Auton vaihtaminen ja rahoitus?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Eipäs Juupas;28055025:
Eli
18 000- 10 000= 8000+4000 eli velkaa 12 000e ja siitä lyhennykset?
Niin mutta ne laskee sen näin päin. 18 000+ 4000- jotain mitä ne hyvittää siitä autosta ja siitä sitten se käsiraha jos pitää maksaa ja velan lyhennys.

"Lähettäjä"
Käytännössä autoliike ostaa auton kymppitonnilla ja hoitaa rahoitusyhtiölle jäännösvelan (4000e). Samalla istunnolla laaditaan välirahalle (12000e) uusi rahoitussoppari. Tuo saattaa olla liikkeestä ja tarjouksista riippuen juuri nyt ihan kannattavaa, koska autolainaa saa nyt monesta paikasta n. samaan hintaan kuin asuntolainaa ja vielä kiinteällä korolla.

Sen oman auton "arvoa" ei muuten kannata mistään Nettiautosta arvioida. Todennäköisesti autoliike tarjoaa huomattavasti vähemmän.

Se on sitten eri tarina, että kannattaako auton osto koskaan, joten tähän viestiin ei tarvitse vastailla miten arvo alenee ja niin päin pois. Kunhan selitin miten homma menee.

"vieras"
Autoliike ei mitään osta kymppitonnilla jos oma arvio auton arvosta on se. Se maksaa sen velan pois ja katsoo sitten auton arvon omasta mielestään sopivaksi ja tarjoaa sitä autosta.

"nana"
Uuden auton hinta: 18000,-
Hyvitys vaihtoautosta: 10 000(esim myyjän tarjoama hinta)- 4000(loppuvelka vaihtoautosta) = 6000,-
Maksettavaa 18000-6000= 12000,-

Tämä 12 000,- voidaan sitten laittaa joko kokonaan rahoitukseen tai sitten maksatte siitä osan heti autoa lunastaessa autoliikkeelle ja osa menee rahoitukseen.

Tietenkin rahoitukseen edellytetään myönteistä luottopäätöstä, että ei sinne autokauppaan ihan sillä mielellä marssita että ostetaan nyt vaan velaksi. :) Niin ja tietenkin ajoneuvosta ja luottoajasta riippuu riittääkö tuo 6000e käsirahaksi vai tarvitaanko vielä lisää. Yleensä kyllä riittää.

+0+0
[QUOTE="nana";28055146]Uuden auton hinta: 18000,-
Hyvitys vaihtoautosta: 10 000(esim myyjän tarjoama hinta)- 4000(loppuvelka vaihtoautosta) = 6000,-
Maksettavaa 18000-6000= 12000,-

Tämä 12 000,- voidaan sitten laittaa joko kokonaan rahoitukseen tai sitten maksatte siitä osan heti autoa lunastaessa autoliikkeelle ja osa menee rahoitukseen.

Tietenkin rahoitukseen edellytetään myönteistä luottopäätöstä, että ei sinne autokauppaan ihan sillä mielellä marssita että ostetaan nyt vaan velaksi. :) Niin ja tietenkin ajoneuvosta ja luottoajasta riippuu riittääkö tuo 6000e käsirahaksi vai tarvitaanko vielä lisää. Yleensä kyllä riittää.[/QUOTE]

nykypäivänä riittää 10% auton hinnasta käsirahaksi, aika monessa paikassa sa jo 100% rahoituksia.

esim
[QUOTE="eee";28055273]Miksi ihmeessä kukaan ottaa lainaa auton ostamiseen, ei typerämpää velkarahan tuhlauskohdetta ole...[/QUOTE]

jos on pakko? Esim mulla pitkät työmatkat ei oo vaihtoehto ostaa 200€ mossea kun en osaa sitä korjata itse..

"vieras"
Ihmetyttää näissä kyssäreissä se, että monet katsovat jostain autotalli.comista paljonko samanlaisesta autosta siellä pyydetään ja katsovat auton arvoksi vaihtaessa sen hinnan. Tosiasiassa oman auton arvo on n. pyyntihinta -30-40%. Aika usein käy niin, että auton maksamaton osuus rahoitusyhtiölle on selvästi suurempi kuin autoliikkeen hyvityshinta.

vierailija
Itse en käsittänyt tuota kaavaa ollenkaan. :D itselläni on tilanne että olisin vaihtamassa autoa. Vanhasta autosta velkaa 12000e. Uusi auto maksaa 14.500e. Autoliike tarjonnut autostani 10.500e. Eli vanhaa velkaa jäisi 1.600e. Heidän tarjous lapussa luki että uutta autoa jäisi maksettavaa 6150e. ??Mutta eikö tuo 10.500e mene pankille?? ja itse maksan uuden auton lainan 14.500+1.600e vanhan auton velan vielä.? Itse olen sen näin ymmärtänyt. :D

Yhteistyössä