Ateistin tai agnostikon puolesta rukoilu.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja metsänpeitto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

metsänpeitto

Vieras
Aloitan nyt toisen ketjun, kun tämä ei liity henkilökohtaisesti kehenkään palstalaiseen.

Miten te uskonnottomat suhtaudutte siihen, jos teidän tai teidän perheenne puolesta rukoillaan, pyytämättäkin?

Tiedän esimerkiksi, että oman lapseni puolesta on rukoiltu, ei ainoastaan kristinuskoiset vaan mm new age- ihmiset. Mä en usko siihen jumalaan, johon he uskovat, mutta olen kokenut sen toisaalta lohduttavana, että joku haluaa pyytää siltä omalta jumalaltaan meille suojelusta, sellaisissa tilanteissa joissa se elämänlanka on ollut ohut. Merkitykseltään se mulle vastaa sitä, että joku sanois että ajattelee meidän tilannetta ja toivoo parasta.

Mä en oikein tykkää, jos joku minut tunteva ja ateismistani tietoinen ihminen kertoo että "rukoilen puolestasi!". Koen sen osoituksena siitä, että hän vähättelee mua ja mun elämänkatsomustani.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Mä en oikein tykkää, jos joku minut tunteva ja ateismistani tietoinen ihminen kertoo että "rukoilen puolestasi!". Koen sen osoituksena siitä, että hän vähättelee mua ja mun elämänkatsomustani.

Jos ja kun mulle sanotaan esim. että siunausta yms, niin sen mä koen mun elämänkatsomusta vähättelevänä. Ja sen jos (ja todennäköisesti kun) rukoillaan sitä, siltä omalta jumalalta, että minä löytäisin saman uskon.

Mutta esim se, että jos vain rukoilee että lapsi selviäisi, sitä mä en koe loukkaavana. Kunhan mulle ei sanota, että lapsi paranee, jos uskon riittävästi ja oikein.

+1

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Jos ja kun mulle sanotaan esim. että siunausta yms, niin sen mä koen mun elämänkatsomusta vähättelevänä. Ja sen jos (ja todennäköisesti kun) rukoillaan sitä, siltä omalta jumalalta, että minä löytäisin saman uskon.

Mutta esim se, että jos vain rukoilee että lapsi selviäisi, sitä mä en koe loukkaavana. Kunhan mulle ei sanota, että lapsi paranee, jos uskon riittävästi ja oikein.

Mun mielestä se, että mulle ateistille tullaan sanomaan että "rukoilen puolestasi" on vähän sama kuin mä menisin sanomaan alkoholivastaiselle absolutistille että otetaan maljat sulle :D

No en mä loukkaannu jos joku tulee sanomaan, että rukoilee mun lapseni puolesta tms. Sehän on vaan siltä uskovalta osoitus, että välittää ja haluaa oman uskonsa kautta toivoa meille parasta. Ei se ole multa pois jos joku pistää ilmoille muutaman rukouksen mun tai perheeni puolesta. Mutta sitä en hyväksy jos joku tulee höpisemään "lapsi voisi parantua rukouksen voimalla, sinun pitäisi siis rukoilla" -tyyppisiä juttuja. Niin siis olen ateisti.

Mun mielestä se, että mulle ateistille tullaan sanomaan että "rukoilen puolestasi" on vähän sama kuin mä menisin sanomaan alkoholivastaiselle absolutistille että otetaan maljat sulle :D

Niin no, mä itse suhtaudun siihen niin, että se on sen tapa ilmaista, että toivon sulle parasta. Mä en koe niitä muita uskontoja sillä tavalla uhkana, että osaisin esimerkiksi pitää sitä minään konkreettisena eleenä. Se olis mulle vähän niin kuin "otetaan mielikuvitusmaljat sulle" :xmas:

Niin no, mä itse suhtaudun siihen niin, että se on sen tapa ilmaista, että toivon sulle parasta. Mä en koe niitä muita uskontoja sillä tavalla uhkana, että osaisin esimerkiksi pitää sitä minään konkreettisena eleenä. Se olis mulle vähän niin kuin "otetaan mielikuvitusmaljat sulle" :xmas:

Mä osaan kyllä sanoa alkoholivastaiselle absolutistille että toivon hänelle kaikkea hyvää, ja odotan samaa myös uskovaiselta joka on tietoinen siitä, mikä mun elämänkatsomus on. Suurin osa on osannutkin olla kertomatta mahdollisista rukoiluistaan mulle.

