Auttakaa aloittelevaa yrttien viljelijää =)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Viljelykehikko ostettu ja siihen haluaisin nyt kesäksi erilaisia yrttejä ja salaatteja istuttaa. Mitä multaa tuohon kehikkoon pitäisi laittaa? Pitääkö suojata alhaalta, että ei kasva ruoho ja rikkakasvit "läpi"? Olen nyt kasvattanut siemenestä ruohosipulia ja tilliä. Salaatti kai kylvetään sitten suoraan, kun ilma tarpeeksi lämmintä? Kertokaa vinkkejä, miten saan tämän oikeasti onnistumaan =)

Esim. puutarha.net sivuilta löytyy valtavasti tietoa. Mutta varoitus, sivusto on todella koukuttava, siellä on ihania keskusteluketjuja missä lukijat laittavat kuvia, mm. omista kasvimaistaan, taimistaan jne. Mutta ihana harrastushan tuo on, lähtee vaan nopeasti laajenemaan siitä pikku yrttiviljelmästä eteenpäin :D

Yrteille varmaan käy ihan tavallinen "musta multa". Tai voivat kasvaa siinä taimimullassakin, missä varmaankin olet esikasvattanut yrttejä jo? Itse olen käyttänyt esikasvatettavilla taimimultaa ja sitten lopullisessa istutusvaiheessa mustaa multaa. Kannattaa tosiaan laittaa joku este sinne, sellaista juurimattoakin myydään, mutta esim. paksumpi sanomalehtimatto toimii. Itse kasvattelen esim. kesäkurpitsat ja avomaankurkut ihan multasäkeissä, leipäveitsellä vaan pohjaan pari reikää että ei jää vesi pohjalle kovan sateen tullessa. Harso kannattaa hankkia myös, etenkin salaattisekoitukset on täällä Itä-Suomessa päin joittenkin pikkuöittiäisten herkkuja, eipä ole viimeisen viiden vuoden aikana meille riittänyt ellei ole harso tiukasti päällä.

Ja vinkiksi, esim. tomaattia voi kasvattaa hyvin pienessäkin tilassa, parvekkeellakin ihan tavallisessa 8l ämpärissä. Taimet ei enää kerkiä, mutta isoissa kaupungeissahan on noita taimitoreja mistä niitä löytyy ;)

Yhteistyössä