Audit-kysely kouluterveydenhuollosta?

"vieras"
Ne on nyt niitä laaja-alaisia terveystarkastuksia, joissa koko perheen terveystottumukset on huomioitava. Meillä ei vielä koululaista ole, mutta sama lipetti täytettiin raskausaikana, 3kk neuvolassa ja 1v neuvolassa. Ja olisi pitänyt miehenkin olla täyttämässä :) Ei ollut.

Ei herätä mitään elämää ihmeellisempiä ajatuksia. Työkalu ottaa lapsen kasvuympäristön terveystottumukset esille. Tarkoitushan kai on, että TE menette sen testinne kanssa mukaan lääkäriin, eikä vain lapsi kiikuttele papereita koululle...?

[QUOTE="vieras";26953821]Ne on nyt niitä laaja-alaisia terveystarkastuksia, joissa koko perheen terveystottumukset on huomioitava. Meillä ei vielä koululaista ole, mutta sama lipetti täytettiin raskausaikana, 3kk neuvolassa ja 1v neuvolassa. Ja olisi pitänyt miehenkin olla täyttämässä :) Ei ollut.

Ei herätä mitään elämää ihmeellisempiä ajatuksia. Työkalu ottaa lapsen kasvuympäristön terveystottumukset esille. Tarkoitushan kai on, että TE menette sen testinne kanssa mukaan lääkäriin, eikä vain lapsi kiikuttele papereita koululle...?[/QUOTE]

Ahaa, että laajempi kuitenkin tämä - ajattelin, että onkohan meidän koulun terkka keksinyt taas uuden jutun :D Meille ei noita ole aiemmin tullut vastaan. Kuinkahan moni niihin vastaa totuudenmukaisesti :whistle:
Onhan terveystottumuksissa parantamisen varaa paljonkin monella eri osa-alueella meidän perheellä, jotka itsekin hoitoalan ihmisenä tiedän, mutta ehkä juuri sen vuoksi tuollaiset tuntuvat niin turhilta.

Eipä oo koulumaailmassa vielä vastaan tullu. Neuvolassa toki...aiheutti mulle kyllä ylimääräistä mielipahaa koko testi!

Käskin mieheni olla OIKEIN rehellinen, koska itsekin tiesin, että pisteet tulee olemaan riskialueella (saunaolutta kului, sauna lämpesi päivittäin...). Ajattelin vain hänen parastaan. No, lopputuloksena neuvolassa alettiin sitten pyörittelemään ja huolehtimaan, että miten minä voin sen asian kanssa ja arvuuttelemaan minulle, jos mies tarvitsisi ihan hoitoa asian kanssa...Tsiisus, vaikka olin avoimin mielin asiassa mukana ja kerroin, että tilanne ei ole perheemme kannalta ongelma ja selitin, että annosten määrä ei kerralla ole valtava, juhliminen/ravintolaelämä ei kuule elämäämme, lapset näkevät saunaoluita vain kerran, kaksi viikossa, ym..., painostus oli silti ihan älytöntä!

Nyt viime neuvolakerralla kysyin uudesta neuvolastamme, oliko asiaan suhtauduttu asianmukaisesti ja miksi edellisessä neuvolassa esim. aiottiin lähettää paperini synnärillekin ja ajattele: MINUT olisi otettu kirjoille tarvittaessa PÄIHDEÄITIEN OSASTOLLE :confused:

Jumatsukka, nyt on sitten semmoinen ole ennen synnytystä, että katotaankohan meitä kieroon, kunhan me lähetään 4. muksua tekemään ja kylläpä suoraan sanoen kaduttaa, että lähdin niitä lappuja rehellisesti täytättämään...murrr :mad:

Itsekin tulevana hoitoalan ihmisenä tiedän kyllä, että preventio on todella tärkeää, mutta se pitäisi osata tehdä yksilölähtöisesti ja TAHDIKKAASTI. Audit-kysely ei ehkä ole siitä toimivimmasta päästä, ehkä riittäisi, että ne testit tehtäisiin kotona ihan itsekseen ja jos itsestä tuntuu, että tarvii asiassa apua, voi ottaa asian puheeksi sitten ammatti-ihmisen kanssa. Eiköhän ne ongelmalliset tapaukset suurimmaksi osaksi jää juuri tuollaisella menetelmällä piiloon, kun tajutaan itsekin, että vastaukset eivät kestä päivän valoa ja rastitetaan hieman parempia vastauksia?

