Auton kolhiminen ja ajokielto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Haluaisin saada vastauksen ajokieltoon liittyvään asiaa, joka vaivaa minua.
Eli olen vuoden sisällä kolhinut kaksi kertaa vahingossa toista autoa. Toisen kohdalla en voi edes sanoa, että se olisi ollut minun vika, koska tuuli heitti pakettiauton oven pysäköityä autoa päin ja siihen tuli pienet maalinaarmut, ei muuta. Kummastakaan tapahtumasta en ilmoittanut kenellekään, mutta niinhän ei lain mukaan edes tarvitse tehdä. Olenko siis syyllistynyt periaatteessa kahteen liikennerikkomukseen vuoden sisällä? Ja minulla on ollut kortti alle kaksi vuotta, eli voisinko joutua ajokieltoon? Tieliikennelaista ymmärsin, että tuollaiset rikkomukset eivät johtaisi ajokieltoon, että vain esim. rattijuopumukset ja ylinopeudet johtaisivat. Enhän ole kuitenkaan aiheuttanut vaaraa kenellekään. Voinko siis ajaa huoletta ilman huono omatuntoa, ja sitä, että voin olla 100% varma, että en voi joutua ajokieltoon? Mitä jos poliisi saisi tietää noista, voisivatko siis määrätä ajokieltoon? Asia ahdistaa hirveästi ja haluaisin vaan unohtaa sen varmuudella, että en voi joutua ajokieltoon. Miten on?

Et saa noista ajokieltoa. Rauhoitu. Ja enemmän tarkkuutta sen auton käsittelyn kanssa. Tuuli esim. ei ole syypää siihen, että auton ovi osuu toiseen vieressä olevaan autoon vaan itse olet, koska mahdollistit osuman olematta tarkkaavainen etkä pitänyt avatusta ovestasi kunnolla kiinni.

• Tykkää
Reactions: m1es ja Lispetti
Toisen auton kolhiminen parkkipaikalla ei ole minkään sortin liikennerikkomus, eli ei vaikuta ajokieltoihin mitenkään.

Mutta esim. ylen jossain uutisessa on sanottu, että "Pysäköidyn ajoneuvon kolhiminen on Suomen lakien mukaan pääsääntöisesti rangaistava teko eli liikennerikkomus. Onko se siis kuitenkin tavallaan niin pieni rikkomus, ettei vaikuta ajokieltoon, vaikka niitä olisikin useita?

t: keskustelun aloittaja

Haluaisin saada vastauksen ajokieltoon liittyvään asiaa, joka vaivaa minua.
Eli olen vuoden sisällä kolhinut kaksi kertaa vahingossa toista autoa. Toisen kohdalla en voi edes sanoa, että se olisi ollut minun vika, koska tuuli heitti pakettiauton oven pysäköityä autoa päin ja siihen tuli pienet maalinaarmut, ei muuta. Kummastakaan tapahtumasta en ilmoittanut kenellekään, mutta niinhän ei lain mukaan edes tarvitse tehdä. Olenko siis syyllistynyt periaatteessa kahteen liikennerikkomukseen vuoden sisällä? Ja minulla on ollut kortti alle kaksi vuotta, eli voisinko joutua ajokieltoon? Tieliikennelaista ymmärsin, että tuollaiset rikkomukset eivät johtaisi ajokieltoon, että vain esim. rattijuopumukset ja ylinopeudet johtaisivat. Enhän ole kuitenkaan aiheuttanut vaaraa kenellekään. Voinko siis ajaa huoletta ilman huono omatuntoa, ja sitä, että voin olla 100% varma, että en voi joutua ajokieltoon? Mitä jos poliisi saisi tietää noista, voisivatko siis määrätä ajokieltoon? Asia ahdistaa hirveästi ja haluaisin vaan unohtaa sen varmuudella, että en voi joutua ajokieltoon. Miten on?
Jos olisit hyvä ihminen (mitä et selvästikään ole :mad:), sinua ahdistaisi se, että jätit ilmoittamatta tapahtuneesta ja korvaamatta aiheuttamasi vahingon. Koko pohdiskelusi on itsekästä, et hetkeäkään uhraa ajatusta kolhitun auton omistajalle.

Minun autoni ovi on kerran kolhinut viereistä autoa parkkipaikalla, kuljettamani naispuolinen ystävä avasi oven varomattomasti myrskyisällä säällä. Kävin ilmoittamassa tapahtuneesta, minun vakuutuksestani maksettiin lommon oikaisu ja maalaus.

Jos olisit hyvä ihminen (mitä et selvästikään ole :mad:), sinua ahdistaisi se, että jätit ilmoittamatta tapahtuneesta ja korvaamatta aiheuttamasi vahingon. Koko pohdiskelusi on itsekästä, et hetkeäkään uhraa ajatusta kolhitun auton omistajalle.

Minun autoni ovi on kerran kolhinut viereistä autoa parkkipaikalla, kuljettamani naispuolinen ystävä avasi oven varomattomasti myrskyisällä säällä. Kävin ilmoittamassa tapahtuneesta, minun
vakuutuksestani maksettiin lommon oikaisu ja maalaus.
Niin,
ja tähän vielä sellainen vinkki, että kun näette näitä tilanteita niin ottakaa paikalta karanneen rekkari ylös ja jättäkää pieni selonteko aikoineen ja paikkoineen tapahtuneesta kolhitun auton fönariin.👍

• Tykkää
Reactions: m1es

Yhteistyössä