Autolaina

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vvieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vvieras"

Vieras
Mies töissä, itse äitiyslomalla. Miehellä ei luottotiedot täysin pielessä (mennyt nuorena tyhmänä), itselläni puhtaat. Onko edes mahdollista ottaa laina yhdessä niin, että minä takaan ja mies on se työssäkäyvä. Enhän minä kuitenkaan mitään lainaa saa äitiyslomalla.

Laina ei olisi mikään suuri. Kyse jostain 3000-5000 eurosta. Tarkoitus olisi siis ostaa vähän kalliimpi auto, kuin halvempi, jonka saisi ihan käsirahalla. Ihan lastenturvallisuuden ja sen takia, ettei menisi sitten auton korjauskuluihin niin paljon rahaa, sekä toki bensankulutus. Auto on välttämätön kaksi lapsisessa perheessä. Se on kyllä huomattu. Meinasin sellasta vähän päälle vuoden lainaa, että saa maksettua nopeasti. Pari sataa kuussa ei haittaisi yhtään. Laskin laskurilla, että onnistuisi. Korko ei ole kohtuuton.

Mutta voiko tuo edes onnistua? Mieheen luotan, eli ei tarvitse sanoa, että enkö pelkää omien luottotietojeni puolesta. Pystyisin tuon lainan maksamaan vaikka ero tulisi, joten ei ongelmaa.

Kuinka nopeasti se auto on tarpeen saada? Olisiko etukäteen säästäminen siis mahdollista?

Kirjoitit, että laskit laskurilla(?), että lainan maksu onnistuisi. Mihin tarvitset tuollaista laskuria? Etkö näe suoraan pankkitililtä, paljonko kuukaudessa jää kaikkien pakollisten menojen jälkeen "ylimääräistä"? Ja tämä ylimääräinenhän ei sitten ole se summa, jolla voitte lyhentää lainaa, vaan ehkä puolet tuosta voi käyttää lainanhoitoon ja toisen puolen tulee jäädä edelleen säästöön odottamattomia kuluja varten.

Ei voi onnistua. Lainaa tuskin myönnetään luottohäiriöiselle tai työtä vailla olevalle henkilölle. Ihan sama kumpi takaa kumpaa tai miten päin sitä miettii. Odottakaa kunnes palaat töihin tai sitten on säästettävä.

Kyllä mä ainakin sain lainaa otettua vaikka kotihoidontuella oon. Ja äitiyslomallahan nyt saa rahaa luultavasti reippaasti enmmän kuin kotihoidontuella ollessa. Että miksi ei onnistuis..?

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29451859:
Kuinka nopeasti se auto on tarpeen saada? Olisiko etukäteen säästäminen siis mahdollista?

Kirjoitit, että laskit laskurilla(?), että lainan maksu onnistuisi. Mihin tarvitset tuollaista laskuria? Etkö näe suoraan pankkitililtä, paljonko kuukaudessa jää kaikkien pakollisten menojen jälkeen "ylimääräistä"? Ja tämä ylimääräinenhän ei sitten ole se summa, jolla voitte lyhentää lainaa, vaan ehkä puolet tuosta voi käyttää lainanhoitoon ja toisen puolen tulee jäädä edelleen säästöön odottamattomia kuluja varten.

Eikun laskin laskurilla, mikä että parisataa kuussa riittäisi tuollaiseen lainaan, mitä meinasin ottaa lyhyellä ajalla. Säästämistä meinattiin ja se pakko toteuttaa, jos muu ei onnistu, tai ottaa se halvempi auto, mutta mietin tuota lainaakin.

Hyvin kirjoitan...siis isämiehelle: Laskurilla laskin, että pari sataa kuussa on ok, jo haluaa tuollaisen lainan, mitä meinasin.

Ja muille. Tiedän, ettei mieheni mitään lainaa tule saamaan, mutta epäilen, miksi minä saisin, kun ei ole töitäkään. Mutta voihan sitä kysyä...tai sitten säästää.

[QUOTE="aapee";29451889]Eikun laskin laskurilla, mikä että parisataa kuussa riittäisi tuollaiseen lainaan, mitä meinasin ottaa lyhyellä ajalla. Säästämistä meinattiin ja se pakko toteuttaa, jos muu ei onnistu, tai ottaa se halvempi auto, mutta mietin tuota lainaakin.[/QUOTE]

Ööh, siis kaksisataa kuussa ja vuoden laina-aika? Millaisella matematiikalla tuosta saa 3000-5000e lainan? Vai ymmärränkö nyt jotain väärin...

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29451922:
Ööh, siis kaksisataa kuussa ja vuoden laina-aika? Millaisella matematiikalla tuosta saa 3000-5000e lainan? Vai ymmärränkö nyt jotain väärin...

Tätä itsekin ihmettelin.