Kaikki mikä on tarkoitettu hyvällä, kelpaa :) Sellaista en arvosta että marmatetaan että kyllä meidänkin pitäisi lapsemme kastaa kun joutuvat helvettiin ja he kyllä rukoilevat että tulemme järkiimme. Rukoilkoot ihan rauhassa ja ajatelkoot ihan mitä haluaa, mutta kaikkea ei tarvitse ääneen sanoa. En minäkään vähättele heidän uskoaan vaikka en usko samoihin asioihin.

Mä osaan kyllä sanoa alkoholivastaiselle absolutistille että toivon hänelle kaikkea hyvää, ja odotan samaa myös uskovaiselta joka on tietoinen siitä, mikä mun elämänkatsomus on. Suurin osa on osannutkin olla kertomatta mahdollisista rukoiluistaan mulle.

No niin minäkin osaan, mutta oman elämäni esimerkkkeihin liittyen tiedän, että joillekin on käytännössä mahdotonta sanoa että toivon hyvää, sen sijaan että sanoisi "rukoilen puolestasi" :D Päätän siis tulkita sen omalla tavallani, enkä ota sitä kirjaimellisesti. Ihan tietoisena valintana.

Se on osoitus, että välittää. Mutta ei se kyllä mun pahaa oloa muulla tavoin helpota.
Voin kuvitella, että joku toinen uskonnoton voisi loukkaantuakin, itse en jaksaisi vaivautua, kun tietäisin tarkoituksen olevan kuitenkin hyvä.

:D :D :D ihana toi "otetaan mielikuvitusmaljat sulle" :D :D :D

Se osoittaa vain, että ihmiset välittävät. Rukoileehan Paavikin kaikkien kansojen puolesta uudenvuodenpuheessaan uskonnosta riippumatta. Sama kai millä tavoin ihminen tulee autetuksi ja kenen taholta. Tuskin ateisti tai agnostikko kieltäytyy veteen hukkuessaan kristityn avusta, vaan odottaa samoin ajattelevaa pelastamaan.

En pahastu ellei kyseessä ole selvästi vaatimus tai vihje minun elämänkatsomuksieni ja aatteiden vääryydestä ja toivomus minun "järkiintymisestä". Silti, tunnen oloni aina jollain tapa vaivautuneeksi ja syylliseksi. Koska minusta on jotenkin tuhlausta tuhlata rukouksia minuun (tai meihin). Olkoonkin kuinka eleenä välittämisestä, lähimmäisenrakkaudesta tai mistä tahansa. Koska minun tekisi mieli sanoa, että pelkkä ajatus riittää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se osoittaa vain, että ihmiset välittävät. Rukoileehan Paavikin kaikkien kansojen puolesta uudenvuodenpuheessaan uskonnosta riippumatta. Sama kai millä tavoin ihminen tulee autetuksi ja kenen taholta. Tuskin ateisti tai agnostikko kieltäytyy veteen hukkuessaan kristityn avusta, vaan odottaa samoin ajattelevaa pelastamaan.

Mutta sehän on eri juttu, ellei se kristitty sitten yritä auttaa sieltä vedestä rukoilemalla jumalaa :D

Ja sillä rukouksen sisällölläkin on merkitystä minusta. Jos rukoilee, että toinen tulee samaan uskoon, se minusta osoittaa ettei aidosti kunnioita ja hyväksy toista. Jos taas rukoilee, että toinen selviää jostain asiasta, niin silloin siinä ei hyökätä samalla tavalla toisen persoonaa vastaan.

Yhteistyössä