asuntolainajuttuja taas

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tapsu85
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tapsu85

Jäsen
23.08.2007
268
0
16
Miten ihmeessä menot lasketaan pankissa? Vaihteleeko paljon eri pankeissa? Käytiin keskustelemassa asuntolainoista Sammossa ja siellä ainakin laskettiin meidän menot joillain viitearvoilla (virkailija ei suostunut kertomaan, millä luvuilla laski). Maksetaan kuitenkin 600 euroa vuokraa ja muut asumiskustannukset ei muuttuisi, mutta sammon virkailijan mukaan meillä olisi varaa maksaa lainaa alle 200 e/kk!!!! Ei kai siinä nyt ole järkeä.

Kannattaakohan tässä mennä vielä muihin pankkeihin nolaamaan itseään? Vai pitääkö sitten koittaa saada jotain handelsbankenin 60 vuoden lainaa?

Niin ja kaiken lisäksi laskettiin, että jos otettaisi 100 000 asuntolaina, niin miehen tulot nousisi yli 100 e/kk nettona, kun veroprosentti laskisi... Asumiskulut kun pysyisi samana, niin käteen jäisi enemmän. Sitä summaa varten oltaisi perustettu säästötili myöhempiä remontteja/yllätyksiä varten. Säästöön saadaan nyt jo kuitenkin 200e/kk. Mitäs olette mieltä...?

Te olette asiakkaita ja ison päätöksen edessä. Tottakai käytte muissakin pankeissa. Et kai sietäisi tuollaista kohtelua kaupassakaan jos myyjä sanoisi ettei vaatteet näytä hyvältä sun päälllä ja ei sulla taida olla varaakaan.
Niina ja noi laskukaavat on kyllä ihan julkisia eikä mitään salatiedettä. Me ainakin Nordeassa täytettiin itse sellainen lomake missä arvioitiin sähköt, vedet, autokulut, ruoka, lehdet ym. kaikki mahdollinen.

vai onkohan sampo joutunut kiristämään nyörejä, kun on ongelmia ollut... tai ehkä naamavärkkini ei miellyttänyt.

Itse ollaan laskettu nordean sivuilla, että kaikkien asumismenojen, laskujen, ruokien, vaatteiden, harrastusten yms. eli siis ihan kaikkien menojen jälkeen jää muutama satanen vielä käteen "tuhlattavaksi", Laskettiin sen mukaan, että 200 e kuussa menisi säästöönkin...

vähän vaan mietitytti, että jos kaikissa pankeissä on samanlainen vastaanotto, niin viitsiikö hakata päätä seinään...

Voihan se ahdistaa kun tuollaisen päätöksen saa. Mutta, se on hyvä että pankissa tarkkaan lasketaan onko asiakkailla oikeasti vara asuntolainaan. Ei sekään ole sitten kiva kun asutaan omassa (tai siis pankin omassa) ja rahat ei riitä muuhun kui lyhennyksiin. Korotkin kun ovat niin korkeat. Työtään ne vaan siellä tekee, eikä asiakkaita haluta kiusata.

no tämä nainen oli kyllä todella tyly, se tuskin kuuluu työhön. Sitä minä niissä laskuissa ihmettelen, että millä me sitten nykyään maksetaan se 600 e/kk, jos olisi vain alle 200 euroon varaa? kuten tuolla laskin, että meillä jäisi käteen enemmän, kuin aiemmin. Pankin virkailija myönsi, että olen kyllä laskenut oikein (itse asiassa vähän alakanttiinkin), mutta silti ei kuulemma olisi varaa kuin tuohon... Ja tässä ei ole otettu huomioon miehen palkankorotusta, joka näkyy parin kk päästä

No se riippuu paljon myös siitä, millaisen asuntolainan olette ajatelleet ottaa. Ja mikä on kohde? Jos meinaatte omakotitaloon, niin tuskin lainaa tulee, omakotitalossa niin korkeat asumiskustannukset. Rivitaloon ja kerrostaloon helpompi päästä, koska yhtiövastike kattaa suurimman osan menoista.

riippuu varmaan siitäkin onko iso vai pieni paikkakunta ja tulisiko lainaan takaajia. kannattaa muissakin pankeissa käydä ja kysellä lainaa.

omasta kokemuksesta voin sanoa, että talon kulut kyllä yllätti. paljon enemmän on kuluja mitä osasin aavistaa ja monet maksut on noussu huimasti esim. sähkö, vesi ja öljy. sekä roskalasku nousee jatkuvasti.