En tiedä, ärsyttää taas koko juttu...
:headwall:

UuMama, kiitos kokemuksestasi. Aikamoista... :| Paljon tuolla saatetaan saada pahaakin mieltä aikaiseksi, kuten tarinasi selkeästi kertoo.

Mä luulen, ettei meillä isäntä edes suostu moista täyttämään, vaikka sillä ei todellakaan ole ongelmaa alkon kanssa. Pitää sitä kyttäyksenä. Mäkin taidan "unohtaa" sen kotiin, tai sitten en huomioi ohjeen toivetta testin tuomisesta lääkärin vo:lle... :D

"äiti"
ei ole vielä koululaiset tuoneet, neuvolassa olemme täyttäneet. meillä ei käytetä alkoa juuri ollenkaan, esim tänä vuonna ei ole nautittu yhtäkään annosta kumpainenkaan. emme silti ole absolutisteja. meidän kanta on että lasi viiniä/olut ruualla ok, mutta isompi nauttiminen ei sovi lapsiperheisiin.
ymmärrän, että tämä aiheuttaa joillekin mielipahaa, mutta olisko silloin ihan syytä tarkistaa niitä juomatottumuksia. ei mäyräkoiran kantaminen kotiin joka perjantai (kuten useimmilla näkyy olevan tapana) kuulu normaaliin alkon kulutukseen.

jussst
no minä täytin paperit omalta osaltani rehellisesti. en ottanut koskaan ennen raskautta, en raskauden jälkeen eikä tapanani ole muutenkaan koskaan ottaa yhtään mitään.
tätä ei taas meinattu millään uskoa.

Aika erikoista ettei uskota, ettei joku todellakaan käytä alkoholia. Mun juomattomuutta ei ole muistaakseni kukaan lähtenyt neuvolassa kyseenalaistamaan, mutta näyttäähän se normi kyllä olevan se, että alkoholia kuuluu käyttää.

"vieras"
UuMaman kokemus on vielä kamalampi kuin omani, mutta odottaessani esikoista, minulta kysyttiin (siis ekalla neuvolalla ) että käytänkö alkoholia, naiivina ja tyhmänä vastasin totuudenmukaisesti että olenhan minä sitä ennen raskautta käyttänyt ja varmaan sen jälkeenkin. Ja heti alkoi " no tätä pitää seurata ja sano jos tästä tulee ongelma " Mun käyttöni oli siis normaali aikuisen baarireissu n jokatoinen kk ja saunaoluita kotosalla sillointällöin.. ja ei tullut mieleenkään käyttää raskaana, mutta heti eka lause siis tuollainen , vaikka määristä ei edes puhuttu.
Tämän jälkeen olen kyllä aloittanut lauseet sekä suullisesti että kirjallisesti että määrällisesti käytän alkoholia harvoin.. enkä niin että käytän alkoholia
Ainakin meilläpäin tuosta piipataan mielestäni heppoisin perustein.

Mutta tätäkin testiä kamalampi oli tänä vuonna ekalle menevän lapsen paperit, sinne piti täyttää sivu rasteja parisuhteesta, pystymmekö puhumaan, halaammeko päivittäin jne. Se loukkasi minua ihan aidosti. Lähetin miehen sinne neuvolaan lapsen kanssa, etten sano pahasti, se ei tieten ole sen terkan vika, joten ei hänelle siitä pidä kiukutella. Mutta minusta se oli jotenkin törkeä. Hyvä kun ei seksielämääkin pitänyt ruotia.

