Asuuko kukaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:)

Vieras
talossa, jossa ei ole (vielä) kunnallistekniikkaa eli vesi tulee omasta kaivosta ja jätevedet menee omaan säiliöön?? Me muutetaan kohta sellaiseen mutta unnallistekniikkaan pakko liittyä 2013 mennessä, ihmettelen että miksi jos kerran homma toimii ilmankin...

Minkälaisia kokemuksia näistä omista "systeemeistä"?

Mä olen ite aika taidoton tällasissa jutuissa, mies osaa tehdä mitä vaan mutta vähän ahdistaa että mitä jos joku kaivo alkaa tulvia (ei kai todellinen vaara uppopumpun ansiosta mutta enivei...) ja mies on vaikka kalareissulla ni mitä ihmettä teen...

Ja tuosta kunnallistekniikkaan liittymisestä, mitä maksoi? Oon alustavia summia kyselly kyllä mutta olis kiva kuulla kokemuksia tästä aiheesta kaikkineen.

Vesi tulee jo kunnalta, mutta jätevedet menee omaan likakaivoon. Uudet säännökset tuli sen takia, ettei se p-vesi pääse ympäristöön imeytymään sieltä vanhanaikaisesta likakaivosta.

Ei vielä olla tarkkaan mietitty, et millainen systeemi hankitaan. Ehkä sellainen umpipallo.

Ok, ootko hintoja kyselly?

Me anotaan vapautusta talousvedestä, oma porakaivo niin olis vesi ilmaista eli otettais kunnalta vaan se jätevesi-palvelu (ja tekstistä huomaa että vasta-alkaja ole, heh)

Meille tuli viime syksynä kunnallistekniikka, sitä ennen vesi tuli omasta porakaivosta ja jätevedet meni kahteen kaivoon ja siitä imeytyskenttään.

Me odotettiin tota vesiosuuskuntaa tosi pitkään ja hartaasti. Ja nyt ollaan tyytyväisiä. :)
Meidän porakaivossa on huono vesi, niin rautainen että esim kaakelit värjäytyivät ruosteisiksi. Ja ennen kaikkea vesi maistui tosi rautaiselle= pahalle! Jätevedestä ei nyt tarvitse nyt huolehtia ollenkaan, eli kaivoja ei tarvitse tyhjätä jne. Meillä alueelle tuli uusi vesiosuuskunta, eli tässä vaiheessa liittyminen oli edullista, noin 5t?. Jälkikäteen liittyminen on ilmeisesti tosi paljon kalliimpaa.
Meillä oli puhetta osuuskunnan kokouksissa, että oma kaivo saattaa ajan kanssa aiheuttaa hermia, eli vesi voi vähetä ja/tai veden laatu saattaa heiketä. Omat 3 kaivoa ja imeytyskentät vaativat tilaa ja kentän maanäytteitä tutkitaan vissiin aika tarkasti.
Kunnallistekniikka nostaa myös kiinteistön arvoa. Eli jos otatte jäteveden, niin kanattaa harkita ottaisitteko vesiputkenpään omalle tontille. Olisi olemassa jos kaivo ehtyy ja jos joskus myytte taloa niin varmasti olisi eduksi tuokin asia.

Niin ja me ei asuta kaava-alueella, vaan täällä korvessa, jumalan selän takana.

Kiva kun vastauksia tulee :)

Meidän tielle on vedetty niitä putkia(?) valmiiksi eli siksi kunta hoputtaakin liittymään siis omia yksiköitä ei mun käsittääkseni tarvita ollenkaan, putkenpätkällä vaan liitetään kunnan verkkoon.

Ja porakaivo kun on niin ainakin naapuri oli sitä mieltä ettei vesi ehdy, vaikutti asiaan perehtyneeltä.

Eikä siis olla ostettu sikaa säkissä niinku mun testistä nyt vois päätellä, mies on hyvin perehtynyt asioihin mutta nää on sille itsestäänselviä ja mulla taas on termistö ihan hukassa vaikka hän on mullekin näitä asioita selittänyt :)

Netistä katselin että n 1500e olis se liittymisen hinta jäte/talousvesiliittymät siis kpl plus työnosuus mutta meillä mies tekis nää työt ite kun kaupungilta saa kuulema jonkun kartan jonka pohjalta voi itsekin kaivaa valmiiksi...

Yhteistyössä