Autoliitto turvaistuintesti 2014

"lukija"
Ne on olleet jo nähtävissä ainakin www.oeamtc.at ja www.adac.de sivuilla. Kannattaa kuitenkin muistaa, että tämän testiosan paras ei ole mikään testivoittaja, vaan kannattaa huomioida, että aikaisemmissa julkaisuissa voi olla parempia istuimia kuin nyt testatut. Hyvää OEAMTC julkaisussa on, että toisin kuin Suomessa, on julkaistu myös turvallisuuspisteet.

Omalla kohdalla uusin testi selkeytti kyllä ostopäätöksen. Noista käännettävistä istuinmalleista Britax ja Maxi-Cosi saivat huonot arvosanat ja meille tulee sittenkin Cybexin Sirona. Kannatti odottaa testiä, eikä uskoa myyjä.
 
[QUOTE="lukija";29951706]Ne on olleet jo nähtävissä ainakin Willkommen | ÖAMTC ja ADAC - Ihr Partner in allen Fragen rund um die Mobilität. (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) sivuilla. Kannattaa kuitenkin muistaa, että tämän testiosan paras ei ole mikään testivoittaja, vaan kannattaa huomioida, että aikaisemmissa julkaisuissa voi olla parempia istuimia kuin nyt testatut. Hyvää OEAMTC julkaisussa on, että toisin kuin Suomessa, on julkaistu myös turvallisuuspisteet.

Omalla kohdalla uusin testi selkeytti kyllä ostopäätöksen. Noista käännettävistä istuinmalleista Britax ja Maxi-Cosi saivat huonot arvosanat ja meille tulee sittenkin Cybexin Sirona. Kannatti odottaa testiä, eikä uskoa myyjä.[/QUOTE]

Kiitos linkkivinkistä.

Itse päädyin tilaamaan muutama viikko sitten Cybex Solution X-Fixin ja näemmä hyvä valinta oli. Kuten ajattelinkin.
 
Leonor harmaana
Mä en ymmärrä saksaa kovinkaan hyvin, mutta meidän istuin Maxi-Cosi 2 way Pearl familyfix -jalustalla oli saanut arvosanaksi Hyvä/neljä tähteä viidestä. Ehdin jo säikästää, että onko oikeesti saanut jonkun huonon arvosanan, kun on kahteen suuntaan käännettävä.. Mutta eiköhän tuolla kelpaa ajella :D
 
kannattaa lukea pisteet
Mä en ymmärrä saksaa kovinkaan hyvin, mutta meidän istuin Maxi-Cosi 2 way Pearl familyfix -jalustalla oli saanut arvosanaksi Hyvä/neljä tähteä viidestä. Ehdin jo säikästää, että onko oikeesti saanut jonkun huonon arvosanan, kun on kahteen suuntaan käännettävä.. Mutta eiköhän tuolla kelpaa ajella :D

Itse asiassa se ei menestynyt kovin hyvin turvallisuudesta, kun lukee pisteet. Arvosteluhaarukka noissa tähdissä on vain älyttömän iso ja niissä on mukana myös muuta kuin turvallisuutta. Paras vastaavan painoluokan istuin oli Cybex Sirona 1.7 pistettä ja tuo Maxi-Cosi sai 2.2 pistettä ja on painoluokan paremmuusjärjestyksessä jotain 10-15 sijalla. Tietenkään se ei aivan huonokaan ole, kun 1 piste on paras ja 5 huonoin.

Cybex Sirona 1.7 ja Be Safe Izi Kid X3 Isofix 1.9 näyttävät olevan parhaat turvallisuuspisteiltään.
 
Joo, mutta mä en ole pätkääkään huolissani tuosta 10 % erosta pisteissä. Käytiin testaamassa myös Sironaa ja meidän lapset viihtyivät paremmin tuossa 2 way pearlissa istuma-asennon (sirona liian kuppimainen kun sopii jo vastasyntyneelle) sekä näkyvyyden vuoksi. Järkeilin, että on parempi ottaa istuin jossa viihtyvät selkä menosuuntaan parhaiten :)
 
Leonor harmaana
Kun noita testejä katselee, niin on jotenkin hullua, että vuodesta toiseen parhaita arvosanoja saa istuimet joita ei ole edes mahdollista käyttää selkä menosuuntaan! Kuitenkin kaikki asiantuntijat järestään ainakin pohjoismaissa on sitä mieltä, että selkämenosuuntaan on ehdottomasti paras matkustustapa 3-4 vuotiaaksi asti.. Toisekseen eikös nuo kahteen suuntaan menevät istuimet testata vaan naamamenosuuntaan? Sironassa olevan palkin uskon kyllä olevan turvallisempi kuin noissa muissa versioissa 5-pistevyöt. Mutta kuten sanottu aiotaan pitää mahd. pitkään selkä menosuuntaan..

