autossa ei ole turvavöitä

  • Viestiketjun aloittaja varo-varo-vasti
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Piiati:
Meillä on auto vuosimallia 57 ja tieto on varma että turvavyöt ei tarvitse olla aikuisilla mutta lapsia koskee eri säännös, joka määrää että pitää löytyä turva-istuimet kullekin kokonsa mukaan 135 cm pitkäksi asti kaikissa autoissa. Joten meillekin on asennettu turvavyöt lapsia varten että saa turva-istuimet kiinni ja kaikilla muillakin tutuilla joilla lapsia kyydissä on tämä tehtynä. Parempi varoa kuin katua vaikka itse ajaisi kuinka hyvin voi joku pöllö päälle ajaa.
Meillä myös on tingitty vuoden 63 auton ajanmukaisuudesta asennuttamalla taakse rullavyöt.

Ajanmukaisuus oli väärä sana, tarkoitin sitä, että olisi sellainen, kuin auto on valmistusaikanaan ollut.
 
Zoe-F
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis kyseessä ei ole nenäliinat eikä pöytäliinat, vaan kuormansidontaliinat jotka ovat kyllä tarpeeksi vahvat. Ja kyllä se istuin varmaan pitää siihen köyttää, että itsellä olisi vähän turvallisempi mieli. Pitänee ottaa vielä selvää miten se kannattaisi siihen asetella...
Muistaakseni ne turvaistuimet pitää asentaa ihan ohjeen mukaan auton omilla turvavöillä tai ei ole laillinen viritelmä.
 
mami
lähtisin siitä,että kun lapsen istuin on kiinni niin,että varmasti pysyy-turvallista matkaa.ajelut tehdään museo autoilla muutenkin muualla kuin autobaanalla tai tukkaputkella.näin ainakin meillä jo 5 kesä.
 
kaistako olet ap?
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis kyseessä ei ole nenäliinat eikä pöytäliinat, vaan kuormansidontaliinat jotka ovat kyllä tarpeeksi vahvat. Ja kyllä se istuin varmaan pitää siihen köyttää, että itsellä olisi vähän turvallisempi mieli. Pitänee ottaa vielä selvää miten se kannattaisi siihen asetella...
Muistaakseni ne turvaistuimet pitää asentaa ihan ohjeen mukaan auton omilla turvavöillä tai ei ole laillinen viritelmä.

Noi on vaaralliset kolaritilanteissa. Eivät käyttäydy samoin kuin turvavyöt. Aikamoiset palovammat tulee sidontaliinoista.
 
samete
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
mä köyttäsin penkin etupenkkiin selkämenosuuntaan etureunasta omilla remmeillään ja toisesta laidasta liinalla penkkiin.. :ashamed:
Vähän tuohon tapaan me sidottiin pojan istuin kun meillä oli käytössä vanha pa/as-auto...
 
Alkuperäinen kirjoittaja kaistako olet ap?:
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis kyseessä ei ole nenäliinat eikä pöytäliinat, vaan kuormansidontaliinat jotka ovat kyllä tarpeeksi vahvat. Ja kyllä se istuin varmaan pitää siihen köyttää, että itsellä olisi vähän turvallisempi mieli. Pitänee ottaa vielä selvää miten se kannattaisi siihen asetella...
Muistaakseni ne turvaistuimet pitää asentaa ihan ohjeen mukaan auton omilla turvavöillä tai ei ole laillinen viritelmä.

Noi on vaaralliset kolaritilanteissa. Eivät käyttäydy samoin kuin turvavyöt. Aikamoiset palovammat tulee sidontaliinoista.
Ei niillä varmaan lasta köytettäisiinkään istuimeen, vaan istuin autonpenkkiin, mutta muistelen minäkin, ettei niin saisi tehdä, vaan on laiton systeemi.
 
ap
siis istuimessa omat vyöt,mutta istuin pitää saada autoon kiinni. Ja älä huolehdi otan kyllä selvää miten sen kiinnitän. Haluan ajatella lapseni parasta. Moi moi ja kiitos vielä kerran
 
ihan miten vaan
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis istuimessa omat vyöt,mutta istuin pitää saada autoon kiinni. Ja älä huolehdi otan kyllä selvää miten sen kiinnitän. Haluan ajatella lapseni parasta. Moi moi ja kiitos vielä kerran

ok. Mutta lapsesi parasta et kyllä ajattele. Mikään ei korvaa oikeita turvavöitä. Viritelmät aina vaarallisempia ja käyttäytyy kolaritilanteissa ennalta-arvaamattomasti.
 
