Ensiksi ota selvää eduista, jotka joudut au pairille tarjoamaan. Ainakin palkka 252e kuussa vähintään(ja verot + muut joutuu kauniissa suomen maasakin maksamaan), oma huone, ruoka, kielikurssi (jonne kyyditys, jos kauempana)
Lapsen kielelliselle kehitykselle on vain hyvä jos alkaa pienestä pitäen kuulla toista kieltä äidinkielensä ohella. Kuitenkin sinä olet hänen äitinsä, eikä lapsi tule sinun kieltäsi koskaan unohtaman saati asettamaan sitä kakkos sijalle. Minun perheessäni perheen äiti teki pitkiä päiviä, jonka vuoksi vietin yli 8h lapsen kanssa päivittäin ja äitinsä kanssa lapsi vietti korkeintaan kaksi tuntia per päivä. Tästä aiheutui välillä ongelmia, esim. poika saattoi vahingossa kutsua minua äidikseen. Näinhän ei kuitenkaan normalissa au pair perheessä käy jos noudatetaan tunti määräyksiä max. 6/h päivä/5pv per viikko. Minulla tunnit olivat vähintään 40h/viikko. Jos kuitenkin otat au pairin, jonka seurassa lapsi tutee varmasti olonsa turvallisemmaksi, saa enemmän huomiota jne jne niin muista järjestää heille myös kerhotoimintaa, jossa lapsesi tapaa muita leikkitovereita..
Tuli aika sekava teksti.. Lähinnä au pairi näkökulmasta, me olemme lapsellenne hyvä hankinta kunnes lapsi on kolmen, sitten tarha/perhepäivähoito pystyy antamaan hänelle/lapselle enemmän virikkeitä. Käytä välitysfirmaa, he koulivat/haastattelevat/tarkastavat taustat ennen kuin au pair pääsee jatkamaan perheeseen. Kannattaa valita au pair maasta, jonka kielestä lapselle on hyötyä. Jos lapsen toinen kieli kehittyy, siitä on hyvä jatkaa sen kieliseen päiväkotiin. Kaksikielisyys on rikkaus!