Auttaako karppaus... miten saan voimia päästä alkuun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auttakee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

auttakee

Vieras
Taas sama juttu kuin niin monena päivänä muutenkin. Aamupalaksi leipää, kahvia, juustoa, kurkkua --> turvottaa mutta ihan ok. Klo 11 iskee nälkä ja hirvee himo... normaali kotiruoka ja pakko ottaa jälkkäriksi jotain... tänään keksiä meni puoli paketillista...

ja sitten iskee väsymys, ihan hirvee. Nukahdan istualleni, makaan pökkyrässä jopa MONTA TUNTIA! Enkä jaksa mitään.

Illalla makeanhimo iskee taas ... mut sit se on "ihan sama" koska nukkumaan pitää mennä kuitenkin. Usein on ähky :( OLEN liian lihavakin.

Älä karppaa, jaa aamupala useampaan erään niin ei iske kauhee nälkä ja tuska. Ja olokin on kivempi kun sitten 11 aikaan et syö itseäsi turvoksiin.

Esim aamiaisen (kotona) jälkeen töissä vaikka hedelmä ja kahvia tai voileipä (pieni) ja jaksat odottaa lounasta, ja syöt klo 11 vaikka ei oliskaan nälkä. Voisko keksit korvata jollain terveellisemmällä?

Jos aiot aloittaa karppauksen, niin on tärkeää varata oikeanlaista syötävää. Etenkin alussa se on tärkeää, koska sokerihimosta ei ole vielä päässyt eroon eikä elimistö ole tottunut uuteen ruokavalioon. Myöhemmin pärjää pitempiäkin aikoja ilman ruokaa, mutta alussa sortumisen riski on suuri, jos oikeanlaista ruokaa ei ole ulottuvilla.

Itselläni siirtyminen meni kivuttomasti, vaikka teinkin sen ilman ennakkovalmisteluja. Oli perjantai ja päivä oli mennyt kiireessä muutamalla ruisleipäpalalla ja kahvilla. Olin liikkunut myös päivän aikana jonkin verran, joten energiavarastot olivat vähissä, kun työpäivän jälkeen päätin yllättäen aloittaa karppauksen. Lauantaina minulla ei ollut voimia mihinkään, vaan nukuin päivälläkin muutaman tunnin ja kärsin päänsärystä. Mutta sen jälkeen olin voimissani eikä lauantain jälkeen ollut enää minkäänlaisia ruokavalion vaihtamiseen liittyviä vaivoja. Kohta on vuosi karppausta takana.

Kyllä karppaus auttaa juuri sellaiseen tilanteeseen,missä olet.
Jätä viljat ja sokeri. Vaihda kevyttuotteet normaalirasvaisiin ja margariini voihin.
Voit aamulla syödä kananmunaa,niin lounaaseen jaksat hyvin. Syö lounaalla lihaa tai kalaa ja kasviksia ja vältä hiilareita,niin ei tule väsymystä iltapäivällä. Jos tarvitset välipalaa syö pähkinöitä (ei maapähkinöitä,kun ne ei ole pähkinöitä).Iltaruokana taas
lihaa,kalaa,kanaa tai mitä vaan protskua ja kasviksia. Käytä ruoissa paljon kasviksia ja vihanneksia ja marjoja. Prosenttisuklaa ja kaakaojauhe (esim.vanhouten) on hyväksi. Vain mielikuvitus on rajana syömiselle. Voit rakentaa ateriat oman mieltymyksen mukaan. Turvotus,makeanhimo ja hillitön nälkä poistuvat.
Ja ehkä tärkein asia:sinä itse päätät,mitä syöt ja milloin. Kuuntele kroppaasi ja tee sitten miten haluat.

Yhteistyössä