"vieras"
Olen ekaluokkaisen lapsen äiti, ja meille tuli sama kysely.
Terveystarkastuksessa siitä puhutiiin, ja kysyi vielä alkoholin kulutuksesta kotona.
Se oli ihan ok.
Mutta kun terveydenhoitaja kysyi, onko perheessä väkivaltaa ja miten se ilmenee? Meillä ei ole.
Lapseni pelästyi kovasti ja pohti kotona kuuluuko kotona olla väkivaltaa jne.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26955615]Olen ekaluokkaisen lapsen äiti, ja meille tuli sama kysely.
Terveystarkastuksessa siitä puhutiiin, ja kysyi vielä alkoholin kulutuksesta kotona.
Se oli ihan ok.
Mutta kun terveydenhoitaja kysyi, onko perheessä väkivaltaa ja miten se ilmenee? Meillä ei ole.
Lapseni pelästyi kovasti ja pohti kotona kuuluuko kotona olla väkivaltaa jne.[/QUOTE]

niin, tuo että noita vielä kysellään lapsen kuullen. Vähemmästäkin lähtee pienten mielikuvitus laukkaan...

"vieras"
[QUOTE="vieras";26955570]UuMaman kokemus on vielä kamalampi kuin omani, mutta odottaessani esikoista, minulta kysyttiin (siis ekalla neuvolalla ) että käytänkö alkoholia, naiivina ja tyhmänä vastasin totuudenmukaisesti että olenhan minä sitä ennen raskautta käyttänyt ja varmaan sen jälkeenkin. Ja heti alkoi " no tätä pitää seurata ja sano jos tästä tulee ongelma " Mun käyttöni oli siis normaali aikuisen baarireissu n jokatoinen kk ja saunaoluita kotosalla sillointällöin.. ja ei tullut mieleenkään käyttää raskaana, mutta heti eka lause siis tuollainen , vaikka määristä ei edes puhuttu.
Tämän jälkeen olen kyllä aloittanut lauseet sekä suullisesti että kirjallisesti että määrällisesti käytän alkoholia harvoin.. enkä niin että käytän alkoholia
Ainakin meilläpäin tuosta piipataan mielestäni heppoisin perustein.

Mutta tätäkin testiä kamalampi oli tänä vuonna ekalle menevän lapsen paperit, sinne piti täyttää sivu rasteja parisuhteesta, pystymmekö puhumaan, halaammeko päivittäin jne.[/b Se loukkasi minua ihan aidosti. Lähetin miehen sinne neuvolaan lapsen kanssa, etten sano pahasti, se ei tieten ole sen terkan vika, joten ei hänelle siitä pidä kiukutella. Mutta minusta se oli jotenkin törkeä. Hyvä kun ei seksielämääkin pitänyt ruotia.[/QUOTE]

Täällä tyttö meni kanssa ekalle. Ei tullut tuollaista eikä ap:n lappua. Ellei sitten myöhemmin tule. Kouluuntulotarkastuksessa oli kesällä.

"Juu"
Nämä koko perhettä koskevat kyselyt, vanhempien parisuhteesta keskusteleminen ym. kuuluvat nykyiseen neuvolajärjestelmään ja laajoihin terveystarkastuksiin. Tarkoituksena on saada ne lapset/perheet kiinni, joilla on ongelmia ja pystyä mahdollisimman nopeasti tarttumaan näihin. Se, että suurella osalla perheistä näitä ongelmia ei ole tai ei koeta olevan on tietenkin hyvä asia, mutta ei minua vain ole tällaiset kyselyt loukanneet. Tiedän myös monia perheitä, joissa esim. alkoholin käyttö tai lasten kasvatuskeinot vaatisivat ehdottomasti apua/ammattilaisten puuttumista, mutta eivät todennäköisesti jää ns. haaviin kiinni (mikä on huono asia lasten kannalta). Eli edelleenkin näitä kyselyjä ym. pitäisi kehittää siihen suuntaan, että mahdollisimman paljon nappaisivat ne pienetkin pulmat perheistä kiinni.

