Asuntolainan takaisinmaksuturva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva rakentaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleva rakentaja

Vieras
Kuinka monella on asuntolainaan takaisinmaksuturva? Vai onko teillä jokin muu "vakuutus" esim. vakavan sairauden, työttömyyden tai kuoleman varalle? Ollaan alkamassa kesällä rakentaa ja ollaan nyt pohdittu, että ottaisko pankin kautta takaisinmaksuturvan vai jonkun vakuutuksen, ihan vain varmuuden vuoksi. Vaikka maksaahan ne paljon, mutta olispahan kuitenkin joku turva, jos sattuu jotain ikävää. Eka lainassa meillä oli pankin turva, ei tarvinu käyttää, mutta ku maksettiin laina pois, saatiin rahat pois vakuutuksesta.

Mitenkäs teillä on tuo asia? Vai onko mitenkään? =)

Pankkien lainaturvavakuutukset on TÖRKEÄN kalliita. En kylläkään tiennyt, että niistä voi saada jotain takaisinkin kun laina on maksettu takaisin...
Meillä on henkivakuutus pariturvana suurinpiirtein lainan summalle. Työttömyyteen ei ole varauduttu ja tapaturmia turvaa tavallinen tapaturmavakuutus.

En ole koskaan harrastanut näitä. Mulla on toinen omistusasunto. Pääperiaatteena on aina ollut, että vaihdan halvempaan jos ongelmia tulee.
Nyt alan olla jo kuivilla, joten jos työ menee maksan velan pois ja taion loput rahat vaikka mistä.

Maksettiin laina pois muutamassa vuodessa, tai toisin sanoen myytiin se asunto. Varmaan sen takia tuli sit takas siitä vakuutuksesta.

Tuota henkivakuutusta ollaan mietitty.

Oli edelissä talossa, ja huomattiin että turha. Joka kuukausi maksettiin turhaan.

Kuitenkin meillä on tapiolan kautta sellainen vakuutus mikä korvaa kyllä jos kuolema sattuu.. Tai pysyvä työkyvyttömyys. Eikä maksa kuin jonkun 10e vuodessa.

Meillä on takaajien osuudelle pankin takaisinmaksuturva, n. 10 e/kk. Nyt kun iskä kuoli, niin hyöty tuli konkreettiseksi - jäi pari pientä lainaa (toiminimen) niin turvan myöntänyt yhtiö maksoi ne pois.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.01.2007 klo 13:54 Katiaana kirjoitti:
Kuitenkin meillä on tapiolan kautta sellainen vakuutus mikä korvaa kyllä jos kuolema sattuu.. Tai pysyvä työkyvyttömyys. Eikä maksa kuin jonkun 10e vuodessa.
Muutamalla kympillä ei kovin kummosta turvaa saa, muutaman kymppitonnin max. Jos lainaa satojatuhansia, henkivakuutus samalle summalle on satasissa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.01.2007 klo 16:18 turvaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.01.2007 klo 13:54 Katiaana kirjoitti:
Muutamalla kympillä ei kovin kummosta turvaa saa, muutaman kymppitonnin max. Jos lainaa satojatuhansia, henkivakuutus samalle summalle on satasissa.

Meillä ainakin oli että jos esim minä kuolen korvaa se minun osuuden lainasta.
Ja jos työkyvyttömyys, niin se oli joku prosentti määrä, olikohan 4s osa..

Me vertasimme niitä kyllä aivan pankki virkailijan kanssa.

Noissa henki- ja tapaturmavakuutuksissa, sekä työkyvyttömyysvakuutuksissa, on myös se pointti, että mitä iäkkäämpi on vakuutuksen ottaja, sen kalliimpi on vakuutus.

eli vaikkapa 100.000 vakuutus voi maksaa vaikkapa 100 eurosta 1000 euroon riippuen vakuutetun iästä.

Eli näitä on ihan turva vertailla täällä.

