Asuntolainasta!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Omaan kotiin?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Omaan kotiin?

Vieras
Te, keillä asuntolaina, niin paljonko perheen bruttotulot, paljonko lainanotto hetkellä otitte lainaa, oliko pääomaa, monta takaajaa ja mitä takaajilta vaaditaan?

Lainanottohetkellä bruttotulot ehkä n. 2700e/kk? En muista. Lainaa otettiin 93 000e, takaajilla velaton maatila, takasivat n. 24 000e. Siihen otettiin lainaturvavakuutus. Nordeasta haettiin, paras palvelu eikä äkistelyjä minun opiskelustani. Pääomaa ei ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja iitintiltu:
me kyllä kilpailutettiin pankit ja siirryttiin sinne mistä saatiin paras tarjous..että se siitä pankkisuhteesta.

Juu, mutta mikään muu pankki ei olisi suostunut meille lainaamaan ilman takaajia, sen lisäksi, että satiin hyvä tarjous omasta pankista.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Lainanottohetkellä bruttotulot ehkä n. 2700e/kk? En muista. Lainaa otettiin 93 000e, takaajilla velaton maatila, takasivat n. 24 000e. Siihen otettiin lainaturvavakuutus. Nordeasta haettiin, paras palvelu eikä äkistelyjä minun opiskelustani. Pääomaa ei ollut.

93.000e tarvitsetteko tosiaan takaajia tuohon? Me teimme 100.000e lainan eikä takaajia tarvittu.Nimet vain alle ja se oli siinä

pankkisuhteella ehdottomasti merkitystä! itse olen parikymppinen opiskelija, jolla pääomaa muutama tonni, niin kyllä oli merkitystä sillä, että itse ja vanhemmat myös asioineet samassa pankissa, ei olisi muuten lainaa tippunut. mulla lainaa 70 000 + lainaturvavakuutus. pankkina nordea.

Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Alkuperäinen kirjoittaja .:

93.000e tarvitsetteko tosiaan takaajia tuohon? Me teimme 100.000e lainan eikä takaajia tarvittu.Nimet vain alle ja se oli siinä

SIIIS, jos on joku takaamassa, niin ei tarvitse maksaa sitä valtiontakausmaksua. Näin meillä. Ei oltas tarvittu takaajaa, mutta säästöä se on pienikin säästö!

Takaajien tarve riippuu mm. siitä, riittääkö ostettava asunto lainan vakuudeksi. Jos esim. ottaa 100000? lainan asuntoon, jonka arvo on 300000? ja asunto on lainan vakuutena, ei varmasti tarvita henkilötakaajia.

170t ja nettotulot 4400?. Laina oli alunperin 185t, mutta tiedossa oli jo silloin, että voimme nopeasti lyhentää siitä parikymppiä pois. 100 000t omarahoitus oli, ei tarvinnut takaajaa.

Kannattaa lähteä miettimään oman tilanteen pohjalta. Mikä on omarahoituksen osuus, paljonko kk-asumismenot? Tällä hetkellä en ottaisi yli 20v. lainaa ollenkaan, en tosin muutenkaan :-)

Alkuperäinen kirjoittaja no juu:

Takaajien tarve riippuu mm. siitä, riittääkö ostettava asunto lainan vakuudeksi. Jos esim. ottaa 100000? lainan asuntoon, jonka arvo on 300000? ja asunto on lainan vakuutena, ei varmasti tarvita henkilötakaajia.

Juuri näin. Osake on yleensä 85% ja omakotitalo 60% asunnon arvosta vakuutena. Lisäksi voi ottaa valtiontakausta ensiasuntoon ja näitä takausvakuutuksia. Jälkimmäiset maksavat sitten ihan rahaa...

Alkuperäinen kirjoittaja iitintiltu:
me kyllä kilpailutettiin pankit ja siirryttiin sinne mistä saatiin paras tarjous..että se siitä pankkisuhteesta.

Sama täällä, sampo oli tosi töykee ja kyse oli max 50 tuhatta.
Takaukset riitti omasta takaa ja säästöjä toinen samanlainen summa...

Bruttotulot meillä n. 7000 euroa, joskus vähän reilumminkin.

Lainaa otettiin 130 000 euroa, pääomaa olisi ollut n. 30 000-40 000, mutta sitä ei käytetty tohon lainaan. Takaajia kaksi.