Olen ehkä fanaattinen, mutta en päästäisi lastani autoon, jossa ei ole turvavöitä :eek: :eek:
En myöskään itse aja metriäkään, jos autossa on yksikin lapsi ilman kunnollisia turvavöitä :eek:
Olen ite istunut siinä liukuvas testeris jossain messuilla ja todennut turvavyöt ehdottomiksi.
 
Zoe-F
Alkuperäinen kirjoittaja FröbelinPalikat:
Olen ehkä fanaattinen, mutta en päästäisi lastani autoon, jossa ei ole turvavöitä :eek: :eek:
En myöskään itse aja metriäkään, jos autossa on yksikin lapsi ilman kunnollisia turvavöitä :eek:
Olen ite istunut siinä liukuvas testeris jossain messuilla ja todennut turvavyöt ehdottomiksi.
No en kyllä minäkään laittaisi lastani autoon ilman vöitä vaikka olisikin turvaistuimen omat vyöt penkin ympärillä. Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu. Ja kuormansidontaliinat eivät ole turvävöitä, eikä niillä ole tarkoitus kiinnittää mitään turvaistuimia. Ja ihan turha niitä on kyllä ruveta virittelemäänkään, laitonhan sellainen kiinnitys on ja sanktiota tulee jos/kun siitä narahtaa.
Lapsen turvallisuudesta huolehtiminen on kuitenkin aikuisen velvollisuus, lapsi on vielä puolustuskyvytön aikuisen typeryyden seurauksille.
 
vieras
Kavereilla noita autoja on paljon ja niissä on istuin kiinnitetty juuri noilla kuormaliinoilla. Kuormaliinojahan käytetään nimenomaan tavaroiden kiinnittämiseen autoissa, joten ei kait se turvaistuin siinä suhteessa pahemmin eroa, kyllä se pysyy sillä kuormaliinalla paikallaan.
 
Minerva harmaana
Me vedettiin kuorma-autoon istuin kuormaliinoilla kiinni kun oli aiemmin pelkääjällä sellanen penkki jossa ei vöitä ollut.
Me tehtiin sidonta sillai kun lannevyöllä olis laitettu, tosin liinalla sen saa aikatavalla jämäkämmin kiinni
 
märrä
Alkuperäinen kirjoittaja Karuski:
ja katotkin irtoaa kesäksi pois..mutta neiti ei kyytiin pääse.
Ja neitiä kovasti lohduttaa, kun äiti ja iskä ajaa hirven tms. kanssa yhteen, kun ei itse ollut mukana.

Mitä eroa on sillä, meneekö henki kaikilta vai vain vanhemmilta?
Lapsi jää kuitenkin orvoksi, jos pahemmin sattuu. Toivottavasti ei satu, mutta se ei ole mikään turva, että "me ajetaan hiljaa ja varovasti, eikä meille ole ennenkäänmitään sattunut".
 
v
Meillä turvaistuin kiinni juurikin niillä kuormansidontaliinoilla. Ja nuo jotka kysyvät, että miks on pakko mennä, ei tajua vanhoista autoista ja niiden kanssa harrastamisesta mitään.
 
FröbelinPalikat
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Alkuperäinen kirjoittaja FröbelinPalikat:
Olen ehkä fanaattinen, mutta en päästäisi lastani autoon, jossa ei ole turvavöitä :eek: :eek:
En myöskään itse aja metriäkään, jos autossa on yksikin lapsi ilman kunnollisia turvavöitä :eek:
Olen ite istunut siinä liukuvas testeris jossain messuilla ja todennut turvavyöt ehdottomiksi.
No en kyllä minäkään laittaisi lastani autoon ilman vöitä vaikka olisikin turvaistuimen omat vyöt penkin ympärillä. Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu. Ja kuormansidontaliinat eivät ole turvävöitä, eikä niillä ole tarkoitus kiinnittää mitään turvaistuimia. Ja ihan turha niitä on kyllä ruveta virittelemäänkään, laitonhan sellainen kiinnitys on ja sanktiota tulee jos/kun siitä narahtaa.
Lapsen turvallisuudesta huolehtiminen on kuitenkin aikuisen velvollisuus, lapsi on vielä puolustuskyvytön aikuisen typeryyden seurauksille.
Aivan sama niitten sanktioitten kans, mut mä en pystyis elämään itseni kanssa jos jotain sattuis. Aikuista ei voi pakottaa vyötä laittamaan ja se on sitten omaa typeryyttä, mutta lapset (oli ne sitten omia tai muitten) matkustaa AINA vöissä. Jos ei autossa ole vöitä, lapset ei kyytiin tule!
Poikkeustapaus aikuisten vyön käytössä on silloin jos lapsi (esim vauva kaukalossa) on etupenkillä ja aikuinen takana. Silloin vaadin ehdottomasti myös aikuiselta vyön käyttöä.
 