Asiasta aidan seipääseen: Mitä luulette, että käy cybexin palkki-istuimille nyt kun eurooppaan tulee uusi i-size turvallisuusstandardi, jonka mukaan lapsen saa kääntää naama menosuuntaan aikaisintaan 15 kk ikäisenä?
 
Selvennetään
Kun noita testejä katselee, niin on jotenkin hullua, että vuodesta toiseen parhaita arvosanoja saa istuimet joita ei ole edes mahdollista käyttää selkä menosuuntaan! Kuitenkin kaikki asiantuntijat järestään ainakin pohjoismaissa on sitä mieltä, että selkämenosuuntaan on ehdottomasti paras matkustustapa 3-4 vuotiaaksi asti.. Toisekseen eikös nuo kahteen suuntaan menevät istuimet testata vaan naamamenosuuntaan? Sironassa olevan palkin uskon kyllä olevan turvallisempi kuin noissa muissa versioissa 5-pistevyöt. Mutta kuten sanottu aiotaan pitää mahd. pitkään selkä menosuuntaan..

Asiasta aidan seipääseen: Mitä luulette, että käy cybexin palkki-istuimille nyt kun eurooppaan tulee uusi i-size turvallisuusstandardi, jonka mukaan lapsen saa kääntää naama menosuuntaan aikaisintaan 15 kk ikäisenä?
Et nyt näytä olevan kovinkaan paljon perillä turvaistuimista ja niiden testeistä. Ostamasi istuimesi on todellakin aivan hyvä ja turvallinen ja hyvä, että lapsikin siinä viihtyy. Hullua ei ole se, että testeissä menestyvät parhaiten parhaat turvaistuimet, eivätkä välttämättä ne merkit, joita Suomessa on perinteisesti eniten ollut tarjolla.

Kaikki asiantuntijat, (tunnetko kaikki?) ja montako niitä oikeasti on, eivät ole kritiikittömästi täysin samaa mieltä. Kysymyshän on siitä, että turvaistuimen täytyy olla turvallinen kaikissa kolaritilanteissa, ei vain suorassa nokkakolarissa.

Siitä kai kaikki asiantuntijat ovat suurin piirtein samaa mieltä, kuten näyttää olevan Cybexkin kotisivujensa mukaan, että selkä menosuuntaan matkustaminen on turvallisinta, mutta muutkin kolarityypit tulee ottaa huomioon turvallisuutta mitattaessa. Siksi kai Cybex Sirona on nyt tosiaankin turvallisin käännettävä turvaistuin testien mukaan.

Näyttää myös siltä, että oikeastaan kaikki tunnetuimmat turvaistuinvalmistajat tuottavat sekä kasvot, että selkä menosuuntaan käytettäviä turvaistuimia. Erona on oikeastaan vain se, kiinnitetäänkö lapsi valjailla vai palkin avulla. Palkki-istuimet näyttävät taas kasvot menosuuntaan matkustettaessa olevan aika ylivoimaisesti parempia testeissä kuin valjaita käyttävät.

Kahteen suuntaan käytettävät istuimet testataan molempiin suuntiin - tottakai. Ihmeen lujassa tuntuvat olevan nämä virheelliset oletukset ja väitteet.

Monet uudemmat kasvot menosuuntaan käytettävät turvaistuinmallit ja niistä erityisesti palkki-istuimet, ovat hyviä kaikissa kolarityypeissä ja siksi menestyvät testeissä, koska niissä ei ole erityisiä heikkouksia - merkistä riippumatta.

Luulen, että minkään valmistajan nykyisille palkki-istuimille ei tule tapahtumaan yhtään mitään, koska nykyinen ECE44 standardi on voimassa edelleen vuosia, eikä se millään tavoin edellytä lasta kuljetettavan 15 kk ikään selkä menosuuntaan ja tokihan palkki-istuimen voi ottaa käyttöön vasta 15 kk ikäisellä, jos niin haluaa.

