Asuntotuen määrä Helsingissä, voisiko joku selittää kun en ymmärrä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Tein juuri asuntotukiarvion Kelan laskurilla, asunto on satunnainen VVO:n asunto.

Helsinki

Helsinki

Ruokakuntaan kuuluu

2 henkilöä

2 henkilöä

Ruokakunnan bruttotulot yhteensä

1995,00 e/kk

1995,00 e/kk

Tulo omaisuudesta (sisältyy tuloihin)

Asunto on kokonaan ruokakunnan käytössä

Kyllä

Kyllä

Asumismuoto

Vuokra-asunto

Vuokra-asunto

Asunnon pinta-ala

47.0 m2

47.0 m2

Asunto valmistunut tai perusparannettu v.

2005

2005

Asunnossa on keskuslämmitys

Kyllä

Kyllä

Vammaisen lisätilan tarve

Ei

Ei

Vuokra / Vastike

821,00 e/kk

821,00 e/kk

Vesimaksu yhteensä (henkilöltä)

36,00 (18,00) e/kk

36,00 (18,00) e/kk

Lämmityskustannukset

Alivuokralaisen maksama vuokra

Asuntolainojen korot yhteensä

Asumismenot yhteensä

857,00 e/kk

Hyväksytyt tiedot
586,56 e/kk

Asumismenot

12,48 e/m2/kk

Perusomavastuu

475,00 e/kk

Alla ilmoitetuilla tiedoilla ARVIOITU ASUMISTUKI

89,25 e/kk

Eli onko niin, että koska Helsingissä on lähes joka paikassa kalliimpi vuokra kuin tuo 12,48/m2, niin asuntotukea ei makseta koko vuokrasummasta. Eli siis ihmistä rankaistaan siitä kun hän asuu Helsingissä. Jos hän asuisi jossain muualla jossa neliövuokra olisi halvempi, hän saisi paljon enemmän asuntotukea.

Minulle jää nettona käteen noin 1445 e/kk. Nopeasti laskettuna jäisihän tuossa vielä noin 700 e/kk elämiseen, ja jos autosta luopuisi, kyllähän sillä pärjäisi, en sitä valita.

Mutta silti vaan tuntuu oudolta, että miksei ihmeessä Helsingissä ole suhteutettu asuntotuen määrieä vuokrien hintoihin? Ainoastaan kaupungin asunnoissa jää alle tuon 12 e ja risat/m2, ja niihin on täällä todellakin vuosikausien jonot. Eli käytännössä vaihtoehtoina on VVO, Sato ja yksityiset, tai jotkut vakuutusyhtiöiden asunnot, joissa niissäkin on vuokrat samaa tasoa.

Muualla Suomessa ihmiset saavat helposti 200-300 e/kk asuntotukea yhtä pienillä tuloilla kuin minulla, ilmeisesti koska heillä on pienemmät neliövuokrat, ja jäävät tuon "hyväksytyn määrän"

Miten ihmeessä tällainen voi olla mahdollista?Vai olenko nyt käsittänyt jotain väärin?

Mutta taas jossain muualla neliövuokraksi hyväksytään vain esim. 9e/m2 eli pienempi summa kuin Helsingissä. Et välttämättä tai edes luultavasti saisi enempää asumistukea. Noilla paikkakunnilla on kalleusluokitus joka pätee myös lämmitys- ja vesimaksuihin.

toi on vaan suuntaa antava. Todennäköisesti se tuki on enemmän kun neliömäärä ei oo tuon suurempi. Itse muutin poikani kanssa aikoinaan kolmioon 71neliöä, vuokra ei toki ollut noin suuri, (640e) asumistukea saatiin 272e. sen takia tuon verran kun neliöitä oli perheen kokoon nähden liikaa. toki tuota vuokran määrää kohtuullistetaan, mutta kuitenkin varmasti enemmän tukea vois tulla. tosin tuossa tulee vastaan se et tulot on noin hyvät

[QUOTE="vieras";26575059]http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/140508133151PV?OpenDocument[/QUOTE]

Ok. Mutta silti vaan tuntuu että muissa kunnissa saa helposti 200-300 e/ kk asuntotukea, niin että käyttöön jää enemmän kuin minulla jäisi, eli tuo 700 e ja risat/kk. Eli silti tulee mieleen että jos asuu Helsingissä, ei ole oikeutettu samanlaiseen tukeen kuin muualla.

