Auttakaa elatusmaksuista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elaripulma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

elaripulma

Vieras
Mun lapsen isä maksanu elareita alle minimin jo monta vuotta. Tammikuussa lakkasi maksamasta kokonaan, joka kuukausi lupasi maksaa ja ikinä ei rahoja näkyny. Lähetin kelaan siis hakemuksen elatusavusta ja liitteeksi meidän elatussopimuksen. Sieltä sitten soitettiin, että siinä sopimuksessa on pieni präntti jossa lukee että se on mennyt vanhaksi 2007. Ja sen jälkeen lastenvalvoja erään toisen asian yhteydessä sanoi että se on voimassa toistaiseksi, eli siihen asti jos isän tuloihin tulee jotain merkittäviä muutoksia tms.
Soitin lastenvalvojalle kun tämä selvisi ja hän lupasi selvittää asiaa. Mutta saanko mä mistään takautuvasti näitä menetettyjä elatusmaksuja kun sopimus on vanhentunut jo vuosia sitten?? Mulla on niin paska palkka, että jopa se 130e menettäminen on tuntunut paljon kun lapsi on jo niin iso että harrastaakin kaikkea ja kaikki menee mun pussista... :(
Onko kellään ollut vastaavaa tilannetta?

Alkuperäinen kirjoittaja Niiinpä;30232777:
Kyllä on .

Ei ole. Mikäli vanhemmalla, jonka luona lapsi on kirjoilla, on riittävästi elatuskykyä, voi elatusvelvollisen vanhemman maksama elatusapu jäädä alle Kelan maksaman elatustuen. Mitään minimiä ei siis ole missään määritelty.

Elatusmaksun minimi on NOLLA euroa.

On olemassa elatusapu ja elatustuki
Elatustuki on se minkä kela maksaa, jos etävanhemmalta ei saatu elatusapua tai isyyttä ei vahvistettu tai on adoptoinut lapsen yksinään.
Tälle on lain määritttämä määrä.

Mutta sitten on elatusapu. tämä on se, jota maksaa etävanhempi.
Tähän vaikuttaa miolempien vanhempien taloudellinen tilanne ja lapsen tarvitsema määrä.
Joten se voidaan sopia, että etävanhempi maksaa NOLLA euroa ja vaikka avitaa lapsen hankinnoissa tai sitten ihan mikä summa vain mitä vanhemmat keskenään sopivat.

Jos vanhemmat ei pääse yhteisymmärrykseen, lastenvalvojan luona selvitetään tulot ja määritetään elatusapu
ja se voidaan määrätä alemmaksi kuin kelan elatustuki.

Kannattaa lukea netistä, minimejä ei ole.

http://www.elatusvelvolliset.fi/?action=juttu&ID=352
täällä lukee
elatustuen määräinen elatusapu ei ole mikään minimi. vaikka usein sellaisesta puhutaan. Perustelluista syistä johtuen elatusavun määräksi voidaan sopia tai tuomiolla määrätä tätä alhaisempi elatusapu esim. elatusvelvolliselle kohdistuvien huomattavien matkakulujen johdosta. Tärkeää kuitenkin näissä tapauksissa on se ettei lasten elatus vaarannu.

ELATUSVELVOLLISTEN LIITTO RY

Yhteistyössä