Onko teillä tällä hetkellä autoa? Ja paljonko jää tällä hetkellä säästöön? Jotta voisi lohkaista autolainaan 200e/kk + muut autokulut päälle (vakuutukset, verot, katsastus, huolto, renkaat, bensa), niin pitäisi jäädä 500e hetkellä säästöön. Silloin jäisi vielä autokulujen jälkeen vielä jotain varaallekin. Toisaalta, jos nyt jo jää sen 500e/kk säästöön, niin sehän olisi 6kk säästö ja kesällä autokauppaan :) Jonka jälkeen autolainakaan ei rasita taloutta.

aappee kyselee nyt ihan väärästä paikasta, palstalla ei ole sallittua ottaa lainaa autoa varten ja silläpä veikkaan että keltään ei löydy asiasta omakohtaista kokemusta

asiaa pitäis kysyä semmoselta palstalta missä käy runsaasti 25 silmässä olevia miehiä

Jo pelkkään auton säilyttämiseen pihalla saa varata sen 200e/kk. Jos/kun teillä ei ole kertynyt bonuksia, maksaa jo pelkkä vakuutus pieneenkin autoon 100e/kk (pakko olla kaskokin jos rahoituksella ostettu). Päälle vuosittainen vero (noin 100-200e), katsastus (60e), autopaikan tms. vuokra, renkaat mahdollisine vaihtoineen ja säilytyksineen, huollot ja korjaukset... Eli ainakin 150-200e/kk kannattaa varata jo auton omistamiseen, siihen lainan maksu päälle.

Mun mielestä on älytöntä ottaa lainaa, autoa varten.. Tulee aika kalliiksi maksaa lainana! Ostakaa sit kun säkin olet töissä.. Ja alatte jo nyt säästämään, vaikka sata tai pari sataa euroa kuussa, jos onnistuu! Ja kun olette säästäneet mukavan pesämunan, niin myytte autonne itse.. Niin saatte paremman hinnan! Jos antaa autokauppaan vaihdossa, häviää rahaa!
Me ollaan aina ostettu autot, säästetyillä rahoilla.. Ikinä ei lainaa autoa varten ole otettu, eikä oteta!
Ja tää oli VAIN mun mielipide asiasta, eikä kannata kenenkään ottaa nokkiinsa! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29451922:

Sanoin vähän päälle vuoden aika. esim. 16kk 16x2000=3200.

[QUOTE="sanna";29452167]Mun mielestä on älytöntä ottaa lainaa, autoa varten.. Tulee aika kalliiksi maksaa lainana! Ostakaa sit kun säkin olet töissä.. Ja alatte jo nyt säästämään, vaikka sata tai pari sataa euroa kuussa, jos onnistuu! Ja kun olette säästäneet mukavan pesämunan, niin myytte autonne itse.. Niin saatte paremman hinnan! Jos antaa autokauppaan vaihdossa, häviää rahaa!
Me ollaan aina ostettu autot, säästetyillä rahoilla.. Ikinä ei lainaa autoa varten ole otettu, eikä oteta!
Ja tää oli VAIN mun mielipide asiasta, eikä kannata kenenkään ottaa nokkiinsa! :)[/QUOTE]

En ole menossa töihin vielä pitkään aikaan, vaan yliopistoon kun äitiysloma loppuu.

Jo pelkkään auton säilyttämiseen pihalla saa varata sen 200e/kk. Jos/kun teillä ei ole kertynyt bonuksia, maksaa jo pelkkä vakuutus pieneenkin autoon 100e/kk (pakko olla kaskokin jos rahoituksella ostettu). Päälle vuosittainen vero (noin 100-200e), katsastus (60e), autopaikan tms. vuokra, renkaat mahdollisine vaihtoineen ja säilytyksineen, huollot ja korjaukset... Eli ainakin 150-200e/kk kannattaa varata jo auton omistamiseen, siihen lainan maksu päälle.

meillä on auto nyt sukulaiselta lainassa. autopaikka 12...olen varautunut kyllä vakuutusmaksuun kaskolla yms. Olen kyllä huomioinut.

[QUOTE="aapee";29452235]Sanoin vähän päälle vuoden aika. esim. 16kk 16x2000=3200.[/QUOTE]

Jos haluat 3200 euroa lainaa joudut maksamaan 18x200 eli maksuaika on puolitoista vuotta ja hinta yhteensä 3600 euroa.

[QUOTE="vieras.";29452259]Jos haluat 3200 euroa lainaa joudut maksamaan 18x200 eli maksuaika on puolitoista vuotta ja hinta yhteensä 3600 euroa.[/QUOTE]

kai nyt rahaa saa lainaan pikkusen halvemmallakin kuin 15% korolla?