Ihan sama asia on lainaturvavakuutuksessa.

Meillä on lainaturvavakuutus sille osuudelle lainaa, jolla on takaajat. Mielestäni ihan järkevä vaihtoehto sekin.

Lisäturvana käytetään sitten rahastoa, joihin laitetaan 60 euroa kuussa, siinä kertyy sitten samalla myös vararahastoa, jolla voi maksaa lainan lyhennyksiä. Hitaasti kertyy, mutta parempi kuin ei mitään.

Minulla on henkivakuutus, jonka korvaussumma oli muistaakseni 160 000e. Maksaa vuodessa n.160e.

Pankista lainaa hakiessa tarjosivat vastaavaa kuolemanvaravakuutusta lainalle. Olisi kustantanut n. 30e/kk, joka minusta tuntui vähän liian kalliilta vielä sen lainaerän päälle.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2007 klo 14:36 raksaajan muija kirjoitti:
Minulla on henkivakuutus, jonka korvaussumma oli muistaakseni 160 000e. Maksaa vuodessa n.160e.

Pankista lainaa hakiessa tarjosivat vastaavaa kuolemanvaravakuutusta lainalle. Olisi kustantanut n. 30e/kk, joka minusta tuntui vähän liian kalliilta vielä sen lainaerän päälle.

Aivam tuota luokkaahan se on. Meilläkin kun se oli kahdelle eka talossa, talo velka ei tietty ollu silloin kun rapiat 50t, mutta k maksoimme tuota takaisinmaksu turvaa (laajinta mahdollista) n.50e kk enempi kuin itse lainaa...

Joten kun kysyimme tähän nykyiseen taloon olis tullut jo perikato... :o , ja pankkiverkailija onneksi oli niin ihana että pyysi katsomaan vakuutus paperit läpi että mitä ne loppujen lopuksi korvaa kun jos on tää pankin takaisinmaksu turva ja esim. tapiolan joku vakuutus niin jos kuolema yllättää niin eka menee se tapiolan vakuutus, ja pankki rikastuu.. eli siis me ollaan maksettu sitä ihan turhaan, tavallaan 2 vakuutta...

ja niin teimmekin eka asunnon kohdalla kun sitä kukaan ei meille rautalangasta vääntänyt. :ashamed:

Oletko sä Katiaana nyt ihan varma, että se sun Tapiolan vakuutus maksaa 10? vuodessa kuten tuolla aiemmin sanoit. Jos se on noin halpa, niin kerrotko millaiselle summalle se on, niin osaan pyytää tarjousta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2007 klo 19:58 turvaa kirjoitti:
Oletko sä Katiaana nyt ihan varma, että se sun Tapiolan vakuutus maksaa 10? vuodessa kuten tuolla aiemmin sanoit. Jos se on noin halpa, niin kerrotko millaiselle summalle se on, niin osaan pyytää tarjousta.

Joo olen. 10e/lärvi. ja korvaa siis jos minä kuolen niin minun osuuden lainasta. Ja jos mulle tulee pysyvä invalideetti niin muistaakseni 15% lainasta... ainoo oli että työttömyttä (mitä itse ei aiheuta) se ei korvaa...

Eli onhan ne pienempiä. Ja siis nuo kuuluu ihan johonki henkivakuutukseen... vai mikä se nyt onkaa.

Lapsille on kans, vanhimmasta oli 6e/v, pienemmistä halvempi.
Aivan mitättömiä summia... Ne on kotivaakutuksen kanssa samassa laskussa että ei niitä juuri edes huomaa...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2007 klo 20:40 Katiaana kirjoitti:
\

Joo olen. 10e/lärvi. ja korvaa siis jos minä kuolen niin minun osuuden lainasta. Ja jos mulle tulee pysyvä invalideetti niin muistaakseni 15% lainasta... ainoo oli että työttömyttä (mitä itse ei aiheuta) se ei korvaa...

