Au pair yms. päivähoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokemuksia kaivataan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokemuksia kaivataan

Vieras
Onkos jollakin kokemusta au pairista? Taapero on 10 1/2 kk ikäinen silloin kun palaan töihin ja olemme miettineet yhtenä vaihtoehtona tätä, saisi teputella lapsi omassa kotonaan. Mutta olisiko tuosta jotain haittaa esim. puheenkehitykselle? Myös muut päivähoitokokemukset ovat tervetulleita. En kuitenkaan haluaisi nyt kuulla, miksen hoida lastani itse ja kuinka huono ihminen siksi joidenkin silmissä kenties olen... Ikävältä tuntuu viedä noin pieni ihmisenalku vieraan hoitoon tai yleensä jo pelkkä ajatus siitä :(

Meillä on ollut 2 eri aupairia ja toinen oli tosi hyvä ja toinen tosi huono. Englantilainen Debbie oli ihan uskomattoman laiska, eikä yhtään välittänyt lapsistamme. Meikkasi ja kylpi kaiken päivää (kotona Englannissa vesipula). Oli välillä päiväunilla, kun käytiin kotosalla päiväsaikaan yllättäen.

Mutta toinen tyttö Tessa oli Hollannista ja hän oli oikea aarre. Lapset rakastivat Tessaa ja nyt lasten ollessa jo aikuisia pidetään vieläkin yhteyttä Tessaan. Ei parempaa hoitajaa vois lapsilla olla. Jaksoi puuhata kaiket päivät lasten kanssa (pelasi, askarteli, lauloi, urheili, ym.ym). Muutenkin oli tosi kiva tyyppi ja kunnollinen, ei koskaan käynyt missään nuorten riennoissakaan. Tätä nykyä hän työskenteleekin lastenkodissa hoitajana Hollannissa (on mielenterveys/lastenhoitaja ammatiltaan.

Kiitos Minni vastauksesta! Minkä ikäisiä lapset olivat tuolloin? Miten kielen kanssa selvittiin? Au pair harvoin puhuu sujuvaa suomea saatika savoa... Tommonen Tessa olisi päävoitto, mutta meidän tuurilla saataisiin varmasti Debbie2...

Kannattaa selvittää tosi tarkkaan asiat, jos au pairin haluaa lapsenhoitajaksi. Hehän ovat yleensä varsin nuoria (tyttöjä), alle 20-vuotiaita ja todennäköisesti elämänsä ensimmäistä kertaa poissa kotoaan pidempään. Poikkeuksiakin on tosin.
Au pairiin pitäisi voida suhtautua kuten perheenjäseneen, ei kuin työntekijään. Hän tarvitsee oman huoneen, taskurahaa ja vapaa-aikaa. Ja varmaankin äidillistä huolenpitoa, ohjausta, neuvontaa jne.

En halua lannistaa tällä sinua, au pairin kanssa voi olla tosi mukavaakin! Mutta itse en ehkä pitäisi au pairia ensisijaisena ratkaisuna lapsen päivähoitoon, vaan esim. äidin apuna jos äiti on kotona ja lapsia on useampi... Tietty jos löytää hyvän au pairin jolla on kokemusta pienen lapsen hoidosta ja joka oikeasti tykkää lapsista, niin mikä ettei.

Jos lapsella on normaali puheenkehitys, en usko, että eri kielisestä hoitajasta voisi olla pysyvää haittaa. Pientä viivästymistä äidinkielessä ehkä, mutta ei sen kummempaa.

Kiitos meimei ajatuksistasi, sain niistä paljon lisäpotkua. Meillä olisi kyllä mahdollisuus järjestää au pairille oma rauhallinen huone, jolloin kaikilla olisi tarpeen mukaan omaa rauhaa. Kun mies ehdotti au pairia, niin itsellä tökkäsi alkuunsa siihen, että joku neljäs asuisi jatkuvasti meillä, tuntuisiko se jotenkin vaikealta. Ja toiseksi siihen, että miten lapsen suomen kielen oppimisen kanssa kävisi. Lupasin kuitenkin miettiä tätäkin vaihtoehtoa.
Totta tuokin, että au pairin pitäisi olla kuin perheejäsen ja jotenkin luontevasti vielä eli kemioiden pitäisi pelata. Tätä pitää pohtia oikeasti kunnolla...

Ensiksi ota selvää eduista, jotka joudut au pairille tarjoamaan. Ainakin palkka 252e kuussa vähintään(ja verot + muut joutuu kauniissa suomen maasakin maksamaan), oma huone, ruoka, kielikurssi (jonne kyyditys, jos kauempana)

Lapsen kielelliselle kehitykselle on vain hyvä jos alkaa pienestä pitäen kuulla toista kieltä äidinkielensä ohella. Kuitenkin sinä olet hänen äitinsä, eikä lapsi tule sinun kieltäsi koskaan unohtaman saati asettamaan sitä kakkos sijalle. Minun perheessäni perheen äiti teki pitkiä päiviä, jonka vuoksi vietin yli 8h lapsen kanssa päivittäin ja äitinsä kanssa lapsi vietti korkeintaan kaksi tuntia per päivä. Tästä aiheutui välillä ongelmia, esim. poika saattoi vahingossa kutsua minua äidikseen. Näinhän ei kuitenkaan normalissa au pair perheessä käy jos noudatetaan tunti määräyksiä max. 6/h päivä/5pv per viikko. Minulla tunnit olivat vähintään 40h/viikko. Jos kuitenkin otat au pairin, jonka seurassa lapsi tutee varmasti olonsa turvallisemmaksi, saa enemmän huomiota jne jne niin muista järjestää heille myös kerhotoimintaa, jossa lapsesi tapaa muita leikkitovereita..

