Kun noita testejä katselee, niin on jotenkin hullua, että vuodesta toiseen parhaita arvosanoja saa istuimet joita ei ole edes mahdollista käyttää selkä menosuuntaan! Kuitenkin kaikki asiantuntijat järestään ainakin pohjoismaissa on sitä mieltä, että selkämenosuuntaan on ehdottomasti paras matkustustapa 3-4 vuotiaaksi asti.. Toisekseen eikös nuo kahteen suuntaan menevät istuimet testata vaan naamamenosuuntaan? Sironassa olevan palkin uskon kyllä olevan turvallisempi kuin noissa muissa versioissa 5-pistevyöt. Mutta kuten sanottu aiotaan pitää mahd. pitkään selkä menosuuntaan..
Asiasta aidan seipääseen: Mitä luulette, että käy cybexin palkki-istuimille nyt kun eurooppaan tulee uusi i-size turvallisuusstandardi, jonka mukaan lapsen saa kääntää naama menosuuntaan aikaisintaan 15 kk ikäisenä?
Et nyt näytä olevan kovinkaan paljon perillä turvaistuimista ja niiden testeistä. Ostamasi istuimesi on todellakin aivan hyvä ja turvallinen ja hyvä, että lapsikin siinä viihtyy. Hullua ei ole se, että testeissä menestyvät parhaiten parhaat turvaistuimet, eivätkä välttämättä ne merkit, joita Suomessa on perinteisesti eniten ollut tarjolla.
Kaikki asiantuntijat, (tunnetko kaikki?) ja montako niitä oikeasti on, eivät ole kritiikittömästi täysin samaa mieltä. Kysymyshän on siitä, että turvaistuimen täytyy olla turvallinen kaikissa kolaritilanteissa, ei vain suorassa nokkakolarissa.
Siitä kai kaikki asiantuntijat ovat suurin piirtein samaa mieltä, kuten näyttää olevan Cybexkin kotisivujensa mukaan, että selkä menosuuntaan matkustaminen on turvallisinta, mutta muutkin kolarityypit tulee ottaa huomioon turvallisuutta mitattaessa. Siksi kai Cybex Sirona on nyt tosiaankin turvallisin käännettävä turvaistuin testien mukaan.
Näyttää myös siltä, että oikeastaan kaikki tunnetuimmat turvaistuinvalmistajat tuottavat sekä kasvot, että selkä menosuuntaan käytettäviä turvaistuimia. Erona on oikeastaan vain se, kiinnitetäänkö lapsi valjailla vai palkin avulla. Palkki-istuimet näyttävät taas kasvot menosuuntaan matkustettaessa olevan aika ylivoimaisesti parempia testeissä kuin valjaita käyttävät.
Kahteen suuntaan käytettävät istuimet testataan molempiin suuntiin - tottakai. Ihmeen lujassa tuntuvat olevan nämä virheelliset oletukset ja väitteet.
Monet uudemmat kasvot menosuuntaan käytettävät turvaistuinmallit ja niistä erityisesti palkki-istuimet, ovat hyviä kaikissa kolarityypeissä ja siksi menestyvät testeissä, koska niissä ei ole erityisiä heikkouksia - merkistä riippumatta.
Luulen, että minkään valmistajan nykyisille palkki-istuimille ei tule tapahtumaan yhtään mitään, koska nykyinen ECE44 standardi on voimassa edelleen vuosia, eikä se millään tavoin edellytä lasta kuljetettavan 15 kk ikään selkä menosuuntaan ja tokihan palkki-istuimen voi ottaa käyttöön vasta 15 kk ikäisellä, jos niin haluaa.
Tämä 15 kk ikäraja koskee vain uusia iSize -istuimia. Uusissa turvakaukalomalleissa voi kaikissa kuljettaa lasta n.18 kk ikään tai vähintään 15 kk ikään asti. On kuitenkin muistettava, että esim. Cybex Sirona ja vastaavat, ovat istuimia, jotka voidaan ottaa käyttöön milloin tahansa syntymän ja n. 3-4 ikävuoden välillä. Tämä on todennäköinen suuntaus kaikilla valmistajilla.
Ja varmaan turvaistuimet tulevat moneen kertaan muuttumaan ennen kuin nykyinen standardi jää pois käytöstä. Uskon myös, että monikaan nykyisistä turvaistuimista ei tule täyttämään tuota iSize standardia, vaan muutamankin vuoden vanhat istuinmallit poistuvat myynnistä aikanaan, koska eivät tule täyttämään iSize standardin sivutörmäysvaatimuksia, eikä suurelta osin muitakaan. Nykyinen standardihan ei aseta lainkaan vaatimuksia sivutörmäyssuojalle toisin kuin Autoliittojen testit, jotka ovat merkittävästi monipuolisempia mittaustavoiltaan.
Toisaalta iSize standardi täyttyy vain silloin, kun autostakin löytyvät iSize merkinnät.
Joten turvaistuimet eivät ole ainoa asia, mikä standardissa vaaditaan. Tällaisia autoja on vasta muutama malli tuotannossa ja lapsiperheillä niitä tuskin on vielä montakaan.
iSize ei taida sitä paitsi olla edes Suomen tieliikennelain mukainen toistaiseksi, vaan käytössä olevien istuimien täytyy olla edelleen nimenomaan ECE standardin mukaisia. Tästä en ole päivän päälle varma, onko muutos lakiin jo tehty. Ainakaan Liikenneturvan sivuilta ei löydy sanaakaan iSizesta Suomea koskien.