Aurinkorasvat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maria

Vieras
Onko kellään tietoa voiko raskaana ollessaan käyttää ihan normaaleja aurinkorasvoja, vai ovatko ne kiellettyjen listalla?

Olen lähdössä marraskuussa kanarialle, ja yleensä olen etelässä käyttänyt Biz Buinin aurinkorasvoja, mutta saako niitä nyt raskaana ollessaan käyttää?
Pakkohan jotain on itteensä sivellä ettei nahka kärähdä, vai onko vaan pysyteltävä varjossa, eli ei saa ottaa väriä nahkaan?

Kesällä aiheesta oli paljon keskustelua. Raskaana ollessa suositellaan käyttämään ainoastaan fysikaalisella suojalla varustettuja (""heijastavia"") aurinkorasvoja, koska kemiallisella suojalla olevista pääsee vereen kemikaaleja joita on hyvä välttää ihan varmuuden vuoksi. Ainoastaan fysikaalisen suojan sisältävä aurinkorasva on mm. Orionin Favora, muitakin on ja apteekissa osaavat kyllä neuvoa.

Tässä pätkä kevään Odotus-lehdestä:

Aurinkovoidetta on käytettävä harkiten

Rusketus on elimistön puolustusreaktio ihoa vaurioittavaa UV-säteilyä vastaan.
- Vaatteet, aurinkolasit ja lierihattu ovat odottajalle paras aurinkosuojaus. Mitä tiukempi neulos vaatteessa on, sitä paremmin se pysäyttää UVA- ja UVB-säteilyn, kertoo Iholiitto ry:n Helsingin Ihopisteen johtava hoitaja Sirpa Pajunen.
- Paljaaksi jäänyt iho kannattaa suojata aurinkovoiteella, joka toimii fysikaalisesti. Suoja-aineena on mineraalipigmentti, esimerkiksi titaanidioksidi (titanium dioxide) tai sinkkioksidi (zinc oxide), joka heijastaa säteilyn pois iholta.Näin toimivat esimerkiksi lapsille suunnatut aurinkovoiteet.
Odottajan on hyvä välttää voiteita, jotka perustuvat kemialliseen vaikutusmekanismiin. Niissä suoja-aine imeytyy ihokerroksiin ja jopa verenkiertoon ja tuhoaa kemiallisesti UV-säteilyn.
- Aurinkosuojavoiteet sisältävät yleensä monia suoja-aineita. On hyvä tarkistaa, ettei minaraalipigmenttejä sisältävässä voiteessa ole myös ihoon imeytyviä kemiallisia ainesosia.
Tuoteselosteet ovat monimutkaisia, eikä tuotteen suojakerroin aina anna oikeaa kuvaa voiteen todellisesta vaikutuksesta. Aurinkovoiteita myydään myös apteekeissa, ja sieltä saa asiantuntevaa neuvontaa.

Hei! Olin kesällä Kreikassa ja sen vuoksi soittelin tonne HUS:n teratologiseen tietopalveluun ja kysyin aurinkorasvoista raskausaikana. Siellä kattavin ja uusin tieto aina lääkeaineista ja muista kemiallisista aineista ja niiden vaikutuksista odotusaikana.Suosittelevat sieltä sitten vaarattomat vaihtoehdot. Sinne voi soittaa kuka tahansa, joten soita ihmeessä!

Olin neljännen raskauskuukauden reissussa ja kysyin ko. asiaa gynekologiltani. Saa käyttää ihan normaaleja aurinkovoiteita!! Käytin itse Piz Buinin tuotteita.

Yhteistyössä