Tuli aika sekava teksti.. Lähinnä au pairi näkökulmasta, me olemme lapsellenne hyvä hankinta kunnes lapsi on kolmen, sitten tarha/perhepäivähoito pystyy antamaan hänelle/lapselle enemmän virikkeitä. Käytä välitysfirmaa, he koulivat/haastattelevat/tarkastavat taustat ennen kuin au pair pääsee jatkamaan perheeseen. Kannattaa valita au pair maasta, jonka kielestä lapselle on hyötyä. Jos lapsen toinen kieli kehittyy, siitä on hyvä jatkaa sen kieliseen päiväkotiin. Kaksikielisyys on rikkaus!

Silloin kuin Debbie oli olivat lapset kaksoset 8-vuotiaita ja tyttö 4-vuotias ja asuttiin järven rannalla. Onneksi naapurit ilmoittivat aina välillä että ajoivat lapset pois laiturilta. Sitten kun Tessa oli niin lapset olivat 10-vuotiaat ja 6-vuotias. Kieliongelmat oli vaan ihan aluksi. 4-vuotiaskin oppi sanomaan englanniksi tärkeimmät lauseet ihan muutamassa päivässä. Loput viitottiin käsin ja Tessan ollessa kieliongelmia ei oikeestaan ollutkaan enää, kun kaksoset olivat jo koulussa lukeneet englantia ja nuorimmainen kyseli niiltä sanoja ja lauseita. Tuli tosi hyvä kielikylpy lapsille (hollantilainen puhui sujuvaa englantia).

Me emme kyllä maksaneet mitään veroja eikä sotumaksuja, vaan annoimme taskurahaa ja täysylöspidon. Niin ovat tehneet useimmat tuttavammekin, joten en usko että monikaan maksaa mitään veroja niistä. Ei myös meidän tyttäremme, joka oli Englannissa aupairina maksanut mitään veroja. Luulen, että se on aika yleinen käytäntö.

On hyvä, jos pystytte palkkaamaan au pairin Suomessa ilman veroja. Suomi on ainoa maa jossa nämä ylimääräiset verot täytyy maksaa. Itse olin au pairina brysselissä, jossa emäntä maksoi ylläpidon ja taskurahan 350. Lisäksi sain tehdä muita lapsenvahtikeikkoja ja jos siivosin, siitä maksettiin 25e lisää per viikko.

Kyselin foruumilla juuri samoja asioita ja löysin tämän vanhan keskustelun. Mihin ratkaisuun päädyitte ap? Olisi mukava kuulla kun itse pohdiskelen au pair vaihtoehtoa.

Oletko se kotityöt keskustelun supreäiti, joka kaikki tekee. Kyllähän sitä aikaa on, kun lapset on aikuisia ja heidän ikäeronsa noinkin suuri. On tainneet vuodet kullata muistot, niin voi tuoreita äitejä käydä laiskaksi haukkumassa:(

Hei,
Päivähoitohakemus on vetämässä perhepäivähoitoon eli valitsimme nyt perinteisemmän tavan. Mutta ehkä meillä asustee au pair joskus myöhemmin, kun poju on isompi, ajatusta ei ole kokonaan haudattu. Töihin paluuseen on vähän yli 2 kk aikaa ja lapsen sopeutuminen hoitoon (ja äidin taas töihin) on ajatuksissa jo päivittäin.
Kiitos vielä kerran kaikille asiallisista ja hyvistä vastauksistanne!
P.S. Pidettäköön tämä ketju riidattomana, joten josko superäitikeskustelija perustaisi ystävällisesti aiheelleen oman ketjun :)
t. Justun emo

Kiitokset vastauksesta - esitin kysymyksen äidit palstalla ja sain ""langalle"" perheen jossa aupair joten kyselen sieltä lisää.

Perhepäivä hoidosta itsellänikin on pelkästään positiivisia kokemuksia, mutta tällä hetkellä tuntuisi tuo kotihoito vaihtoehto järkevältä kun vanhin on ekaluokkalainen, kaksoset 2,5 vuotiaita ja vauveli. Olen yksityisyrittäjä joten en valitettavast voi olla kotona lasten kanssa vaikka mieli tekisi. Tuntuu kuitenkin että lapsille olisi mukavampaa olla omassa kodissa päivisin, vaihtelua voisi saada esim päiväkerhosta, ja ei olisi jokapäiväistä aamu/ilta pukeutumis-viemis-tuomis stressiä lapsilla eikä äidillä.

Yhteistyössä