Atoopikkolapsen paha ihottuma kesällä...

• Viestiketjun aloittaja Piipana harmaana
  • Ensimmäinen viesti
Piipana harmaana
Olen kuullut, että monilla atoopikoilla helpottaa ihottuma kesällä, vaan ei meillä. Tyttö tykkää hiekkalaatikolla tehdä hiekkakakkuja ja muutenkin paljon kaikennäköistä ulkona touhuaa niin sormet ja nilkat on ihan hirveän näköiset. Lisäksi hikinäppyjä on nyt helteillä noussut niin, että kehossa ei taida olla yhtä ainutta kohtaa joka olisi ihan sileä :(
Iho myös kutisee inhottavasti, mutta onneksi nuo hikinäpyt itsessään ei kutise.
Onko mitään keinoja mitä tässä voisi tehdä? Allergiatestit on joskus otettu, niissä ainoastaan kananmunan valkuainen oli heikolla plussalla. Tyttö on kohta 5-vuotias ja helpotusta ihottumiin ei ole näköpiirissä :(

Heippa. Mulla on samanikäinen poika. Sormet on ihan kauheassa kunnossa pk-päivän jäljiltä. Mitään muuta en olekeksinyt kuin suihkuttelun (hiet pois ) ja käsien jatkuvan rasvauksen ja illalla laitetaan sitten paksumpaa rasvaa sormiin esim. hydrokortisoni tai bepanthen.

"Elli"
Oon 16-vuotias ja mulla oli vauvasta 10-vuotiaaseen saakka kova atooppinen ihottuma. Ennen 10 vuotta en tykännyt järvessä hirveästi uida, mutta sitten kun siitä innostuin ja väh. 2h vierähti joka päivä kesälomalla uidessa, niin ihottumaa ei syksyllä ollut ollenkaan. Vedessä ainakin mun kokemuksella on lähteny pois.

Äiti mua oli kuulemma kovasti rasvannu lapsena, mutta eipä ollu auttanu. En oikei osaa neuvoa sinua, mutta tuossa oli mun kokemukseni.

Piipana harmaana
Onhan perusasiat kunnossa eli päivittäinen pesu + rasvaus ja tarvittaessa kortisonikuurit ihottumakohtiin? Ja ellette vielä ole alan erikoislääkärin hoidossa niin kannattaa hakeutua.
Ollaan käyty erikoislääkärilla 1-2 kertaa vuodessa. Kortisoni auttaa hetkellisesti mutta ihottuma uusii herkästi. Perusvoiteita ollaan vaihdettu aina välillä, nyt on käytössä Basan 2. Ei ole vaikutusta sillä mitä perusvoiteita käytetään. Rasvataan pari kertaa päivässä koko vartalo, suihkussa käydään nyt useammin kun hiki tahtoo tulla.
Protopicia kokeiltiin myös, sillä oli sormiin ja ranteisiin + nilkkoihin sama vaikutus kuin kortisonilla, auttoi hetkellisesti. Kurjaa kun toisella koko ajan kutittaa ja nyt vielä nää helteet aiheuttaa runsaasti hikinäppyjä :(

2:n atoopikon mamma
olen kuulut kans että meressä uiminen voisi auttaa. siis suolainen vesi. saattaa tietysti kirvellä jos iho rikki pahasti mutta muuten kyllä hyvä. ja meillä tosiaan aurinko auttaa. tulee mieleen onko atopiaa alkuunkaan ellei nämä perinteiset keinot auta, puhtaanapito, rasvaus, aurinko..? meilläkin uusii kyllä herkästi mut sit vaan alusta uudelleen. elämä on. luulen että kun atoopikot muuten herkkänahkaisia niin muuta ihottumaa ja näppyä pihaleikeissä tulee herkemmin kuin muille, tavan atopiaa eivät ole. vaikka lapselle ja vanhemmalle ihan sama onkin miksi näppyjä kutsutaan, jos ovat kipeitä, vaativat hoitoa. tai vaikkeivät olisikaan. tsemppiä! terveisin eräs joka pakkaa juuri viedäkseen lapset etelän aurinkoon viikoksi vaikka kotimaassakin paistaisi :)

Suolakylvyistä jotkut on tosiaan saaneet apua, ja monet puhuu suolahuonehoidonkin puolesta. Yksi kokeilemisen arvoinen voisi olla myös Aloe Vera geeli, se auttoi mulla todella sitkeään ja hankalaan atooppiseen ihottumaan. Mutta toi hiki on tosi kurja. Itelläkin on ihottumat nyt häipyneet mutta ne kohdat kutiaa edelleen hillittömästi kun hikistyy, ja iho menee helposti siitä rikki.

"äiti"
Meillä aivan sama juttu 5 v tytöllä. Ainut mikä meillä auttaa näin keväisin/kesällä on Zyrtec ja tarv Atarax, jota erik.lääk on tarv määrännyt. Sekin vain hetkellisesti, mutta kuitenkin viikon aikana lähes auki haavaiset kädet menevät kiinni ja pesut, rasvaukset ym. pitävät tilannetta taas vähän aikaa aina hyvänä. Tsemppiä!

Yhteistyössä