Auttakaa bliniasiassa, hätä!!!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Avuton keittiössä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Avuton keittiössä

Vieras
Kertokaa onko blinitaikina ok, kun kävi näin: Illalla tein taikinan, se kohosi valtavasti. Yöllä taikina oli huoneenlämmössä hieman alkuperäistä viileämmässä huoneessa. Nyt taikina on lässähtänyt alkuperäisiin mittoihinsa. Voiko sitä silti käyttää, vai pitäisikö taikinan pysyäkin hirveän paisuneena koko ajan?
 
En varmaan osaa kirkastaa voita, voiskohan pelkkä voisula pelittää...?

Osaat kyllä, senkun sulatat hitaasti voin, sen valkoiset sakat valuvat voisulan pohjalle, kaadat sitten sen kirkkaan voin varovasti toiseen astiaan ja se valkoinen osa jää sulatusastian pohjalle. Tämä kirkastettu voi ei räisky paistettaessa niin paljon. Blinit tarvitsevat reippaasti voita :)
 
Onko se muuten niin, että pitäisi välillä laittaa taikina jääkaappiin paistamista odottamaan, vai annanko olla koko ajan huoneenlämmössä? Tulee olleeksi melkein vuorokauden lämpimässä, jos illalla aletaan paistaa... Ei kai se ala käymään jos on koko ajan huoneenlämmössä...?
 
Onko se muuten niin, että pitäisi välillä laittaa taikina jääkaappiin paistamista odottamaan, vai annanko olla koko ajan huoneenlämmössä? Tulee olleeksi melkein vuorokauden lämpimässä, jos illalla aletaan paistaa... Ei kai se ala käymään jos on koko ajan huoneenlämmössä...?

Kyllä minä nyt laittaisin sen jääkaappiin, jos se on valmis, kaikki aineet mukana.
 
[QUOTE="vieras";27818820]Kyllä minä nyt laittaisin sen jääkaappiin, jos se on valmis, kaikki aineet mukana.[/QUOTE]

Ok, täytyy tehdä niin. Vatkaan sitten valkuaiset mukaan vasta ennen paistamista. Ja kai siihen voi voitakin laittaa sekaan ennen kuin paistaminen alkaa...
 
[QUOTE="vieras";27819696]Käytitkö tattarijauhoa? Siinähän on sellainen hapan maku ja niin blinitaikinassa pitää ollakin. Sitä alkutaikinaa pidetään yön yli huoneenlämmössä, loput ainekset sekoitetaan mukaan ennen paistamista.[/QUOTE]

joo käytin tattarijauhoa ja myös vehnäjauhoa, tattaria oli vähän enemmän. Se varmaan vaan kävi kyllä liikaa, paistoin koeletun ja maistatin miehelläkin. Kyllä siinä oli joku aika karvas ja hapan ja käynyt jälkimaku, ei semmonen kuin pitäs olla. :(
 
joo käytin tattarijauhoa ja myös vehnäjauhoa, tattaria oli vähän enemmän. Se varmaan vaan kävi kyllä liikaa, paistoin koeletun ja maistatin miehelläkin. Kyllä siinä oli joku aika karvas ja hapan ja käynyt jälkimaku, ei semmonen kuin pitäs olla. :(

Joo, koepaisto onkin hyvä tuossa tapauksessa tehdä. Nyt sitten se taikina ei ehdi tekeytyä kovin pitkään, jos aiot sen uuden satsin paistaa tänään. Toivottavasti onnistuu toisella yrityksellä :)
 

Yhteistyössä