Atoopikkojen äidit: kortisonin käytöstä

Nyt kun vältät maitoa ja viljoja totaalisesti, niin kannattaa alkaa lukea niitä tuoteselosteita todella tarkaan. Maitoa ja viljoja on tungettu aika moneen paikkaan ja ne voi olla monella eri nimellä. Samoin myös munaa voi olla aika erikoisissakin tuotteissa. Maito esiintyy mm. nimellä: maito, hera, kaseiini, laktoosi, laktabuumi (?) yms. Viljoja voi olla joissain tärkkelyksissä jne. Gluteeniton ei ole välttämättä sama kuin viljaton.

Myös joissain maitohappobakteereissa on maitoproteiinia tai ainakin sen jäämiä, samoin joissain lääkkeissä ja rasvoissa. Kannattaa siis olla tarkkana. Ajan myötä se kaupassa käyminen helpottuu ja nopeutuu, aluksi kun tuntuu ettei mitään voi ostaa tai ainakaan syödä!

Monissa tuotteissa saattaa olla myös jäämiä kotim. viljoista. Eli vaikka ostat hirssipuuroa, siinä saattaa olla jäämiä vehnästä :attn: . Kannattaa siis alkuun katsella vähän vähempi jäämäisiä tuotteita ja kokeilla noita ei niin puhtaita tuotteita sitten, kun lapsi on oireeton.

Itse suosin allergisten nettikauppa Allermiinaa, www.allermiina.fi. Sieltä ostan nykyisin lapselle lähes kaikki viljat, puurot, keksit, karkit yms.

Minun kummitytöllä kans atooppinen iho. Käyttivät kortisonia silloin kun oli pahimmillaan. Lääkäri kyllä sanoi että iho on hyvä aina sen viikon, mutt atodennäköisesti aina räjähtää kuurin jälkeen. Ei ne mitään allergiaa kuitenkaan epäillleet. Itseä pelottaa nyt kans että omalla pojalla 2,5kk taitaa olla atooppinen iho, niinkuin on minullakin. Karstaa on tosi paljon, mikä kuulema yleensä on atoopikoilla. Lisäksi semmosia vaaleita kuivia läikkiä on siellä täällä. Posket ja otsa on myös kuin hiekkapaperia. Oon laittanut niihin ceridalia ja Ambilan rasvaa. Jos toi atopiaa on niin toivottavasti on kuitenkin suht lievää niinkuin itsellänikin oli lapsena.

Alkuperäinen kirjoittaja Nenni:
Voi kamalaa, kuulostaapa pelottavalta ja sitähän se on ollutkin, JoannaH! Oireilitko kananmunasta muuten aiemmin, siis äidinmaidon kautta, oletko kuullut?
Minäkin kuulin tämän tarinan vasta oman vauvani myötä... tiesin kyllä et jotain sen suuntaista on tapahtunut, mutta asian vakavuutta en tiennyt.. olin ollut jo kauan hengittämättäkin. Ihan veltto yms.. :(

Äidillä oli paha rintatulehdus kun olin vastasyntynyt. Äiti joutui tulehduskierteen vuoksi lopulta leikkaukseen.. hyvä ettei äitikin kuollut siihen, kun oli ollu jo lähellä että se tulehdus "poksahtaa" verenkiertoon. Olen melkein kokonaan ollut korvikkeilla vauvana joten en pysty sanomaan olisinko reagoinut äidinmaidon kautta.

En pysty syömään juuri mitään hedelmiä reagoimatta ihottumalla. Banaani ja ananas ovat ainoita mistä ei mitään tule. Keväällä varsinkin siitepölyaikaan on ollu ihan kamalaa.. voin laittaa tähän kuvan miten kävi ku viime keväänä söin pöljyyksissäni omenan ja olin raskaana joten allergialääkettä ei voinu ottaa...

http://www.aijaa.com/v.php?i=1525692.jpg

:(

Tällä hetkellä käsivarret on pahimmassa kunnossa.

Mikäli yhtään lohduttaa ketään niin atooppinen ihottuma usein pysyy poissa lapsuusiän ajan. Ekaluokalla muistan vielä et oli taiveihottumaa, ja yövaatteet oli aamulla revittävä irti ihosta, mutta muuten peruskouluajalta en muista et olis tarvinnu edes rasvata. Kun täytin 18v ihottuma palasi.. ja tietysti kasvoihin. :/ Atooppinen iho aaltoilee, ja voi olla pitkiäkin ihottumattomia kausia. Sitä odotellessa...

No niin, tässä sitä ihmetellään uuden ruokavalion kanssa. Hyvin mennyt tähän saakka itselläkin (no joo, muutama päivä vasta takana, mutta silti). Vaikeinta tuntuu olevan aamuisin, kun en saakaan sitä rutiinia, että juon maitokahvit ja syön pari leipää kun tyttö nukahtaa ensimmäisille unilleen. Mutta hyvin on mennyt riisikakkujen ja mustan kahvinkin kanssa :) ..Kahvia en siis osaa jättää pois, ainakaan tässä vaiheessa.