Tämä 15 kk ikäraja koskee vain uusia iSize -istuimia. Uusissa turvakaukalomalleissa voi kaikissa kuljettaa lasta n.18 kk ikään tai vähintään 15 kk ikään asti. On kuitenkin muistettava, että esim. Cybex Sirona ja vastaavat, ovat istuimia, jotka voidaan ottaa käyttöön milloin tahansa syntymän ja n. 3-4 ikävuoden välillä. Tämä on todennäköinen suuntaus kaikilla valmistajilla.

Ja varmaan turvaistuimet tulevat moneen kertaan muuttumaan ennen kuin nykyinen standardi jää pois käytöstä. Uskon myös, että monikaan nykyisistä turvaistuimista ei tule täyttämään tuota iSize standardia, vaan muutamankin vuoden vanhat istuinmallit poistuvat myynnistä aikanaan, koska eivät tule täyttämään iSize standardin sivutörmäysvaatimuksia, eikä suurelta osin muitakaan. Nykyinen standardihan ei aseta lainkaan vaatimuksia sivutörmäyssuojalle toisin kuin Autoliittojen testit, jotka ovat merkittävästi monipuolisempia mittaustavoiltaan.

Toisaalta iSize standardi täyttyy vain silloin, kun autostakin löytyvät iSize merkinnät.
Joten turvaistuimet eivät ole ainoa asia, mikä standardissa vaaditaan. Tällaisia autoja on vasta muutama malli tuotannossa ja lapsiperheillä niitä tuskin on vielä montakaan.

iSize ei taida sitä paitsi olla edes Suomen tieliikennelain mukainen toistaiseksi, vaan käytössä olevien istuimien täytyy olla edelleen nimenomaan ECE standardin mukaisia. Tästä en ole päivän päälle varma, onko muutos lakiin jo tehty. Ainakaan Liikenneturvan sivuilta ei löydy sanaakaan iSizesta Suomea koskien.
 
Leonor harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Selvennetään;29953686:
Et nyt näytä olevan kovinkaan paljon perillä turvaistuimista ja niiden testeistä. Ostamasi istuimesi on todellakin aivan hyvä ja turvallinen ja hyvä, että lapsikin siinä viihtyy. Hullua ei ole se, että testeissä menestyvät parhaiten parhaat turvaistuimet, eivätkä välttämättä ne merkit, joita Suomessa on perinteisesti eniten ollut tarjolla.

Kaikki asiantuntijat, (tunnetko kaikki?) ja montako niitä oikeasti on, eivät ole kritiikittömästi täysin samaa mieltä. Kysymyshän on siitä, että turvaistuimen täytyy olla turvallinen kaikissa kolaritilanteissa, ei vain suorassa nokkakolarissa...
Itsehän tulit pikaisella googletuksella asiantuntijaksi mm. i-size asioissa ;) Tuo i-size standardi tuli voimaan 2014 ja kulkee edellisen standardin rinnalla vuoteen 2018 asti, jonka jälkeen kaikkien istuinten tulee olla i-size standardin mukaisia. Eli n.3,5 vuotta on aikaa sopeutua standardeihin.

Palkki-istuimissa niskan retkahdus voi olla aavistuksen hillitympi kuin 5-pistevöillä, mutta ihan jo itse katsomalla testivideoita voi todeta, että lapsen ei ole turvallista matkustaa naama menosuuntaan pohjoismaissa, joissa auttamatta yleisin ja tappavin kolarityyppi on kohtaamisonnettomuus tai tieltä suistuminen. Voisin vaikka lyödä pääni pantiksi, ettet löydä Pohjoismaista yhtään asiantuntijaa, jonka mielestä palkki-istuin on turvallisempi kuin selkämenosuuntaan matkustaminen. Keski/Etelä-Euroopasta näitä löytyy, koska siellä on erityyppisiä kolareita (ja siellä tehdään myös edellämainitut testit, minkä vuoksi tulokset on hyvin harhaanjohtavia).

