Autatko jos näät että joku on pulassa?

  • Viestiketjun aloittaja Enauta
  • Ensimmäinen viesti
"Nitta"
Pääsääntöisesti kyllä eli pidän ovia auki, autan kateissa olevan näköisiä kaupungilla eteenpäin, tulkkaan tarvittaessa, kannan tavaroita, työnnän pyörätuolin liukkaan mäen ylös, jne. Olen myös jeesinyt ystävää rahallisesti. Kuin myös oikolukenut graduja/dippatöitä, jne. vastikkeetta & jeesinyt opinnoissa muuten.

Joskus tosin, se apu voi olla sitäkin, ettei anna juuri sitä, mitä pyydetään vaan - kroonisessa rahapulassa olevaa voi autta myös sillä, että käy kanssaan läpi taloutensa rakenteen & vinkkaa, missä kohtaa asiassa voisi petrata, jottei aina olisi tilanteessa, että tarttee muiden rahapussilla käydä. Samoin, rahan kerjääminen kadulla on itselleni se kohta, mikä ei nappaa - erityisesti ketutti kerran kun ratikkapysäkillä kuuntelin ihan suomalaisen kerjäläisen pyyntöä ("anna nyt 50 senttiä, että pääsen kotiin") ja kun tuli minun kohdalleni, pyyntö nousikin 5 euroon kun seison siinä lapsen kanssa. Eihän se ole tyhmä, joka pyytää vaan se joka maksaa. En maksanut. Ja selitin tyttärelle tuon kuvion & perustelujen kera kerroin päätöksestäni. Avun pyytäminen on kuitenkin eri asia kuin hyväksikäyttö. Hyväksikäyttöä en suvaitse.
 
  • Tykkää
Reactions: Tara74
tapauksia esim. vanha ihminen kaatuu maahan niin kyllä menen lähelle ja kysyn vointia/tarviiko apua, haluaako että soitan esim. ambulanssin tai soitan jos näkisin itse että esim verta tulee holtittomasti.

autan rattailla olevia junasta ulos/sisään, samoin jos ratikka on mallia vanha jossa myös tarvitsee apua niin autan. saan samoissa tilanteissa itsekin apua ihan kyselemättäkin, joka on tosi hienoa, tulee hyvä mieli kun huomaa että on niitä hyvätahtosia ihmisiä olemassa ja paljon :)

tossa muutama esimerkki. ja sitten seuraavat esim. esi teini tulee vinkumaan josko tupakkaa hakisin läheiseltä kiskalta tai alkoholia, heittäisin vähän rahaa(?). niin joo en tosiaan "auta". joskus heitän jollekkin alle 1e jos tarvitsee bussilippuun siis rahaa, vaikka mistä minä tiedän onko siinä lahjakas valehtelija kyselemässä.. jos rehellisesti joku kysyy apua ja ei laittomuuksiin niin saatan antaakin oman panokseni hommaan. joskus kyllä kiire bussiin tai muuhun kulkuneuvoon on kova ja joutuu sanomaan ei. mutta selvät tilanteet, niin miksei muka voi auttaa?
 
"teajohanna"
Etsin äidit hukassa olevien lasten kanssa kaupoissa yms., pysähdyn auttamaan jos joku on saanut jonkun kohtauksen kadulla, saatan maksaa lapsen tai nuoren bussimatkan jos hänellä on pienestä rahasta kiinni, neuvon tiet ja reitit.

Mutta en anna rahaa romaanikerjäläiselle enkä muillekaan kerjäläisille. Ja vaikeaa on puuttua jos joku esim. tieten tahtoen on työntämässä itseään liemeen esim. ryyppää kaksin käsin tai hankkiutuu aina suhteisiin mahdottomien tyyppien kanssa (ja hankkii niille vielä lapsia).

Riippuu tilanteesta.
 
Mielummin laitan hyvää kuin paskaa kiertämään joten kyllä autan (järjen rajoissa tietenkin). Toivon myös että samanhenkinen ihminen osuu kohdalle jos joskus tositilanteessa akuuttia apua itse tarvitsen (tai joku läheinen).
 
Kyllä mä autan, jos vaan voin. Rahaa en kerhjäläisille anna, mutta oon soitellu ambulanssia kaatuneelle vanhukselle, availlut ovia, auttanut juopon pois katuojasta, ettinyt lapsille vanhempia jnejne. Ei se paljoa vaadi olla ystävällinen ja avulias.
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt

Yhteistyössä