Toissayönä meillä heräiltiin 7 kertaa, jolloin pieni oli niin mahavaivainen, että halusi lohtutissiä 6 kertaa. :headwall: Mutta onneksi viime yö meni jo paremmin, tyttö ei raapinut itseään ollenkaan ja heräsi vain 4 kertaa, joista kahdesti vain tarvitsi maitoa. Ihottumat ovat hävinneet lähes kokonaan. Jaloissa ja käsissä on iho edelleen kuivaa, mutta ei enää pingottunutta eikä punaista. Massu ja rintakehä paranemassa, enää vaan hyvin haaleita ihottumalaikkuja. Ceridal on tepsinyt hyvin, ja uskoakseni nyt tämä ruokavaliokin, kun tuntuu että maha on ainakin jonnin verran rauhoittunut.

Mutta sanokaapas, kokeneemmat, kun olen nyt aloittanut sen täysdieetin, eli kaikki maito, viljat ja kananmuna pois... Mutta lääkäri, ja pari tuttavaa, joilla on myös ollut oireilevia lapsia, ovat olleet sitä mieltä että parempi jättää kerralla vain yksi noista pois. Eikö olisi kuitenkin parempi koettaa saada lapsi kerralla oireettomaksi kokeilemalla jättää kaikki pois, vai onko sittenkin järkevämpää dieetata vain yhtä ainetta kerrallaan ja kokeilla sitä kautta onko vaikutusta?

Ja toinen kysymys, mistä ihmeestä löydän kaupasta erikoiskorvikkeita? Kävin eilen isossa marketissa haeskelemassa, mutta ei löytynyt kuin normaalit tuttelit ja nanit ja semperit, ei mitään peptidi-tuttelia, nutri-soijaa tai muutakaan tuolta listalta minkä lääkäriltä sain. :( Lääkäri siis sanoi, että niitä pitäisi olla tavallisissa kaupoissa, eikä tarvitse apteekista hakea. Onko niitä yleensä korvikehyllyillä vai maitohyllyillä soijatuotteiden vieressä, vai missä? Ja onko kokemusta, minkä ketjun kaupoista niitä ylipäätään voisi löytyä?

Erityiskorvikkeita ei todellakaan myydä tavallisessa marketissa vaan apteekissa. Peptidi tuttelia ei enää edes valmisteta, ei ole tehty kohta kahteen vuoteen...Onkohan se teidän lääkäri varmasti ihan ajantasalla näissä jutuissa :/ . Soijakorvikkeita EI käytetä alle 6 kk ikäisille lapsille.

Minä olen kokenut helpoimmaksi hoitaa lapsen ensin oireettomaksi ja sitten kun olen täysin varma lapsen ruokavaliosta tai imetysdieetistä, palauttanut ruokia yksitellen harvakseltaan mukaan, jotta nään mille lapsi reagoi. Jos dieettaan ensin vain munaa ja lapsi oireilee ja sitten palautat munan ja dieettaat vaan maitoa ja lapsi oireilee, et edelleenkään tiedä oliko se syy sitten munassa vai maidossa vai molemmissa vai jossain ihan muussa.

Mukavaa, että alat saada vastetta välttämisdieetillesi!

Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Erityiskorvikkeita ei todellakaan myydä tavallisessa marketissa vaan apteekissa. Peptidi tuttelia ei enää edes valmisteta, ei ole tehty kohta kahteen vuoteen...Onkohan se teidän lääkäri varmasti ihan ajantasalla näissä jutuissa :/ . Soijakorvikkeita EI käytetä alle 6 kk ikäisille lapsille.

Minä olen kokenut helpoimmaksi hoitaa lapsen ensin oireettomaksi ja sitten kun olen täysin varma lapsen ruokavaliosta tai imetysdieetistä, palauttanut ruokia yksitellen harvakseltaan mukaan, jotta nään mille lapsi reagoi. Jos dieettaan ensin vain munaa ja lapsi oireilee ja sitten palautat munan ja dieettaat vaan maitoa ja lapsi oireilee, et edelleenkään tiedä oliko se syy sitten munassa vai maidossa vai molemmissa vai jossain ihan muussa.

Mukavaa, että alat saada vastetta välttämisdieetillesi!
Netistä haeskelin äsken tuota peptidi-tuttelia, ja valmistus on tosiaan lopetettu jo aikoja sitten! :eek: Nyt kyllä itselläkin heräsi vähän epäilyt kyseistä lääkäriä kohtaan.. kuinkahan vanhoja ohjelippusia ja -lappusia hänellä lienee siellä varastoissaan.. Hmm. No joka tapauksessa, onneksi hänen ohjeistamansa välttö näyttäisi kuitenkin tepsivän.

Jep, jatkan täysvälttämisellä, sillä samoja ajatuksia tuosta diettaamisesta oli minullakin. Hyvä, että joku on kanssani samalla linjalla. :)

Kiitos taas vastauksista, NallePuh82!