Onneksi tuollaista tilannetta ei ole, mutta ei minulla olisi missään nimessä varaa erota, toivottavasti sellaista tilannetta ei koskaan tule. :-) Kunhan aloin vaan pohtia mitenköhän täälläpäin pärjäisi pienituloinen yh/ yhhteishuoltajuudessa oleva.

[QUOTE="a p";26575132]Ok. Mutta silti vaan tuntuu että muissa kunnissa saa helposti 200-300 e/ kk asuntotukea, niin että käyttöön jää enemmän kuin minulla jäisi, eli tuo 700 e ja risat/kk. Eli silti tulee mieleen että jos asuu Helsingissä, ei ole oikeutettu samanlaiseen tukeen kuin muualla.

Onneksi tuollaista tilannetta ei ole, mutta ei minulla olisi missään nimessä varaa erota, toivottavasti sellaista tilannetta ei koskaan tule. :-) Kunhan aloin vaan pohtia mitenköhän täälläpäin pärjäisi pienituloinen yh/ yhhteishuoltajuudessa oleva.[/QUOTE]

700 käteen kuussa esim. kahdella henkilöllä on paljon rahaa, eiköhän sillä pärjäisi hyvin :D Ja pkl-seudulla ympäryskunnissa on halvempaa ja sossu tukee yh-mammoja.

Helsinki sentään kuuluu ensimmäiseen kuntaryhmään, eli sinne saa eniten asumistukea. Arvaa ketuttaako asua Tampereen ympäryskunnassa, jossa on vuokra samaa tasoa kuin Tampereella, mutta joka Kelan mukaan kuuluu alempaan kuntaryhmään.

700 käteen kuussa esim. kahdella henkilöllä on paljon rahaa, eiköhän sillä pärjäisi hyvin :D Ja pkl-seudulla ympäryskunnissa on halvempaa ja sossu tukee yh-mammoja.

No riippuu ihan veloista, niitähän ei oteta huomioon sossussa ollenkaan. Mulla yksi velka vielä 4 vuotta, noin 350 e/ kk, sen lisäksi päivähoitomaksu olisi satkun luokkaa /kk, siihen päälle laaja kotivakuutus joka täällä kai pitää kaikilla olla, sitten auton kulut, (ellei luopuisi autosta, joka varmaan olisi pakko, tosin sitten ei ehtisi aamuisin klo 7 töihin sen jälkeen kun on vienyt lapsen päiväkotiin) sähkö, puhelin ja jotain muutakin mitä nyt en ehkä muista.

No, kirppiksellä jos möisi ahkerasti, niin kyllähän tuolla jotenkin pärjäisi. :-)

[QUOTE="a p";26575216]No riippuu ihan veloista, niitähän ei oteta huomioon sossussa ollenkaan. Mulla yksi velka vielä 4 vuotta, noin 350 e/ kk, sen lisäksi päivähoitomaksu olisi satkun luokkaa /kk, siihen päälle laaja kotivakuutus joka täällä kai pitää kaikilla olla, sitten auton kulut, (ellei luopuisi autosta, joka varmaan olisi pakko, tosin sitten ei ehtisi aamuisin klo 7 töihin sen jälkeen kun on vienyt lapsen päiväkotiin) sähkö, puhelin ja jotain muutakin mitä nyt en ehkä muista.

No, kirppiksellä jos möisi ahkerasti, niin kyllähän tuolla jotenkin pärjäisi. :-)[/QUOTE]

Vielä, että välillä aina ero on käynyt mielessä ja ollut tosi lähelläkin, tällä hetkellä ei. mutta ihan varmuuden vuoksi tulee tuota toimeentuloasiaakin pohdittua.