mimmoiset teidän netto tulot on kuukaudessa? me käytiin osuuspankissa ja laina tuli vain miehen nimiin,otti silti myös mun tulot huomioon. ne ei nyt paljoo painanu kun kotihoidontuella sillon oli. meillä oli kyseessä paljon suurempi laina 170t
me tehtiin se laskenta homma kotona ja sitten pankissa. miehellä oli sillon hakiessa pienemmät tulot kun oli koulussakin vielä samalla,verotti työtunteja. nettotulot tais olla n.1500? kuukaudessa + lapsilisät 210 ja mun tulot n.600 ja tällä summalla saatiin lainaa 170t jota maksetaan takaisin 1000? kuukaudessa seuraavat 25vuotta. tuossa siis lyhennys ja korko,jotkut kun laittaa ne erikseen. meillä ei muita lainoja ole,että ainoot muut laskut on sitten puh.laskut,sähkö ja ruoka. vastikkeen lisäksi. miehen tulot nyt nousevat ja minäkin siirryn kohta saamaan äippärahaa niin pärjätään kohta paremmin.

Asumiskustannukset on kartoitettu hyvin! Maksamme tälläkin hetkellä samanlaisia kuluja. Takaaja olisi kyllä. Jos jotain yllättävää menoissa olisikin, niin tuskin mitään, mikä ylittäisi 300e/kk!!!

Tuo 600e vuokra on aika pieni. Eli asumismenot on teillä tällä hetkellä edulliset. Laina-asunto tulisi maksamaan luultavasti parisataa enemmän. Ja omakotitalossa lisäksi vielä sähkö, vesi (ota huomioon kesällä pihan kastelut), vakuutukset (isommat kuin kerrostalossa tai rivarissa), kiinteistövero, jätehuoltomaksut, mahdolliset tulevat rempat (esim. lämminvesivaraaja voi mennä rikki tai ihan mitä vaan). Mieti nyt tarkkaan, jos lainansaanti on noin tiukilla, etteivät Sampo pankista myönnä lainaa, että mitä teet. Ettette menisi tekemään sellaisia ratkaisuja mitä sitä kadutte.

oletko muuten ottanut sellaisen asian huomioon, että omaan asuntoon tai siis pankin omaan niinsanotusti ei saa asumistukea samalla tavalla kuin vuokra-asuntoon. Siis teillä tällä hetkellä vuokra-asunto ja jos saatte siihen asumistukea, niin pankkilainan jälkeen ette saa asumistukea kuin minimaalisen pienen siivun, ylläpitokustannuksiin. Eli asumistuessa huima ero, asuuko vuokralla vai pankkilainalla ostetussa. Sinä olet ap, nimimerkkisi perusteella niin nuori, että kerkeät myöhemminkin ostaa sen oman.

pointti Asumme muuten pienellä paikkakunnalla, jossa 600 euron vuokra ei todellakaan ole pieni. Pienenevä kunta. Edellisellä kotipaikkakunnallani tällä vuokralla ei olisi saanutkaan paljoa, mutta täällä vuokra on kalleimmasta päästä! Asumme omakotitalossa tälläkin hetkellä, maksamme noita kaikkia kuluja tälläkin hetkellä. Sanon nyt siis kuinkahan monennen kerran... Minä tiedän, mitä kuluja maksettavaksi tulee, tulevat menot ON kartoitettu huolella! Mainitsin myös rahan säästämisestä, minä kyllä tiedän, että yllätyksiin tulee varautua

pamppelsson virkailija sanoi, että he myöntäisi meille lainaa vain 42 000e 30 vuoden maksuajalla...

Alkuperäinen kirjoittaja tapsu85:
pointti Asumme muuten pienellä paikkakunnalla, jossa 600 euron vuokra ei todellakaan ole pieni. Pienenevä kunta. Edellisellä kotipaikkakunnallani tällä vuokralla ei olisi saanutkaan paljoa, mutta täällä vuokra on kalleimmasta päästä! Asumme omakotitalossa tälläkin hetkellä, maksamme noita kaikkia kuluja tälläkin hetkellä. Sanon nyt siis kuinkahan monennen kerran... Minä tiedän, mitä kuluja maksettavaksi tulee, tulevat menot ON kartoitettu huolella! Mainitsin myös rahan säästämisestä, minä kyllä tiedän, että yllätyksiin tulee varautua

pamppelsson virkailija sanoi, että he myöntäisi meille lainaa vain 42 000e 30 vuoden maksuajalla...

Mitä sinä sitten täällä meuhkaat. Mene sitten sinne pankkiin, kun olet niin varma että pärjäätte. Ei ymmärrä tollasta että kun toiset yrittää auttaa niin pask** saa niskaan!