Hieman kuulumisia ajattelin laittaa. Imetysdieetti ja altistaminen paljastivat nyt ainakin maitoallergian. Toissapäivänä aloitettiin altistus, ehdin itse syödä maitotuotteita ja juottaa tytölle vain hieman Nania, ja seurauksena sekä näppylää, öitä häiritseviä mahavaivoja ja tänään sitten vihreä ja limainen kakka. :| ..Vaikka nyt tietenkin harmittaa pienen huono olo, on mieli muuten piristynyt kun tuo yksi pahis on selvitetty!

Tämä meidän lääkäri (ei siis allergologi) ehdotti että seuraavaksi kokeiltaisiin vehnäaltistusta, mutta ajattelin teiltä diettaamiset ja altistamiset kokeneilta vielä kysyä, että oletteko samaa mieltä?

Meillä on ollut koko diettaamisen ajan todella levotonta. Ensin tehtiin 2 hammasta alas kerralla ja nyt kun siitä vaivasta päästiin, tuli tytölle ensimmäinen flunssa ja kuumetta. Ja nyt olen sitten itse samassa taudissa, äh. Vetää vähän väsyneeksi olon tämä hulabaloo, kun viime yönä herättiin 10 krt, eikä tänään ole juuri päiväunia nukuttu... :snotty: Mutta aikaansa kutakin, eiköhän tästä selvitä ja ajat ja yöt parane! :)

...Yksi lisäkysymys vielä diettaamisen läpikäyneille. Oletteko löytäneet mitään korvaavaa lehmänmaidolle, kun on kahvi kyseessä? Toki voin juoda mustanakin, mutta jos jokin muu maito on jonkun mielestä sopiva (soija, riisi, kaura tms..), kertokaa toki kokemuksia. ;)

Miksi vehnä pitäisi tässä vaiheessa jo altistaa? Kelan vammaistukea (kumma nimi, joo...), jota voi hakea maito- ja vilja-allergikolle, varten vehnäaltistuksella on merkitystä noin vuoden iässä... Vehnä ja yleensäkin kotimaiset viljat, on aika riskialttiitta allergioiden kannalta. Mun mielipide on, että vehnäaltistuksella ei ole vielä merkitystä, vaan olisi keskityttävä oireettomuuden hakemiseen. Mä ja meidän allergogi ollaan juteltu, että tehdään todennäköisesti vehnäaltistus aikaisintaan hieman reilu vuoden iässä.

muoks: onko tarkoitus altistaa vehnä sinun imetysdieetin tsekkaamiseksi? Tarkastaa tarviiko sun välttää sitä?

Meillä ei edelleenkään ole tehty venhäaltistusta, vaikka lapsi jo yli vuoden. Keskitytään oireettomuuteen ja saamaan ruokavalioon laajennusta. Oliko tuo teidän altistus ihan virallinen altistus, josta menee lausunto Kelalla vai kotikokeilu. Vaikka imetätkin vielä, kannattaa kaikki nuo altistukset tehdä ihan valvotusti ja virallisesti, jotta saatte mahdollisesti tulevaisuudessa Kelalta korvauksia erityiskorvikkeisiin tai näyttöjä tuon uuden "vammaistuen" hakemiseen jne.

Sitten jäin hiukan miettimään lääkärin ohjeistusta siitä, että myös sinun piti juoda maitoa. Sinun juoman maidon poistuminen rintamaidostasi saattaa kestää jonkin aikaa ja lapsi siis saattaa edelleen saada oireita maidostasi tämän vuoksi, vaikkei enää itse nannia saisikaan.

Vehnän altistamisesta puhui tämä lääkäri, jolla kävimme, kun sanoi että kotimaisista viljoista vehnä on yleisin allergian aiheuttaja ja olisi hyvä kokeilla sen sopivuutta diettaamisen aikana. Puhui siis ihan vehnäpuuron syöttämisestä tytölle, ei ehdottanut minun syövän vehnää ja selvittämään reagoiko lapsi. Mutta jos noin on, että muut altistavat vasta yli vuoden iässä, jos sittenkään... Alkaa taas ihmetyttää tämän lääkärin pätevyys. :| Tiedän, että pitäisi mennä suoraan allergologille, mutta meillä on pian aika toiselle lastenlääkärille ja haluan vielä kuulla mitä tällä on sanottavanaan.

Tämä on siis tässä vaiheessa ihan kotikokeilua. Noiden kelakorvauksien ja muiden vuoksi pitäisi todennäköisesti keskittyä vain oireettomuuden hakemiseen, mutta olen tehnyt altistuksia ko. lääkärin ohjeiden mukaan.

Ja tuosta, että itse join myös maitotuotteita jonkin verran - takana oli siis ajatus kokeilla pystynkö itse maitoa käyttämään ja vaikuttaako se lapsen vointiin. Tämäkin siis lääkärin kehoituksesta. Nyt ainakin selvisi se, että tällöin oma maitonikin aiheuttaa lieviä oireita, ja pitää jatkossakin jättää pois.

Kiitokset taas kommenteista, NallePuh82 ja ahmutar! :flower: Onneksi oma dieetti on tähän mennessä jo helpottanut tytön oloa. Odottelen tosiaan vielä seuraavan lääkärin mielipiteitä tästä kaikesta.

Yhteistyössä