Autoni omistaa toiminimi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "yrittäjä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

"yrittäjä"

Vieras
Olisi muutama auton omistamiseen liittyvä kysymys:
Niin siis toinen autoistamme on yrityksen nimissä, jossa minä olen elinkeinonharjoittaja. Kuitenkin se auto on diesel-koneella ja mies on nyt ajellut sillä muutaman kuukauden kun on joutunut pisempää matkaa kulkemaan kuin minä. Miten tämä menee verotuksellisesti? Miehelläni ei ole tähän autoon autoetua, minulla on... Miten tämä menee veroilmoitukseen? Laitanko että olen itse ajanut ne kilometrit?

[QUOTE="jossu";24772984]niin niin, sä kerrot, että mies on ajanu ja sitten kysyt, merkitsetkö sä että olet itse ajanut.[/QUOTE]

Niin. Meinaan kun minulla on autoon täysautoetu ja se huomioidaan verotuksessa. Tarkoitukseni oli kysyä, että miten se muuttaa verotusta, jos mies ajaa minun firmani autoa? Olisiko vaan helpompi merkitä minun ajaneeksi ne kilometrit?

[QUOTE="vieras";24773124]merkitsisin ne itse ajetuiks,eihän niitä kukaan voi tarkastaa kuka ne ajoi.[/QUOTE]

niin eihän kukaan muu tiiä, kai sitä itse tietää, valehteleeko.

jos kyseessä on elinkeinonharjoittaja eli toiminimi, niin autoetua sulla ei ole olemassakaan.

verotuksessa sinun tulee ilmoittaa kokonaiskilometrimäärä, työajojen osuus, ja yksityisten ajojen osuus.
tuo yksityisten ajojen osuus huomioidaan kirjanpidossa/veroilmoituksessa.

toivottavasti et ole vähentänyt autokuluistasi arvonlisäveroa, koska jos ajat metrinkin omia ajoja, niin arvonlisäveron vähennysoikeus poistuu.

haluatko vielä lisää tietoa?

Yhteistyössä