palkkatuet, työllistämistuet ym. tukiaiset ovat mielestäni aika tarkkaan rajattuja ns. kokopäivätöihin eli normaaliin n. 160h/kk työsuhteisiin. Osa-aikatyöhän ei välttämättä saa tukea, ja yksityisen hoidon tukikin maksetaan käsittääkseni palveluntarjoalle (esim. yksityinen pph). Lisäksi kun toimit työnantajana sinun pitäisi noudattaa jotain yleissitovaa TESsiä joka määrittelee sitten paljon muutakin kuin minimipalkat, eli sairasloma-ajan palkanmaksut, lomakertymät ja lomakorvaukset, palkankorotukset sun muut. Ja tosiaan sen maksettavan kuukausipalkan (tai tuntipalkan) pitää olla kerrottu suunnilleen kertoimella 1,35 jotta päästään lähemmäs totuutta sivukuluineen. Yksityisen hoitajan palkkaaminen on erittäin suuri riski koska henkilö saattaa jäädä vaikka usean kuukauden sairaslomalle ja silloin itse joudut etsimään varahoitajan. Pahimmillaan joudut maksamaan sitä sairasajanpalkkaa useamman viikon vaikkei hoitajaa näy missään, ja samanaikaisesti sitten maksamaan samat tuplamaksut varahoitajan käyttämisestä.
Itselläni ei todellakaan ole varaa palkata lapsille hoitajaa kotiin vaikka olen hyvätuloinen, sillä edes minun nettopalkkani 3000e ei riitä lastenhoitajan palkkaan, sivukuluihin, työterveyshuoltoon ja sairasajan palkkoihin. Tällöin ainoa ratkaisu on kiikuttaa lapset tarhaan, hinta noin 560e/kk kahdesta lapsesta.
Ennen vanhaan oli helppoa ja halpaa (ja ihan tavallista ns. köyhissäkin perheissä) palkata kotiapulainen tai lastenhoitaja koska palkkataso oli alhainen ja sivukulut pienet. Tänä päivänä pitää olla suunnilleen kymppitonnin bruttopalkka jotta alkaa kannattamaan ja onnistumaan