Suurin ongelma olisi kyllä tuo työaikani eli 7-15, sitä ei voi muuttaa. Ja vakituinen työ, ja tuolla alalla päivätyön aika on lähes aina tuo, tai sitten on vuorotyötä.

Jos päiväkoti aukeaisi 6.15, en mistään VVO:n tai Saton asunnosta ehtisi ikimaailmassa julkisilla töihin klo 7, vaikka olisin lasta viemässä tasan 6.15 päiväkotiin. Tai tämänhetkinen pk aukeaa kyllä vasta 6.30, autolla ihan juuri ja juuri olen ehtinyt töihin. ja jonkun puolen tunnin takia nyt ei ehkä vuoropäiväkotipaikkaakaan saisi.

Mutta, toivotaan tosiaan ettei toden teolla tule tuollaista tilannetta.

[QUOTE="a p";26575216]No riippuu ihan veloista, niitähän ei oteta huomioon sossussa ollenkaan. Mulla yksi velka vielä 4 vuotta, noin 350 e/ kk, sen lisäksi päivähoitomaksu olisi satkun luokkaa /kk, siihen päälle laaja kotivakuutus joka täällä kai pitää kaikilla olla, sitten auton kulut, (ellei luopuisi autosta, joka varmaan olisi pakko, tosin sitten ei ehtisi aamuisin klo 7 töihin sen jälkeen kun on vienyt lapsen päiväkotiin) sähkö, puhelin ja jotain muutakin mitä nyt en ehkä muista.

No, kirppiksellä jos möisi ahkerasti, niin kyllähän tuolla jotenkin pärjäisi. :-)[/QUOTE]

No juu, ei yh:n kannata velkainen olla. Tosin tietty sitten saisi ne elarit ja lapsilisät yh-korotuksella, joten en voivat kattaa sen 350e. Sitä tosin pitäisi varmaan pienentää maksusummana. Ja tiukkaa voisi olla. Vuoropäivähoitoon lapsi pitäisi varmaan laittaa, jotta saisit vietyä aiemmin. Sähkön saa takaisin sossusta, samoin kuin lääkkeet, lääkärilaskut yms, jos sattuisi sossun asiakas olemaan. Vakuutuksenkin. Rahaa löytyy yllättävän paljon + tietty harkinnanvarainen lapsen tavaroihin jos omat rahat eivät riitä :D

87 e / kk jäisi laskujen jälkeen, mutta tuossa siis auton kulut mukana. Melkoisen kaurapuurolinjalle menisi...

No juu, ei yh:n kannata velkainen olla. Tosin tietty sitten saisi ne elarit ja lapsilisät yh-korotuksella, joten en voivat kattaa sen 350e. Sitä tosin pitäisi varmaan pienentää maksusummana. Ja tiukkaa voisi olla. Vuoropäivähoitoon lapsi pitäisi varmaan laittaa, jotta saisit vietyä aiemmin. Sähkön saa takaisin sossusta, samoin kuin lääkkeet, lääkärilaskut yms, jos sattuisi sossun asiakas olemaan. Vakuutuksenkin. Rahaa löytyy yllättävän paljon + tietty harkinnanvarainen lapsen tavaroihin jos omat rahat eivät riitä :D

Ai niin ne elarit ja lapsilisän unohdin. Tosin elarit olisivat pienimmät mahdolliset meidän tapauksessamme. Mutta jos olisi vaikka se joku 147 vai paljonko se minimi onkaan, ja lisäksi lapsilisä, niin kyllähän siitä tulisi jo juuri sen verran että ruokaankin riittäisi. Lisäksi jos vielä möisi kirppiksellä ja huutiksessa, ja luopuisi autosta, niin kyllä pärjäisi niin ettei luottotiedot menisi.