gh
Alkuperäinen kirjoittaja FröbelinPalikat:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Meillä turvaistuin kiinni juurikin niillä kuormansidontaliinoilla. Ja nuo jotka kysyvät, että miks on pakko mennä, ei tajua vanhoista autoista ja niiden kanssa harrastamisesta mitään.
Tajuaa kyllä, mutta ajatteleekin ennemmin lasten parasta!
lasten parasta on myös esim kieltää lapselta kaikki karkit, limsat ja pikaruoka sekä einekset. toivottavsti itse teet näin.
 
vieras
Kuormansidontaliinoilla saa kyllä istuimen todella tukevasti kiinni, jos autossa vaan on paikat mihin ne liinat kiinnittää. Se onko liinoilla kiinnittäminen laillista, en tiedä.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja gh:
Alkuperäinen kirjoittaja FröbelinPalikat:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Meillä turvaistuin kiinni juurikin niillä kuormansidontaliinoilla. Ja nuo jotka kysyvät, että miks on pakko mennä, ei tajua vanhoista autoista ja niiden kanssa harrastamisesta mitään.
Tajuaa kyllä, mutta ajatteleekin ennemmin lasten parasta!
lasten parasta on myös esim kieltää lapselta kaikki karkit, limsat ja pikaruoka sekä einekset. toivottavsti itse teet näin.
Näin juuri :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja gh:
Alkuperäinen kirjoittaja FröbelinPalikat:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Meillä turvaistuin kiinni juurikin niillä kuormansidontaliinoilla. Ja nuo jotka kysyvät, että miks on pakko mennä, ei tajua vanhoista autoista ja niiden kanssa harrastamisesta mitään.
Tajuaa kyllä, mutta ajatteleekin ennemmin lasten parasta!
lasten parasta on myös esim kieltää lapselta kaikki karkit, limsat ja pikaruoka sekä einekset. toivottavsti itse teet näin.
Idiootti :headwall: :headwall:
Pointtini on se, että vaikka miten ajaisi varovasti, aina on liikenteessä niitä urpoja, jotka kruisaa päissään tai muuten vaan miten sattuu!
Ei ole kahta kuukautta kun itselle kävi näin. En ehtinyt reagoida yhtään mitenkään kun toinen tuli päälle!

Sitäpaitsi karkkeja syömällä (kohtuus kaikessa) ei pääse hengestään! Se voi olla se eka elämysmatka kun käy huonosti.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuormansidontaliinoilla saa kyllä istuimen todella tukevasti kiinni, jos autossa vaan on paikat mihin ne liinat kiinnittää. Se onko liinoilla kiinnittäminen laillista, en tiedä.
Niin, riippuu varmaan poliisista. Meille poliisi sanoi, hyvää matkaa!
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja FröbelinPalikat:
Alkuperäinen kirjoittaja gh:
Alkuperäinen kirjoittaja FröbelinPalikat:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Meillä turvaistuin kiinni juurikin niillä kuormansidontaliinoilla. Ja nuo jotka kysyvät, että miks on pakko mennä, ei tajua vanhoista autoista ja niiden kanssa harrastamisesta mitään.
Tajuaa kyllä, mutta ajatteleekin ennemmin lasten parasta!
lasten parasta on myös esim kieltää lapselta kaikki karkit, limsat ja pikaruoka sekä einekset. toivottavsti itse teet näin.
Idiootti :headwall: :headwall:
Pointtini on se, että vaikka miten ajaisi varovasti, aina on liikenteessä niitä urpoja, jotka kruisaa päissään tai muuten vaan miten sattuu!
Ei ole kahta kuukautta kun itselle kävi näin. En ehtinyt reagoida yhtään mitenkään kun toinen tuli päälle!

Sitäpaitsi karkkeja syömällä (kohtuus kaikessa) ei pääse hengestään! Se voi olla se eka elämysmatka kun käy huonosti.
Tajuatko, että vanhalla museoautolla ei ajella kuin tavallisella autolla?
 

Yhteistyössä