On olemassa myös testejä, jotka on tehty nimenomaan turvallisuutta ja Pohjoismaisia oloja ajatellen. Ruotsalainen Plustest tekee tiukimmat testit ja hyväksyy lähtökohtaisesti vain selkä menosuuntaan -istuimet, koska Ruotsissa ei myydä naama menosuuntaan -istuimia ollenkaan ja siellä on näin ollen pienimmät vammautumistilastot lasten liikenneonnettomuuksissa :) Myös yhdysvalloissa suositellaan selkämenosuuntaan matkustamista 4-vuotiaaksi saakka.

Eli summa summarum, palkki-istuimet ei todellakaan voita sen vuoksi, että ne olisivat turvallisimpia kaikissa kolarityypeissä puhumattakaan siitä, että niiden käytössä olisi Suomen olosuhteissa mitään järkeä jos halutaan ajatella pelkkää turvallisuutta. (ja nyt en puhu Sironasta, koska sen saa selkä menosuuntaan).

"Plus test:
Ruotsin oma vapaaehtoinen standardi / hyväksyntä. Plus test on korvannut Ruotsin T-Standardin. T-standardi samoin kuin Plustest ovat mitanneet E-Standardia tiukemmin päähän ja niskaan kohdistuvia voimia. Plustest myönnetään ainoastaan selkämenosuuntaan istuimille. Ruotsin turvaistuinekspertin mukaan mitkään kasvot menosuuntaan istuimet eivät läpäise Plus testin asettamia raja-arvoja päähän ja niskaan kohdistuvien voimien osalta joka on n. 1200N (n. 120kg)."
 
selvennetään
Taisi mennä nyt oma googletuksesi hukkaan. iSize tuli voimaan heinäkuussa 2013 ja edellinen ECE 44 standardin poistuminen ei millään tavoin estä esimerkiksi 31.12.2017 ostettua ECE 44 standardin mukaista turvaistuinta käyttämästä niin pitkään kuin haluaa. Mikään laki ei sitä kiellä.

Pitää olla tarkkana, mitä kirjoittaa. Jo viime kesänä kuulin sellaisia väitteitä yhdestä liikkeestä, että palkki-istuimia ei saisi käyttää viime vuoden elokuusta lähtien ollenkaan. Täytyy todellakin olla tarkkana, kun täällä palstoilla kirjoittelee, ettei taas levitä väärää tai harhaanjohtavaa tietoa.

Samoin nuo ikiaikuiset väitteet pohjoismaista ovat täyttä fuulaa. Pakkanenko täällä aiheuttaa erilaisia onnettomuuksia??? Esim. Saksassa useimmat kolarit tapahtuvat aivan perinteisillä maanteillä ja taajamissa kuten meilläkin. Eivät moottoriteillä, eivätkä peräänajoina sen enempää kuin meilläkään.

Ainakaan minä en omassa kirjoituksessani esittänyt, että olisi turvallisempaa matkustaa kasvot kuin selkä menosuuntaan. Siitä taas olen täysin eri mieltä, että ruotsalainen Plus-testi olisi jollakin tavoin parempi kuin muut testimenettelyt, joita julkaistaan. Sitähän ei tehdä edes oikeassa auton korissa, eikä siinä testata laisinkaan sivutörmäyssuojaa. Mitä virkaa sellaisella testillä on tosielämän kaikkien kolaritilanteiden kanssa ???

On totta, että Ruotsissa ei myydä kovinkaan paljon kasvot menosuuntaan käytettäviä turvaistuimia.
Pitää kuitenkin muistaa, että Ruotsi edustaa vain muutamaa prosenttia koko Euroopan turvaistuimista.

Olisi kuitenkin hyvä, jos kaikkialla myytäisiin enemmän selkä menosuuntaan käytettäviä, sellaisia turvaistuimia, JOTKA OVAT MENESTYNEET TESTEISSÄKIN. Tuntuu vain, että aika vähän sellaisia turvaistuinmalleja on tarjolla. Toivottavasti uusi iSize standardi tuo lisää sellaisia istuimia markkinoille, jotka ovat selkä menosuuntaankin käytettäviä ja jotka olisivat turvallisia kaikissa kolaritilanteissa. Lisäksi toivotaan, että Suomessakin autokanta uusiutuisi niin, että meillä olisi vielä autojakin, jotka ovat iSize yhteensopivia.

Pelkkä Ruotsissa tehty kelkkatesti ei tee mistään turvallista, kuten muut, kattavammat testit ovat osoittaneet.
 

Yhteistyössä