Eli onhan ne pienempiä. Ja siis nuo kuuluu ihan johonki henkivakuutukseen... vai mikä se nyt onkaa.

Aivan mitättömiä summia... Ne on kotivaakutuksen kanssa samassa laskussa että ei niitä juuri edes huomaa...

Onko teillä se Domina Junior? Sehän on tosi edullinen vakuutus,meilläkin se oli mut nyt kun ei enää sitä saada niin on paljon kalliimpi. Just käytiin Tapiolassa tarkistamassa vakuutuksia.

Minusta kuulostaa, että Katiaanan vakuutus on joku tapaturmavakuutus, sehän korvaa myös tapaturmaisen kuolemantapauksen ja tapaturmasta aiheuttaman invaliditeetin, mutta sairauden aiheuttamaan kuoleman tapausta se ei korvaa.

Päättelen tämän siitä, että lapsen vakuutus on tuon hintainen, minullakin on olemassa tapaturmavakuutus ja lapsilla on myös tapaturmavakuutukset, mutta meidän ikäisten minä 39 v., mies 49 v. henkivakuutukset ovat ihan toista luokkaa puhutaan pikemminkin 1000 eurosta vuodessa kuin edes satasesta vuodessa.

Meidän kohdalla lainaturvavakuutus olisi maksanut koko lainalle 300 euroa kuukaudessa. Siinä ei ollut enää mitään järkeä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2007 klo 00:15 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2007 klo 20:40 Katiaana kirjoitti:
\

Onko teillä se Domina Junior? Sehän on tosi edullinen vakuutus,meilläkin se oli mut nyt kun ei enää sitä saada niin on paljon kalliimpi. Just käytiin Tapiolassa tarkistamassa vakuutuksia.

kuulostaa tutulta tuo domina junior... eli voipi olla.. toki selviäis kun lukisin lappuja... :whistle:

ja tiedän että mitä vanhempi sen kallimpi. mies ei ollut 30 kun otettiin eli sai vielä halvemalla... :whistle: ...
<br><br>

Tapaturmavakuutus voi olla noin edullinen, mutta en vieläkään usko, että henkivakuutus. Tai tietty, jos oot tosi nuori. Meillä tarve on n. 150000 henkivakuutukseen, niin sitä ei ihan 10?/vuosi saa. Mulla tapaturmavakuutuksessa korvaussumma tapaturmaisen kuoleman varalta on 30000? ja sillä ei vielä mun osuutta lainasta makseta. Monissa yhtiöissä henkivakuutuksen hinta on vakio, mutta korvaussumma alenee iän myötä.

Domina Junior on Tapiolan kotivakuutuksen nimi, siinä ei ole henkivakuutusta. Kotivakuutuksen mukana maksettavia henkilövakuutuksia ovat tapaturma- ja matkavakuutukset. Henkivakuutukset ovat Tapiolassa eri yhtiön tuotteita, ja ne maksetaan eri laskulla. Ryhmähenkivakuutus voi olla edullinen, mutta edelleenkään en usko 10 euron vakuutusmaksuun.

Nimimerkki joskus Tapiolassa työssä ollut

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2007 klo 15:07 poikia3 kirjoitti:
Domina Junior on Tapiolan kotivakuutuksen nimi, siinä ei ole henkivakuutusta. Kotivakuutuksen mukana maksettavia henkilövakuutuksia ovat tapaturma- ja matkavakuutukset. Henkivakuutukset ovat Tapiolassa eri yhtiön tuotteita, ja ne maksetaan eri laskulla. Ryhmähenkivakuutus voi olla edullinen, mutta edelleenkään en usko 10 euron vakuutusmaksuun.

Nimimerkki joskus Tapiolassa työssä ollut

siksipä se domina junior niin tuttu oli. =)
En löytnyt tapiolan papereita että olisin löytänyt viralliset nimet näille.

joten asiasta en enmpää rupea tappelemaan. mutta kallis se ei ole ja piste. :saint:

Yhteistyössä