Asuntolainan saanti, vakityöpaikka, mutta ei säästöjä tai takaajia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onko kukaan saanut tällä tavoin lainaa.

Eli miehellä vakityöpaikka. Tulot ovat nettona n. 2000e/kk
Lainaa tarvittaisiin n. 150 000e. Itse olen äitiyslomalla, vakipaikkaa ei ole, mutta tiedossa on, että sairaanhoitajana tulen saamaan työtä sijaisuuksina. (liekö tällä edes merkitystä)

Takaajia ei ole, ei omaisuutta, eikä säästöjä ole vielä 2000e kummempaa summaa, toki tätä nyt kokoajan kertyy lisää, mutta se, että saataisiin se 15% säästöön, joka ilmeisesti olisi oltava, niin on todella pitkän ajan päässä.

Toivoakaan?

[QUOTE="vieras";27125965]Onko kukaan saanut tällä tavoin lainaa.

Eli miehellä vakityöpaikka. Tulot ovat nettona n. 2000e/kk
Lainaa tarvittaisiin n. 150 000e. Itse olen äitiyslomalla, vakipaikkaa ei ole, mutta tiedossa on, että sairaanhoitajana tulen saamaan työtä sijaisuuksina. (liekö tällä edes merkitystä)

Takaajia ei ole, ei omaisuutta, eikä säästöjä ole vielä 2000e kummempaa summaa, toki tätä nyt kokoajan kertyy lisää, mutta se, että saataisiin se 15% säästöön, joka ilmeisesti olisi oltava, niin on todella pitkän ajan päässä.

Toivoakaan?[/QUOTE]

On tietysti.
Esim perustelu missä teidän asumiskulut tippuu, kun ostatte asunnon on aika hyvä. Todella vakaa työpaikka (kunta, valtio, korkeaa koulutusta vaativa työ) auttaa. Riskien arviointiin se perustuu ja siihen että onko todennäköistä saada teiltä sitä erotusta lainan määrästä ja asunnon pakkomyyntihinnasta, jos siihen joudutaan.
Sairaanhoitajan työpaikan voi kuvitella vakaaksi, sillä niistähän ennustetaan koko ajan tulevan pulaa...

En usko, että on mahdollisuuksia ja aika hurjaa että ihmiset lähtee nykytilanteessa ostamaan mitään jos eivät pysty edes säästämään. Meillä pienet tulot, lainaa 175000 euroa mutta omaa rahaa oli 25000 euroa.

Pari vuotta sitten saatiin 175 000. Eli koko lainasumma, ilman säästöjä tai takaajia. Mulla vakipaikka, miehellä tuolloin vuoden määräaikaisuus, bruttotulot yhteensä reilut 5000 euroa kuussa. Oli meillä noin 30 000 euron arvosta osakkeitakin, mutta pankista sanottiin ihan suoraan, etteivät odota meidän myyvän niitä silloisessa kurssitilanteessa.

Mun omat nettotulot on n.2400€ luokkaa. Asuntolainaan tarvitsin inan alle 100t€. Nordea, Osuuspankki ja Sampopankki ei myöntäneet vaikka oli 2 takaajaa. Säästöpankista sain ja sovittiin että maksan itse kulut (n. 1800€ + kuntokartoituksen). Tosin kyllä tässä kohteessa on iso tontti, jonka voi lohkota jos tarve vaatii (arvoltaan n.40t€).

Todella paljon pankit on tiukentaneet kriteereitään, mutta eihän sitä voi tietää ellei kokeile.

[QUOTE="vieras";27126272]eli pitääkö olla takaajat jos itsellä on säästöt? esim jos tarvitsisin 250000 lainaa ja säästöt 25000?[/QUOTE]

Jonku pankki voi antaa. Sinullahan on vain 10% lainasummasta säästössä. Pitäisi olla enemmän tai takajaa.

[QUOTE="alma";27126444]Ennemmin miettisin sitä, miten te pystytte hoitamaan tuon kokoista lainaa noilla tuloilla?[/QUOTE]

Miksi ei? Meillä netto 2500-3200 euroa ja lainaa 175000 euroa. Ei ongelmaa :)

[QUOTE="vieras";27126286]Jonku pankki voi antaa. Sinullahan on vain 10% lainasummasta säästössä. Pitäisi olla enemmän tai takajaa.[/QUOTE]

ok, ajattelin että pitää olla sen 10% mutta se on muuttunut sitten. Kuinka paljon pitäisi olla, että saisi ilman takaajia? 20%?

Siis asuntolainan saaminen, suuruus, korkomarginaali yms. on niin riippuvaisia pankista ja siitä millainen asiakkuus on ollut pankin kanssa. Jos olette olleet pankin asiakkaita vaikkapa 30 vuotta, teillä on kenties ollut säästöjä tms. pankissa jossain vaiheessa mutta ne on käytetty vaikkapa auton ostoon jossain vaiheessa ja olette hoitaneet kaikki raha-asianne moitteettomasti, voi olla, että pienemmillä tuloilla, marginaalilla ja takauksilla saatte lainan ja joku, joka on vasta tullut ko pankin asiakkaaksi, mutta tulot on suuremmat joutuu maksamaan lainastaan enemmän. Siksi kannattaa varata aika pankkiin ja neuvotella alustavasti, ennen kuin edes on käynyt välttämättä katsomassa asuntoja. Itse en nykyisessä tilanteessa ottaisi mitään lainaa, lähtisi kenellekään takaajaksi tmv.