[QUOTE="sanna";29452167]Mun mielestä on älytöntä ottaa lainaa, autoa varten.. Tulee aika kalliiksi maksaa lainana! Ostakaa sit kun säkin olet töissä.. [/QUOTE]

Tietenkin vähän riippuu puhutaanko autosta, vai autosta. Siis kyllähän viistoista-vuotiaan ruosteisen peltikasan saa tonnilla parilla ja sitä varten ei työssäkäyvä paljon lainaa tarvitse. Mitä sitten kun haluaa kunnollisen auton, jonka hinnat on tavallisimmin 20-30te? Ja tuolla hinnalla ei puhuta mistään ökystä, vaan vaikkapa pari vuotta vanhasta volkkarin passatista. Ei ole meidän perheellä pistää 25 tonnia kerralla kiinni, vaan kyllä siihen otetaan 5v piuha ja vaihdetaan toiseen ennen kuin laina ehtii päättyä.

[QUOTE="aapee";29452252]meillä on auto nyt sukulaiselta lainassa. autopaikka 12...olen varautunut kyllä vakuutusmaksuun kaskolla yms. Olen kyllä huomioinut.[/QUOTE]

Jos teillä siis on ylimääräistä rahaa nyt 200 (auton ylläpito) + 200 (lainan maksuun) euroa kuussa, niin suosittelisin kyllä kitkuttelemaan puolisen vuotta ja säästämään sen uuden auton hinnan. Ei kannata ostaa lainalla mitään, mihin suinkin kykenee säästämään. Samallapa näkee myös onnistuuko nuo maksut oikeasti - etukäteen kun on helppo kuvitella.

[QUOTE="aapee";29452252]meillä on auto nyt sukulaiselta lainassa. autopaikka 12...olen varautunut kyllä vakuutusmaksuun kaskolla yms. Olen kyllä huomioinut.[/QUOTE]

Jos teillä on nyt auto on lainassa, maksatteko sen verot ja vakuutukset, vuosihuollot, uudet renkaat jne? Eli onko teillä todellinen käsitys auton pidon kustannuksista, ei pelkkä 12 e autopaikka ja bensa? Autoa valitessa kannattaa laskea kustannukset verojen osalta täällä Trafi.fi - Ajoneuvoverolaskurit
ja vakuutusyhtiöltä kaskon hinta.

Autolainaa saa liikkeistä jos on työpaikka, vakitulot eikä luottotietomerkintää. 200 e kuukaudessa lyhentämällä ei kannata kovin isosta lainasta haaveilla tai auto ei riitä luotonantajalle lainan vakuudeksi (auton eli vakuuden arvon alenema).

[QUOTE="mimosa";29452281]Tietenkin vähän riippuu puhutaanko autosta, vai autosta. Siis kyllähän viistoista-vuotiaan ruosteisen peltikasan saa tonnilla parilla ja sitä varten ei työssäkäyvä paljon lainaa tarvitse. Mitä sitten kun haluaa kunnollisen auton, jonka hinnat on tavallisimmin 20-30te? Ja tuolla hinnalla ei puhuta mistään ökystä, vaan vaikkapa pari vuotta vanhasta volkkarin passatista. Ei ole meidän perheellä pistää 25 tonnia kerralla kiinni, vaan kyllä siihen otetaan 5v piuha ja vaihdetaan toiseen ennen kuin laina ehtii päättyä.[/QUOTE]

Vaikka se parin tonnin auto olisi millainen romu tahansa, niin 20-30ke auto on liian kallis sellaiselle, joka tarvitsee siihen viiden vuoden(!) lainan. Tarvitseeko tällaisesta itsestäänselvyydestä edes keskustella? Kyllähän uusi omakotitalokin on parempi ja mukavampi kuin vanha kerrotalokolmio, mutta ei se sitä tarkoita, että kaikkien tuloista riippumatta olisi järkevää tai edes mahdollista hankkia se uusi omakotitalo.

Jos teillä on heittää siihen autolainaan nyt se 200 e/kk niin onko siinä teidän kaikki "löys rahaä"? Eli mitä teette jos autoon tulee iso remppa (tonni tahi pari) eikä sitä ehkä edes kannata korjata ja se on silti maksettava? Joissain lainayhtiöissä edes kaskoa ei voi katkaista ja laittaa autoa "seisontaan" vaikka auto olis rempassa=lainanlyhennykset ja vakuutukset ja verot sekä bussikortit tms. Tai jos hajoaa kodinkone? Tulee muita yllättäviä muutoksia tuloihin? Lomautus?

On, ja no...olen kai sen verran kultalusikkasuussa syntynyt, että vanhemmilta saan aina rahaa, jos jotain ennakoimatonta sattuu. Mutta tuo parisataa nyt oli vain heitto, mikä kuulosti hyvältä summalta, ei ainoa ylimääräinen raha. Ei syödä ulkona, osaan säästää, valmistaa ruokaa edullisesti ja en osta mitään mini rodinin vaatteita lapselle.

Yhteistyössä