Auttakaa arvoisat palstalaiset,sukunimiasiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tavisnimi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tavisnimi

Vieras
Olen itse ruotsinkielinen mutta sukunimeni on suomen yleisimpiä ja suomenkielisimpiä nimiä. Olin naimisissa tanskalaisen miehen kanssa ja saimme lapsen jolle annoimme ei niin suomalaisen nimen jossa on kaiken lisäksi C-kirjain.
Mies päätti muutaman vuoden päästä lähteä omille teille. Emme enää ole tekemisissä. Otin eron raskaasti ja otin itselleni ja lapselle oman tyttönimeni takaisin.
Nyt lapsella on nimenä palstan mukaan nimihirviö.

Nyt olen menossa naimisiin uuden miehen kanssa ja olen raskaana. Tällä miehellä on lapsen etunimeen sopiva sukunimi ja mies toivoisi että koko perhe ottaisi hänen sukunimen käyttöön.

Mietin onko jotenkin moraalisesti väärin ottaa lapselleni isäpuolen nimi?
Kun hänen nimi on jo kerran vaihdettu. Ja jääkö entiset nimet ikuisesti roikkumaan tiedoissa? Vai pitäisinkö minä ja lapseni omat nimemme ja mies omansa?

isä voi ottaa lapsen nimillensä jos haluaa, itselläni on kans ollut isäpuolen nimi, kun olin 1,5v, kun äitini meni naimisiin...
mun mielestä parempi lapsellekin, kun se että on eriniminen muiden kanssa =)

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Mikäs siinä voihan sen tietty vaihtaa,mutta sun miehen pitää adoptoida se poika ja mitäs se isä on siitä sitten mieltä,siltäkin vissiin pitää kysyä?

Ei ole poika eikä tarvitse adoptoida ottaakseen nimen kun minulla on yksinhuoltajuus.

jos kerran biologista isää ei kiinnostanu... ei ole mitään epämoraalista ottaa "isin" nimi. Onhan tämä uusi "isi" enemmän isä kuin biologinen, eikö?

Mun isä entisen vaimon uudella lapsella (ei siis minun isän lapsi) on ollut aikuisikään asti mun isän sukunimi, sitten halusi vaihtaa äitinsä tyttönimeen sukunimensä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja sommarcat:
Tulevan miehesi pitää adoptoida lapsi bio-isältään, jos tämä entinen miehesi on tunnustettu isäksi.

Ei pidä paikkansa. Eikä se nyt liity aiheeseen.

Olen siis tarkistanut asian..

Tuota kun sukunimeä ei voi ihan tuosta vain noin vaihtaa. Sä et voi ottaa sukunimeä miten sä haluat vaan sun pitää joko a) mennä naimisin b) adoptoida c) se sukunimi on ollut sun suvussa jossain vaiheessa. Jos noita sukunimiä vois ihan tuollai vaihdella niin kaikki olis josain Von Jyllenberberjä. Vaikka sulla on yksinhuoltajuus niin se mies on varmaan tunnustettu tytön isäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja tuota..:
Tulevan miehesi pitää adoptoida lapsi bio-isältään, jos tämä entinen miehesi on tunnustettu isäksi.

Tuota kun sukunimeä ei voi ihan tuosta vain noin vaihtaa. Sä et voi ottaa sukunimeä miten sä haluat vaan sun pitää joko a) mennä naimisin b) adoptoida c) se sukunimi on ollut sun suvussa jossain vaiheessa. Jos noita sukunimiä vois ihan tuollai vaihdella niin kaikki olis josain Von Jyllenberberjä. Vaikka sulla on yksinhuoltajuus niin se mies on varmaan tunnustettu tytön isäksi.

Minähän sanoin että olen menossa naimisiin.

Jos mies ja tyttö haluavat, niin ei ongelmaa. Kivempihan se on jos koko perheellänne (vaikka sitten uusperheellä) on yhteinen sukunimi, tuo selkeyttä perhekuvioihin.

Etenkin jos biologinen isä on lähtenyt omille teilleen eikä ole missään tekemisissä, niin miksi suotta roikottaa hänen nimeään mukanaan. Onnea tulevaisuuteen!

Suora lainaus nimilaista:

Yhteisen sukunimen antaminen toisen puolison lapselle

Jos alaikäisen lapsen vanhempi menee avioliittoon muun henkilön kuin lapsen toisen vanhemman kanssa ja he ottavat yhteisen sukunimen, puolisot voivat avioliiton aikana sopia lapsen nimen muuttamisesta siten, että lapsi saa puolisoiden sukunimen, jos vanhempi on yksin tai yhdessä puolisonsa kanssa lapsen huoltaja. Jos lapsen molemmat vanhemmat ovat yhdessä lapsen huoltajia, edellyttää lapsen sukunimen muuttaminen edellä tarkoitetulla tavalla, että vanhemmat ovat siitä yksimieliset. (8.2.1991/253)

Lapsen nimi voidaan kuitenkin ainoastaan kerran muuttaa saman avioliiton perusteella otetuksi puolisoiden yhteiseksi sukunimeksi.

Eli se nimen vaihto on käytännössä mahdollista ja sekä tyttö, että uusi iskä tahtoo, niin mikäs siinä :)

Mulla oli aluksi sama sukunimi ku mun yh-äidillä, sit ku se meni naimisiin mun isäpuolen kans, sain saman sukunimen kuin heille tuli (ja isäpuoleni ei adoptoinut minua).
Olin silloin 13-v ja mun mielestä se oli tosi jees :)

"Sit isona" menin naimisiin ja sain taas uuden nimen ja nyt oon jo eronnutkin :D
Seurustelen ja näyttää todennäköiseltä, että nimeni tulee vaihtumaan vielä kerran, mutta eipä se minua rassaa. Lähinnä tällä hetkellä tuntuu tämä ex-miehen nimi taakalta :P
Jos ja kun meen myöhemmin naimisiin, niin muksuni saa silloin päättää ottaako uuden nimen vai pitääkö isän nimen.

ok. Ja luin ketjun loppuun ja ilmeisesti teidän kohdalla tämä on täysin mahdollista toteuttaa. Ihana juttu!

Yhteistyössä