Atopia+allergia

Meillä 2-vuotias poika, joka on atopikko. Nyt on herännyt epäilys myös allergiasta/allergioista?

Poika on munattomalla, sitrushedelmättömällä, tomaatittomalla ja mansikkamattomalla dietillä.

Syötiin ihan normaalias ruokaa kalaa ja vihannesvokkia sekä juustotaskuja ja munattomia kasvispihvejä. Yöllä oli kamalaa raapimista ja itkeskelyä.
Joten jätän kalankin pois.

Mitä muita ruoka-aineita, jotka on erittäin allergisoivia?
 
Meillä on tytöllä todettu muna-allergia ja vaikka vältetään munaa, niin ihottumaa on silti jamuita allergioita sillä ei oo. Eli voi yksistään kyl johtua atopiastaki. Meillä yöt nimittäin samanlaisia, ku sä kuvailit teillä olevan. Meillä ehkä vähä auttaa kortisoni ja atarax.
Ooteko käyny lääkärissä ja allergiatesteissä ton ihottuman takia? Koska pojallanne on jo sen verran ikää, et testit todennäkösesti näyttäis jotain. Meillä ei prick-testi näyttäny mitään, koska tytöllä niin herkkä iho, mut otettiin suoniverinäyte ja siinä sit selvis se kananmuna.
Onko pojallanne suoli-oireita?
Anteeks, etten vastannu kuitenkaan sun kysymykseen...
 

Itse moniallergisena (ruoka-aineet, siitepölyt, eläinpölyt, homeet, huonepöly...) pakko vastata tähän, että niin kauan, kun oireet ovat näin pahasti allergisen kielessä "vain ihottumaa" en jättäisi mitään pois noin pienen ruokavaliosta, vaan menisin kunnon allergiatesteihin. Jos arvailee allergeenia, niin saattaa sammuttaa samalla vasta-ainereaktion elimistöstä, jolloin kyseinen allergeeni ei tulekaan esiin enää allergiatestissä ja näin ollen testejä tehdään turhaan ja todellinen syy ei löydy. Eli mun suositus yli 25 vuotta allergiaa ja atopiaa sairastaneena olisi, että kipin kapin allergiatesteihin. Ja kaikki vältetyt ruuat takaisin normaalisti ennen allergiatestejä vähintään pariks viikoks normaalisti ja tasapainoisesti. Jos olis esim. anafylaksian oireita, niin asia ois aivan eri, silloin sen huomaiskin nopeammin, mikä todennäköisesti on aiheuttajana, mutta silti sekin ois todettava lääkärissä. Pelkän ihottuman takia en jättäisi mitään pois ennen testejä, vaikka toki ymmärrän, miten hankalaa on ihottuma pienellä lapsella, enkä sitä siten yhtään vähättele.

Oletteko kokeilleet ihottumaan ilmakylpyjä? Eli yöksi lapselle apteekista ostettavat puuvillahanskat (ts. ei saa raapiessa tehtyä iholle minkäänlaista pahaa jälkeä, kun ei pääse hanskoilla raapimaan, kiinnitys esim. paperiteipillä ranteiden ympäri, löyhästi, mutta kuitenkin siten että pysyvät kädessä koko yön) ja oikeastaan muu vaatetus on sitten ihan vaippa ja näin kesäaikana pelkkä pussilakana. Tässä mun omalla kokemuksella ideana se, että raapiminen ei pääse pahentamaan tulehdusreaktiota ja kun pelkkä lakana, niin hikoilu ei pääse kutisuttamaan.

Lisäneuvona ehkä hyvä voide olisi kortisonin taukojen aikana apteekista Ceralan, jossa keramideja, sekä kylvyn sijasta pikainen suihku haalean lämpimällä vedellä (esim. vanhemman sylissä) jotta iholta ei lähde luontaista rasvaa liikaa pois, kuten kylvyssä. Pesuaineena kannattaa suosia Esim. Avecyd tai Lactacyd pesunestettä, joista Avecyd on vähemmän allergisoiva (Lactacydissä on pähkinäöljyä, voi allergisoida herkimpiä) Tämän lisäksi vois kokeilla tietenkin vaihtaa kaikki kodin puhdistusaineet ja saippuat hajusteettomiin allergia- ja astmaliitto suosittelee merkkeihin, esim. Minirisk pyykinpesuaine, jne. Myös eläinpölyt on hyvä pitää pois atooppisen iholta ja makuuhuoneesta. Meillä tää käytännössä tarkoittaa sitä, että lemmikkinä on ainoastaan akvaario, joka sekin olohuoneessa, että levät eivät tuo allergeeneja makuuhuoneeseen.

Näillä toiminut ainakin elämä helpommin meillä ja iho voinut paremmin näiden vaihdosten jälkeen. Lisäksi allergiatestit toivat nopeasti ja helposti tiedon, mikä oikeasti ruokavaliossa allergisoi. Itse olin aivan hakoteillä muinoin omissa epäilyissäni mahdollisista aiheuttajista.
Toivottavasti en ollut liian tungetteleva, kun yritin koota tähän käytännön tietoa näin pitkään allergiaa ja atopiaa sairastaneelta. Ja vielä iloisempi oon, jos näistä oli mitään hyötyä teille.

Itse epäilin olevani maitoallerginen, mutta allergiatesteissä löytyikin mm. tomaatti, peruna ja persilja, joten juuri tämän takia ei kannata välttää mitään ennen testejä.

Piti vielä sen verran lisätä, että jos jotain ruoka-ainetta välttelee pitkään turhaan olematta kuitenkaan allerginen sille, niin voi saada vakavan reaktion otettaessa kyseinen ruoka-aine takaisin ruokavalioon, eli tämän vuoksi ei myöskään saisi itse tehdä mitään välttämisdiettejä. Ruoka-allergiselle on lisäksi ihan tyypillistä "ikäänkuin reagoida" melkein kaikelle mahdolliselle, mikäli oikeaa allergian aiheuttajaa ei selvitetä testein. Sanoivat mullekin, että kuulemma reaktion ollessa päällä herkistyy muillekin ruoka-aineille, vaikka niille ei oliskaan allerginen. Siten allergiatesti on loistava juttu, kun oikea aiheuttaja saadaan selville ja herkistymisreaktio kaikelle muuten turhaan vältetyllekin sammuu vähän ajan päästä. Käytännössä tää tarkoittaa sitä, että voi elää täysin oireetonta elämää, kun opettelee kunnolla, mitä voi syödä, kun allergeeni on selvinnyt testeissä. Mm. valmisruokien ja valmisteiden tekstit petollisia esim. soija-allergiselle.
 

Yhteistyössä