autistin raivarien rauhoittaminen?

elämä kantaa

Aktiivinen jäsen
13.01.2006
4 607
1
36
autistin raivarien rauhoittaminen?laitoin tännekin vielä tän..
oon miettinyt onko tytöllä autismi vai ei, mut aivan käsittämättömiä raivareita saa 1v8kk. voi olla uhmaakin mut raivarit menee ihan yli. onko parempi pitää sylissä potkivaa ja kiljuvaa lasta vai laittaa lattialle raivoamaan. vaatii syliin mut sylissä vaan raivo yltyy. kantoliinassa rauhoittuu mut silloin pitää kävellä. pitää maanantaina soittaa neuvolaan. kuvattiin digikameralla videota raivarista (mies kuvas ja mä yritin rauhoittaa lasta). ja mikä erottaa uhman ja autistisen kohtauksen?

tämä ehkä menee asian vierestä...kirjoitampa kuitenkin,raivoava lapsi vaan tiukasti syliin ja siinä pidetään kunnes rauhoittuu...näin toimitaan lasten psykiatrisella osastolla,myös isompienkin lasten/nuorten kanssa.

Yleensähän se raivo lisääntyy ensin kiinnipitäessä,kunnes tajuaa,että sylistä ei pääse mihinkään

JOs lapsi on autistinen niin hän käyttäytyy muutenkin eri tavalla ei pelkästään tuollaisen raivokohtauksen aikana. Itselläni on poika jolla on tutkittu aspergeria jo pitkään ja kyllä ongelmia on tosi monessa asiassa, nuo raivokohtaukset on vaan jäävuoren huippu.
Meillä on muitakin lapsia ja heillä on ollut varsin voimakkaita uhmakohtauksia jolloin heihin ei saa kontaktia mutta kyllä ne erottaa tuollaisesta autistisesta raivokohtauksesta. Puhuuko teidän lapsi miten hyvin? Meillä ainakin uhmakohtaukset on helpottunu kun lapsi on oppinut kertomaan paremmin tunteistaan.

Meillä juuri tuon ikäinen neiti ja saa kyllä useammasti päivässä raivareita ihan, vaikka itse keksimällä. Jos lapsi ei rauhoitu sylissä, on minusta parempi antaa raivota rauhassa. Esikoiseni myös oli vauvana sellainen ettei sylihoito muutakuin pahentanut asiaa. Lapsi tuli hysteeriseksi jos piteli kiinni. Eikä hän ole autistinen, täyttää kohta 6v:) Jos lapsesi rauhallisena ottaa mielestäsi hyvin kontaktia sinuun, uskon vahvasti ettei ole syytä huoleen.

Lapsilla on suuria eroja tempperamentissa, minun kolmesta lapsesta juuri esikoinen ei rauhoittunut sylissä vaan istuin samassa huoneessa hänen raivotessa lattialla ja nyt isompana haluaa mennä yksin rauhoittumaan. Keskimmäinen ja kuopus rauhoittuvat myös sylissä.

Meillä on pahat raivarit kun ei ole puhetta. Kiinnipitoa käytän myös duunissa asiakkaisiin (lapsiin), kotonakin kyllä, mutta meidän jätkä vihaa olla sylissä ja potkii ittensä irti niin, että viimein onnistuu. Sillä riittää energiaa.

Kaiken a ja o on se että hän ei pääse satuttamaan itseään eikä muita raivon aikana. Se saattaa toiselle olla syli ja toiselle oma huone (sisustettuna niin ettei vahinkoja satu). Kokeilemalla oma "rauhoittumisen tyyli " löytyy, toki vaatii vanhemmalta jaksamista, kärsivällisyyttä- mutta ennenkaikkea tilanne tajua ja lapsen ymmärtämistä (vuorovaikutusta).Kun se "oiminta malli" löytyy - kannattaa pysyä aina samoissa tilanteissa samassa mallissa. Se luo turvaa lapselle kun tietää miksi /mihin sitä käytetään. Voimia teille!p.s minä puhun nyt ihan autistisista tai niiden piirteitä omaavista

Yhteistyössä