Asuntolainasta..määrä, kk-erä, laina-aika, korko% ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lainaa..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lainaa..

Vieras
Ihka ensimmäistä asuntolainaa ajattelimme hankkia. Kiinnostaisi kuulla kuinka muilla on nuo otsikossa mainitut asiat? Meneekö korko niin että on markkinakorko(?) ja sitten pankin oma prime-korko päälle? Jos korko muuttuu niin muuttuuko laina kk-eräkin?

Lainan voi sitoa joko viitekorkoon, jolloin korko muodostuu euriborista ja pankin määrittelemästä marginaalista, tai sitten voi ottaa kiinteän koron. Kiinteä on turvallisempi, koska se määritellään useaksi vuodeksi eteenpäin, mutta samasta syystä kalliimpi.

Osan lainasta voi ottaa kiinteäkorkoisena ja osan viitekorkoon sidottuna. Tai sitten viitekorkoon sidottuun lainaan voi ottaa korkokaton, jolloin se muuttuu periaatteessa kiinteäkorkoiseksi viitekorkojen noustessa.

Viitekorkoon sidotun lainan lyhennyssuunnitelman voi tehdä joko niin, että korkojen noustessa lainan kuukausierä kasvaa, tai sitten niin, että maksuaika pitenee. Tärkeintä on, että oma maksukyky riittää lyhentämään lainaa vaikka korko olisi kolminkertainen nykyhetkeen verrattuna.

Mun on varmaan pakko olla väärässä ton meidän laina-ajan kanssa kun suhteutan muiden vastauksiin. Mä en sitä niin tarkkaan tiedä. Ollaan just otettu vähän lisävelkaa ja nostettu takasinmaksu summaa niin en ole niin tarkkaan perehtynyt. Mä ajattelen tuon asuntolainan vähän sellasena ikuisuusprojektina ;)

Yhteistyössä