auttaakaapa minua ja meitä :O)

heikka! Nyt olis hyvät neuvot tarpeen..emme millään saa tyttöä pukemaan tai laittamaan kenkiä jalkaan.Pois kyllä ottaa muttei takaisin laita :) typy on nyt 3v.Oisko siihen jotain vinkkejä kellään?Mä tiedän paaponeeni tätä ilta-tähteä liikaa ja nyt se pikkuisen kostautuu.on muutenkin niin uhmakas että joskus meinaa hermo mennä..hmm...joskus :LOL: Mä haluun mä en haluu mä haluun..en en en..haluun...

meillä 3,5v ei myöskään itse kauheammin laittaisi kenkiä jalkaan. Mutta olen huomannut että "jäät siihen jos et laita" on tehonnut aika hyvin, koska sisällä ollessa kengät menee hienosti jalkaan kielloista huolimatta.

Meillä myös sanotaan, että äiti sitten lähtee ja sinä jäät siihen, jos et pue/laita kenkiä jalkaan. Meidän neiti juoksee karkuun aina kun pitäisi lähteä jonnekin. Nauraa ja juoksee. Yleensä tehoaa tämä muka oikea lähteminen, mutta ei vaan jaksaisi "aina" uhkailla.

Yökukkuja
Meillä kanssa tuo ns. uhkailu, että äiti menee sitten yksin tehoaa kyllä useimmiten vähän kaikissa tilanteissa, mutta alkaa oikeasti ottaa itseäni hiukan pattin. Muitakin keinoja olisi kiva välillä keksiä ja käyttää. Yksi hyvä keino pukemista helpottamaan on se, että puhutaankin siinä tilanteessa jostakin ihan muusta ja puetaan ikään kuin vahingosssa kuin huomaamatta. Ja kannustaminen on tietenkin tärkeää! Ja niin hassulta kuin sekin kuulostaa niin, jonkinasteinen kilpailuttaminenkin toimii, esim. ehtisitkö laittaa housut ennen kuin haen esim. vauvalle tutin tai et varmaan vielä osaakaan laittaa tuota takkia, äiti auttaa - niin johan tulee vauhtia, kukahan nyt haluaisi olla osaamatta!?

Mielestäni 3v. saakin kyllä tarvitakin vielä jonkin verran apua juuri esim. kenkien laitossa, eipä niiden jalkaan saaminen ihan helpoimmasta päästä ole. Itse ainakin olen pukemisvaiheessa pitänyt tärkeämpänä sitä, että 3v. pukee päälleen housut, takin ja lakin ja jos nämä onnistuvat ilman sitä 3vuotiaille tyypillistä uhmaa, niin voin kyllä palkita lastani jo siitäkin ja auttaa niitä kenkiä sitten jalkaan. Päästäänpä hyvillä mielin ulos ja elämä on taas kerran vähän helpompaa ja ah niin ihanaa!

Kannattaa laitta yhdessä lapsen kanssa niin, että aikuinen laittaa toisen ja lapsi toisen kengän jalkaa. Aikanaan se sitten alkaa sujumaan jo itsestään. Kyllä kolmevuotias vielä tarvitsee usein apua kenkien ja vaatteiden kanssa, vaikka itse osaakin.

hei!luin tuon sinun jutun ja ihan ymmällä..no lapset ovat erilaisia.meillä opetin tyttöni,aina ulos mennessä,että nyt kengät jalkaan,takki päälle..ja niin pois päin.nyt tyttö 2v3kk ja vähän liiankin aktiivinen pukemaan ja riisumaan,tuo jopa äidillekkin kengät kun lähtään ulos :)kärsivällisyyttä vain..

niin tuohon joka sanoi että teillä sujuu hyvin pukeminen reilu 2v kanssa, niin vuoden päästä teilläkin voi olla jo eri ääni kellossa kun se uhma tulee... toki eroja on, itellä kyllä tyttö pukee hyvin päälle ja on 3,5v. mutta muuten tämä aika, -uhma, tuntuu välillä niin kamalalta! sitä miettii että teenkö minä jotain väärin vai mikä on kun tuntuu että aina vaan ollaan kiukkusia! :'(

Meillä on kanssa joka asiaan EI, EI, EI!!! Ja hirveitä raivareita saa. Laittaa kengät ja ottaa pois jos sille päälle sattuu.. :) Jos on kiire niin ei kyllä kannata meidän pojan kanssa jäädä kinaamaan mistään. On niin itepäinen että istuu ja riehuu vaikka tunnin ennen kun kenkiä jalkaansa laittaa!! \|O
Niin poika on kolme vuotias. <br><br>

Yhteistyössä