Tervehdys, työnnän lusikkani jälleen soppaan. Säikähdin ihan, kun lueskelin tätä ketjua. Täällä on pohdittu Fucidin-Hydrocortisonin ja Fucicortin käyttöä. Valitettavasti ohjeita annetaan niukanlaisesti ja kotona sitten ihmetellään, että mitä pitikään antaa ja mihin... Itse pyrinkin potilaille kirjoittamaan paperille vielä ohjeet, jos niitä on runsaasti.
Fucicort on vahvempaa! ja sen käytön tulee rajoittua vain vaikeimpiin ihoalueisiin kuuriluonteisesti eli alkuvaiheessa tarv. Ja muistettava on, että sitä EI saa käyttää esim. kasvoihin tai muille ohuille ihoalueille, limakalvoille jne. Etenkin lasten kohdalla oltava tarkkana. Fucidin-Hydroc. on sitten se toinen antibioottivoide, jossa mukana myös hydrocortisonia. Kumpaistakin siis kuuriluonteisesti tarvittaessa eli esim. kahdesti päivässä 1-2 vkoa ja sen jälkeen vaikkapa joka toinen päivä esim. 1-2 vkon ajan.
Essex ja Ceridal ovat hyviä perusvoiteita koko keholle ja niitä voi sitten noiden vahvempien hoitojen jälkeen alkaa käyttää säännöllisesti aamua iltaa riittävät määrät. Tosin, kuten joku olikin sanonut: Ceralan voisi olla miellyttävämpi ja parempi käyttää. Olen samaa mieltä, itse pidän siitä. Sisältää keramideja. Ceralan Plus on myös hyvä vaihtoehto. Ceridalia suosittelisin mieluummin suihkeena, koska se on helppokäyttöisempää siten. Suihkussakäynti on ok ja sen voi tehdä päivittäin, kunhan muistaa sitten rasvata ihon. Yksi hyvä voide myöhemmin kokeiltavaksi on Decubal, joka sopii mainiosti esim. raaja-alueille ja toki myös kasvoihin, jos tarvii tuollaista rasvaisempaa (sillä voi tarv. myös pestä ihon). Voiteita on syytä vaihdella muutaman viikon välein, koska iho tottuu niihin.