Toivon tietty ettei ko. tilannetta tule. Tosin juuri yhtenä päivänä täällä ennustaja sanoi että meillä tulee olemana miehen kanssa pitkä ja kivinen tie. :-)

[QUOTE="a p";26575440]Ei kannattaisi kenenkään olla velkainen. Silti todella monella on luottokortteja tms. joissa on tonneja velkaa, ihan keskituloisillakin. Se on tämä aika, kun kaikki pitää olla vimpan päälle vaikkei olisi rahaakaan.[/QUOTE]

Vielä, että itse en ole koskaan ostanut esim. huonekaluja tms., auton olen, tiedän että se oli tyhmää, mutta muuten en olisi ikinä saanut autoa. Ilmankin varmaan kyllä oppisi olemaan, varsinkin jos lapsi olisi vuoropäiväkodissa tms., että olisi aamuisin aikaa kulkea julkisilla.

[QUOTE="a p";26575452]Vielä, että itse en ole koskaan ostanut esim. huonekaluja tms., auton olen, tiedän että se oli tyhmää, mutta muuten en olisi ikinä saanut autoa. Ilmankin varmaan kyllä oppisi olemaan, varsinkin jos lapsi olisi vuoropäiväkodissa tms., että olisi aamuisin aikaa kulkea julkisilla.[/QUOTE]

Siis en ole koskaan ostanut VELAKSI huonekaluja tms.

[QUOTE="a p";26575298]Ai niin ne elarit ja lapsilisän unohdin. Tosin elarit olisivat pienimmät mahdolliset meidän tapauksessamme. Mutta jos olisi vaikka se joku 147 vai paljonko se minimi onkaan, ja lisäksi lapsilisä, niin kyllähän siitä tulisi jo juuri sen verran että ruokaankin riittäisi. Lisäksi jos vielä möisi kirppiksellä ja huutiksessa, ja luopuisi autosta, niin kyllä pärjäisi niin ettei luottotiedot menisi.

Toivon tietty ettei ko. tilannetta tule. Tosin juuri yhtenä päivänä täällä ennustaja sanoi että meillä tulee olemana miehen kanssa pitkä ja kivinen tie. :-)[/QUOTE]
Juu se kelan maksama on jotain tuon suuruista. Lapsilisä olisi silloin n. 150e.

Mutta toki jokainen toivoo, ettei sitä eron päivää tulisi. Kieltämättä parisuhteessa on miellyttävämpi elää kuin yksinhuoltajana, noin rahallisesta näkökulmasta. Ennen asuin 62 neliöisessä asunnossa ja maksoin vähän vajaa 200e vuokraa itse, nyt asutaan 95,5 neliöisessä ja maksan 200e könttänä vuokra-ja muita kuluja miehen tilille.

[QUOTE="a p";26575440]Ei kannattaisi kenenkään olla velkainen. Silti todella monella on luottokortteja tms. joissa on tonneja velkaa, ihan keskituloisillakin. Se on tämä aika, kun kaikki pitää olla vimpan päälle vaikkei olisi rahaakaan.[/QUOTE]

Luottokortit on kyllä ikävä pahe, itse toivon ettei koskaan tarvitsisi sitä hankkia, mutta miehen kanssa juteltiin että reissaamista varten on vähän pakko. Liput kun pitää usein luottokortilta maksaa ja tulee vähän hankalaksi aina siirtää rahaa äitini luottotilille ja hänen ne maksaa :D

Velkaa välttelen itse kuin ruttoa, asuntovelka onkin ainut josta on puhuttu.. Ja siihenkin haluttaisiin säästää 100 000 käsirahaa..

Luottokortit on kyllä ikävä pahe, itse toivon ettei koskaan tarvitsisi sitä hankkia, mutta miehen kanssa juteltiin että reissaamista varten on vähän pakko. Liput kun pitää usein luottokortilta maksaa ja tulee vähän hankalaksi aina siirtää rahaa äitini luottotilille ja hänen ne maksaa :D

Velkaa välttelen itse kuin ruttoa, asuntovelka onkin ainut josta on puhuttu.. Ja siihenkin haluttaisiin säästää 100 000 käsirahaa..

Itse pärjäsin ilman velkaa lähes 30-vuotiaaksi. Mutta sitten tuli ero ja jäin täysin tyhjän päälle, oli pakko ottaa velkaa. Ja neljän vuoden päästä ne olisi maksettu.

Yhteistyössä