.

Myöhemmin ravintoloissa on tullut syötyä ihan riittävästi. Hotellin ravintolassa syöminen voi olla hyvinkin arkinen tapahtuma, jonka tarkoituksen on vain pitää nälkä loitolla. Joten rennosti vaan, niin hyvin menee.

Olipas hassu vertaus...

Itse olen pärjännyt baari reissuista usein alle 20euron (kyyti paikalle ja pois, muutama drinkki) mutten kyllä koskaan kunnon ravintolasta ole päässyt tuolla hinnalla...

Opiskeluaikoina halvalla baarissa käymisestä tuli suorastaan taidetta ja alle kympillä siitä selvisi, kun meni ilmaisilla sisään, otti häppärien aikaan pari juomaa ja sen jälkeen oli juomatta, käveli tai pyöräili kotiin. Tietty kunnon pohjat halppisviinillä alle. Mutta eihän tämä ole verrannollinen kolmen ruokalajin illalliseen hienossa ravintolassa vaan lähinnä mäkkärivisiittiin.

Jos baarissa juo normaalihinnoin ja menee normaalihinnalla sisälle, niin drinksuthan maksaa melkein kympin, sisäänpääsy + narikka 10-20 €. Joten muutamasta drinkistä ja sisäänpääsystä jo tulee se 50 - 70 €. Siihen vielä taksit päälle, niin johan menee satku vaikka ei erityisen paljon joisi tai muille tarjoaisi.

Ja voi ravintolassakin käydä suht edullisesti, eihän sitä ole mikään pakko syödä kolmea ruokalajia, harvoin edes jaksaa. Ei myöskään ole pakko juoda viiniä, ihan vesikin käy.

Opiskeluaikoina halvalla baarissa käymisestä tuli suorastaan taidetta ja alle kympillä siitä selvisi, kun meni ilmaisilla sisään, otti häppärien aikaan pari juomaa ja sen jälkeen oli juomatta, käveli tai pyöräili kotiin. Tietty kunnon pohjat halppisviinillä alle. Mutta eihän tämä ole verrannollinen kolmen ruokalajin illalliseen hienossa ravintolassa vaan lähinnä mäkkärivisiittiin.

Jos baarissa juo normaalihinnoin ja menee normaalihinnalla sisälle, niin drinksuthan maksaa melkein kympin, sisäänpääsy + narikka 10-20 €. Joten muutamasta drinkistä ja sisäänpääsystä jo tulee se 50 - 70 €. Siihen vielä taksit päälle, niin johan menee satku vaikka ei erityisen paljon joisi tai muille tarjoaisi.

Ja voi ravintolassakin käydä suht edullisesti, eihän sitä ole mikään pakko syödä kolmea ruokalajia, harvoin edes jaksaa. Ei myöskään ole pakko juoda viiniä, ihan vesikin käy.

Mä ymmärsin että puhuttiin hienosta ravintolasta,josta ei kyllä pääruokaa saa alle 20euron.

Helsingin keskustan baareissa narikka vaihtelee ja drinkitkin. Ei tarvi mennä räkälään tai juoda halvinta, jos juo vaan muutaman. Olen ihan aikuisiälläkin baarista selvinnyt alle 20euron. Taksilla en koskaan oo stadissa kulkenut siksi en laske sitä pakolliseksi kuluksi baarissa käymiseen.

Voi kiitos kaikille avusta! Ja tosiaan raha ei ole ollut syynä ravintolassa käymättömyyteen vaan liian pienet paikkakunnat eli mahdollisuuksien puute.

Nyt pitääkin alkaa miettiä uskaltautuuko mediumiin vai turvautuuko medium plussaan. Entä jos ei sitten pystykkään syömään?

Paljonko maksaa yleensä ruokaan sopiva lasillinen viiniä? Ja onko ihan junttia syödä ruoka maidon kanssa (kuten luulen mieheni haluavan) tai veden?

Yhteistyössä