Meidän tuloilla ei mitään asumistukia kuule saada. Toki olen nuori ja ehdin varmasti, mutta kyse ei olekaan siitä. Koko asuntolainan idea olisi se, että maksamme nyt jo samanlaisia kuluja, niin kai sitä kuka tahansa iästä riippumatta maksaisi mieluummin omaan pussiin, kuin vuokraa jonkun toisen lompakkoon...

Miten ihmeessä menot lasketaan pankissa? Vaihteleeko paljon eri pankeissa? Käytiin keskustelemassa asuntolainoista Sammossa ja siellä ainakin laskettiin meidän menot joillain viitearvoilla (virkailija ei suostunut kertomaan, millä luvuilla laski). Maksetaan kuitenkin 600 euroa vuokraa ja muut asumiskustannukset ei muuttuisi, mutta sammon virkailijan mukaan meillä olisi varaa maksaa lainaa alle 200 e/kk!!!! Ei kai siinä nyt ole järkeä.

Kannattaakohan tässä mennä vielä muihin pankkeihin nolaamaan itseään? Vai pitääkö sitten koittaa saada jotain handelsbankenin 60 vuoden lainaa?

Niin ja kaiken lisäksi laskettiin, että jos otettaisi 100 000 asuntolaina, niin miehen tulot nousisi yli 100 e/kk nettona, kun veroprosentti laskisi... Asumiskulut kun pysyisi samana, niin käteen jäisi enemmän. Sitä summaa varten oltaisi perustettu säästötili myöhempiä remontteja/yllätyksiä varten. Säästöön saadaan nyt jo kuitenkin 200e/kk. Mitäs olette mieltä...?

meillä oli aikoinaan niin ettei olats saatu nordeasta eikä osuuspankista ollenkaan lainaa kun laskivat jotenkin kanssa hirveen korkeat ruoka ym kulut kuussa.takaajat oli kyllä ja lapsia meillä oli silloin yksi,minä kotihoidontuella ja mies vakisuhteessa noin 2000e kuukausipalkalla..en tiä sitten miten ne niitä laskee,maksettiin mekin silloin vuokraa noin 600e.sitä oonkin aina ihmetellyt kun kaikki sanoo et lainaa saa kuka vaan ja joskus täällä kattonu mitä kukin on milläkin tuloilla saanut lainoja..

No siinä tapauksessa kannattaa varmaan kyllä kysellä muista pankeista! Noilla on kyllä toisistaan poikkeavat säännöt ja systeemit, minkä perustellaa myöntävät / jättävät myöntämättä lainaa.

No ette kuitenkaan saaneet lainaa, kai ne pankissa osaa laskea. Kyllä Sampo pankille varmaan uudet asiakkaat kelpaa, varsinkin tämän keväisen jälkeen. Että tosiasia on varmaan se, ettette saa varmaan mistään muualtakaan lainaa. Ja turhaan tuota hermostut, sinua auttaviin ihmisiin. Onkohan se oikeasti ollu se pankkivirkailija tyly, jos sulla tuommonen asenne niin ei varmaan sulle jaksa kovin ystävällinenkään olla.

hoh hoh, asia selvä. Kysyin kyllä ihan asiallisesti. Ajattelin, että olisin kuullut muiden kokemuksia, miten pankeissa on laskettu ne menot. En ajatellut, että joutuisin puoli päivää kertaamaan tämänhetkisiä kulujani.

Kylläpä erästä nyt jokin harmittaa, en kyllä tietääkseni ole paskaa kenenkään niskaan kaatanut, jos näin on, olen hyvin pahoillani...

Kyselenpä sitten jostain muualta... ehkäpä jostain, mistä ei itse saisi sitä paskaa niskaan... heippa

tapsu85, sinä et ole missään kohtaa kertonut, mitkä esimerkiksi teidän tulonne ovat.

Pankit käyttävät hyvin yleisesti taulukoita, joiden mukaan lasketaan tietyn kokoisen perheen menot. Noihin menoihin lasketaan myös esim. päivähoitomaksuja, ruokaa, vakuutuksia yms. Vaikka kaikki menot eivät juuri nyt ole ajankohtaisia, ne voivat sitä olla tulevaisuudessa.

Pankin velvollisuus on huolehtia, ettei asiakas ota lainaa, jota ei kykene maksamaan.

300 euron vara elämisessä ei mielestäni ole kyllä kauhean suuri.

Oletteko huomioineet laskelmissanne myös sen, että korot voivat nousta? Sen kaikki pankit laskevat. Että asiakas selviää ainakin 2 prosenttiyksikköä korkeammista korkomenoista.

Jos olet varma, että selviäisitte, niin sitten toiseen pankkiin kyselemään.

Yhteistyössä