Auton käynnistys näillä pakkasilla?

  • Viestiketjun aloittaja vinkvink
  • Ensimmäinen viesti
vinkvink
En omista mitään millä sais auton esim lämpötolppaan ja joka aamu rapaan ikkunat.

Olisko vinkkejä millä sais helpotettua tätä urakkaa? Nyt laittanut auton tyhjäkäynnille n 15min aikasemmin kun oon lähtenyt liikenteeseen.

Viime talven muistan niin hyvin:)

Ja työmatkaa on 40km
 
Jos sulla on tolppa, niin hankit johdon :) Ja mielellään vielä sisätilalämppärin :)

Tai sitten hankit Webason, joka on siis bensa/dieselkäyttöinen lisälämmitin.

Tähän tähään en keksi muuta, kuin peite auton päälle, niin ei tarvii skrapailla.
 
aaaapppp
Ei sitä "reikää" johon vois sen piuhan laittaa!

Ja eikös Webastot maksa paljon?

Taidan hommata sen peitteen heti tänään

Jos sulla on tolppa, niin hankit johdon :) Ja mielellään vielä sisätilalämppärin :)

Tai sitten hankit Webason, joka on siis bensa/dieselkäyttöinen lisälämmitin.

Tähän tähään en keksi muuta, kuin peite auton päälle, niin ei tarvii skrapailla.
 
sakot tulee
Käyt laitattamassa sen "reiän" siihen autoon. Maksaa sekin kun koko talven starttaat kylmänä. Ja se, että talvella saa autoa tyhjäkäyttää alle -15 asteessa 4 min.
 
ajaja
Mitä haittaa siitä on jos käynnistää auton talvella kylmiltään ja hurruuttaa sitä pihassa hetken aikaa, että saa sisätilat lämpimiksi?

Noin olen ainakin jo jonkin aikaa tehnyt. Paitsi sen olen taas huomannut, että talvesta auto ei tykkää yhtään hyvää. On ihan hyyteessä kun lähden arkisin töistä kotia. Kun en autolla aja koko päivänä. Tuntuu, että kiihtyy tosi laiskasti ja sitten kun ajaa 80, niin autolla ajaminen tuntuu jotenkin merkilliseltä. Kai ne nastat hidastavat matkan tekoa sen verran.
 
Bensalla 15min lämmitys maksaa noin 50 senttiä kerta, sähkölämmitys olisi noin 30 senttiä. Vaikka sähkölämmitykseen tarvittavien kilkkeiden takaisinmaksuaika on hurjan pitkä niin mukavuusssyistä silti laitatuttaisin ne jos vain on mahdollisuus pitää tolpassa.

Mä en usko, että kylmänä käynnistys lyhentäisi mitenkään merkittävästi moottorin elinikää, tosin näin kuulee usein väitettämän.

Vaimon ex autossa lohkolämmitin ei jostakin syystä kestänyt kuin max kuukauden ja me kyllästyttiin korjauttamaan sitä tuon tuostakin. Auto pantiin vaan raakasti käyntiin ja annettiin käydä tyhjää jokunen minuutti. Mitään erityista tästä ei seurannut.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Öljyt on "jäässä" ja eivät voitele kunnolla jos käynnistää kylmänä, myös lämpölaajenemisen vuoksi saattaa erimetalliseoksista koostuvat osat olla vähän epäsynkässä konetilassa.
 
"kirppu"
Kylmäkäynnistys vastaa useamman sadan kilometrin ajoa. Eli jos talvella joka pvä sitä harrastaa, kyllä se kuluttaa moottoria ihan kivasti. Ja jotkin erikoisosat saattavat myös suuttua kylmäkäynnistyksestä, meillä esimerkiksi ahdin joka kylmiltään käynnistäessa alkaa pitää meteliä.

Lohkari kannattaa ehdottomasti asentaa ja sisätilapistokekin jos raaskii. :)
 
uuden auton omistaja
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;23149818:
Mitennii ei ole 'sitä reikää' johon tökätä piuhan kiinni? :O

Eikö se tosiaan muka ole kaikissa autoissa vakiona? Ja ellei ole niin hommaa hyvä nainen sellainen!
Aika harvassa ne taitaa olla valmiina tehtaalta tuodessa. Useimmissa maissa kun ei sillä tee mitään...
 
Bensalla 15min lämmitys maksaa noin 50 senttiä kerta, sähkölämmitys olisi noin 30 senttiä. Vaikka sähkölämmitykseen tarvittavien kilkkeiden takaisinmaksuaika on hurjan pitkä niin mukavuusssyistä silti laitatuttaisin ne jos vain on mahdollisuus pitää tolpassa.

Mä en usko, että kylmänä käynnistys lyhentäisi mitenkään merkittävästi moottorin elinikää, tosin näin kuulee usein väitettämän.

Vaimon ex autossa lohkolämmitin ei jostakin syystä kestänyt kuin max kuukauden ja me kyllästyttiin korjauttamaan sitä tuon tuostakin. Auto pantiin vaan raakasti käyntiin ja annettiin käydä tyhjää jokunen minuutti. Mitään erityista tästä ei seurannut.
Taisi olla Calix lohkari. Niistä meni vastuksia taannoin ihan urakalla. Defa oli silloin ainakin todella kestävämpi.

Tosiaan nykyisillä öljyillä tuo kylmäkäynnistys ei ole enää ollenkaan ole niin kuluttavaa kuin ennenvanhaa. Kylmäkäynnistys pitkään käyntiin "sahaamalla" on haitallisinta etenkin vanhakantaisilla esikammiodieseleille. Nykydieselit ovat järjestään suoraruiskutustekniikalla, joten dieselilläkään kylmäkäynnistys ei ole niin murhaa enää, ja käyntiin lähtee kunhan hehkut ovat kunnossa ja pitkä jälkihehkutus pitää päästöktin aika hyvin kurissa.

Sitten vielä noista "lohkolämmittimistä": Moderneissa pikkukoneissa (lohkon)vesitilaan ei enää mahdu edes laittamaan mitään ylimääräistä lämmitysvastusta, joten se lämmityselementti kiinnitetään nykyään usein ihan vain ulkopuolelle lämmittämään paikallisesti vähän sitä moottorin kylkeä, ei se kunnolla esilämmitä jäähdytysnestettä saati öljyä.

Polttoainekäyttöinen lisälämmitin on paras (Webasto/"Eberi"). Pitää vain muistaa että akkuvirtaa nekin tarvitsevat, ja jos autolla ei vastaavasti heti perään ajeta riittävän pitkää matkaa, ei akku ehdi latautua, joten jatkuvalla katkokäytöllä voi niilläkin niistää akun nopeasti tyhjäksi pakkasilla.
 

Yhteistyössä