No meillä oli lainantarve 185000e ja säästöjä oli noin 60000, joista piti puolet kiinnittää lainaan takaukseksi ja lisäksi puoleen lainasta otettiin korkokatto. Ei tarvittu takaajia tuolloin. Mutta jos ei olis ollut säästöjä, niin ei mitään toivoakaan saada lainaa ilman takaajia, vaikka molemmilla hyvätuloiset vakityöt.

Me saatiin aikoinaan lainaa 160 000e vaikka vain mies töissä. itse opiskelin sairaanhoitajaksi. Pankin mielestä mulla oli työpaikka. Perustelivat sen sillä, että sh:t työllistyvät niin hyvin. Meillä tosin oli omaa rahaa 140 000 edellisen asunnon myynnistä.

[QUOTE="vieras";27126045]En usko, että on mahdollisuuksia ja aika hurjaa että ihmiset lähtee nykytilanteessa ostamaan mitään jos eivät pysty edes säästämään. Meillä pienet tulot, lainaa 175000 euroa mutta omaa rahaa oli 25000 euroa.[/QUOTE]

No meillä ainakin asuntolainan otto kannatti ilman säästöjä, sillä säästäminen oli vaikeaa kun vuokraan meni yli tonni kuussa... Nyt maksetaan saman verran asumiskuluja omassa josta 750 e/kk on lainanlyhennystä eli siis säästöä itselle (tekee siis 9000 e vuodessa!). Nyt pienillä extra kuukausisäästöillä voidaan tehdä vielä ylimääräisiä lyhennyksiä :)

[QUOTE="jokuvaan";27126683]No meillä ainakin asuntolainan otto kannatti ilman säästöjä, sillä säästäminen oli vaikeaa kun vuokraan meni yli tonni kuussa... Nyt maksetaan saman verran asumiskuluja omassa josta 750 e/kk on lainanlyhennystä eli siis säästöä itselle (tekee siis 9000 e vuodessa!). Nyt pienillä extra kuukausisäästöillä voidaan tehdä vielä ylimääräisiä lyhennyksiä :)[/QUOTE]

Nyt ei kyllä joku täsmää. Teillä menee asumiskuluihin reilu tonni (lyhennys+korko+vesi+sähkö+vastike tai kiinteistövero, vakuutus, jäte) ja silti lainan lyhennyksen osuus on 750 euroa kuussa. Ja aiemmin ette pystyneet säästämään ja nyt pystytte? Aika monta ristiriitaista kohtaa.

[QUOTE="vieras";27126701]Nyt ei kyllä joku täsmää. Teillä menee asumiskuluihin reilu tonni (lyhennys+korko+vesi+sähkö+vastike tai kiinteistövero, vakuutus, jäte) ja silti lainan lyhennyksen osuus on 750 euroa kuussa. Ja aiemmin ette pystyneet säästämään ja nyt pystytte? Aika monta ristiriitaista kohtaa.[/QUOTE]

Jos aikaisemmin pystyttiin säästämään pari sataa kuussa niin nyt säästetään jo 750 itsestään asumiskulujen mukana + ne pari sataa euroa. Sillä parilla sadalla/kk olis aika pitkään pitäny säästää jotta olis 25 % asunnon hinnasta säästössä.

Asutaan rivarissa joten kiinteistöveroa tai jätemaksuja ei ole. Lainanlyhennys + korko + vastike on yhteensä suunnilleen saman verran kuin vuokra oli. Korot on nyt alhaalla näet ;)

[QUOTE="jokuvaan";27126815]

Asutaan rivarissa joten kiinteistöveroa tai jätemaksuja ei ole. Lainanlyhennys + korko + vastike on yhteensä suunnilleen saman verran kuin vuokra oli. Korot on nyt alhaalla näet ;)[/QUOTE]

Toki on, mutta edelleenkään ei tunnu täsmäävän. 750 euroa lyhennys + vielä korot päälle monta sataa euroa ja rivarissakin on vastike, jonka muodossa maksetaan tietenkin mm. jätemaksut niin en usko että toni riittää. Ellei sitten se reilu tonni ole tosiaan REILU tonni. Ja tällä hetkellä asuntojen hinnat laskussa, joten en uskalla ainakaan itse ajatella että kaikki lainan lyhennys on säästöä väistämättä. Pystyitte säästämään pari sataa kuussa, mutta siltikään ei ollut säästöjä asuntoa ostaessa? Mielenkiintoinen yhtälö. Meillä kun se 200 euroa /kk oli jo useita tonneja kun tämä talo tehtiin.

Uskokaa tai älkää, niin tällähetkellä asunto velkarahalla ei ole viisas sijoitus. Käy vielä niin kuin entiselle auton omistjalle, että autosta tulee loppu tai ainakin arvo tippuu nopeampaa kuin velka lyhenee. "Ota velka, osta V***a, V***a loppuu ennen kuin velka". -> "Ota velka, osta talo, kun talo lahoaa, velka ja korko kohoaa."

Yhteistyössä