[QUOTE="Juu";26955826] Eli edelleenkin näitä kyselyjä ym. pitäisi kehittää siihen suuntaan, että mahdollisimman paljon nappaisivat ne pienetkin pulmat perheistä kiinni.[/QUOTE]
Kyselykaavake rasti ruutuun- menetelmällä ei voi ikinä ratkaista tällaista asiaa. Minun nähdäkseni toimivin keino olisi muuttaa kyttäysilmapiiriä luottamuksen ja aidon auttamisen suuntaan. Eli siten, että esim. neuvolassa oikeasti uskaltaisi puhua luottamuksellisesti murheistaan. Olen lasteni kanssa asioinut vuosia hoitajalla, jolle olisin oikeasti voinut puhua kaikista ongelmistani, vaikka mikä olisi tullut! Olisin voinut luottaa, että hän tekee järkeviä ja perusteltuja ratkaisuja meidän hyväksemme. Nykyään asioin hoitajalla, joka kaivaa joka lauseesta piilomerkityksiä ja tulkitsee niitä täysin mielivaltaisesti, sekä luonnollisesti on myös erittäin innokas tuputtamaan lastensuojelullisia toimenpiteitä. Ja korostan, että meillä ei siis ole yhtään sen enempää ongelmia kuin edellisenkään terkan aikana. Ei herätä luottamusta saatika halua avautua, kun jo sekaisin olevasta hiuskuontalostani vedetään jos jonkinlaiset johtopäätökset.

"vieras"
[QUOTE="Juu";26955826]Nämä koko perhettä koskevat kyselyt, vanhempien parisuhteesta keskusteleminen ym. kuuluvat nykyiseen neuvolajärjestelmään ja laajoihin terveystarkastuksiin. Tarkoituksena on saada ne lapset/perheet kiinni, joilla on ongelmia ja pystyä mahdollisimman nopeasti tarttumaan näihin. Se, että suurella osalla perheistä näitä ongelmia ei ole tai ei koeta olevan on tietenkin hyvä asia, mutta ei minua vain ole tällaiset kyselyt loukanneet. Tiedän myös monia perheitä, joissa esim. alkoholin käyttö tai lasten kasvatuskeinot vaatisivat ehdottomasti apua/ammattilaisten puuttumista, mutta eivät todennäköisesti jää ns. haaviin kiinni (mikä on huono asia lasten kannalta). Eli edelleenkin näitä kyselyjä ym. pitäisi kehittää siihen suuntaan, että mahdollisimman paljon nappaisivat ne pienetkin pulmat perheistä kiinni.[/QUOTE]

Ongelma taitaa olla se, että ne, joilla on ongelmia alkoholin kanssa, eivät noihin vastaa, tai ole rehellisiä. Sama koskee varmasti väkivaltaa, kuka myöntäisi tukistavansa lastaan suutuksissaan.

[QUOTE="vieras";26956007]Ongelma taitaa olla se, että ne, joilla on ongelmia alkoholin kanssa, eivät noihin vastaa, tai ole rehellisiä. Sama koskee varmasti väkivaltaa, kuka myöntäisi tukistavansa lastaan suutuksissaan.[/QUOTE]

Ja ellei ongelmaa ole, ja vastataan rehellisesti, niin sitä ei uskota (yo. esim.) :|

näin
[QUOTE="vieras";26955659]niin, tuo että noita vielä kysellään lapsen kuullen. Vähemmästäkin lähtee pienten mielikuvitus laukkaan...[/QUOTE]

Niistä on tärkeä kysyä juuri lapsen kuullen (toki iänmukaisesti), jotta lapsi tietää, että niistä saa puhua! Lapset ei ole niin tyhmiä kuin moni kuvittelee.

Yhteistyössä