asuntolaina

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no mulla kuitenkn kesällä ( eli toukokuusa elokuuhun) tulot 2000 suunnilleen. silloin voi lyhentää lainaa enemmän. ja kun ollaan naimisissa niin kai miehenkintuloja katsotaan, enhän kanna muista kuluista taakkaa yksin. miehen tulot noin 1700. sielä on sähkö lämmitys,mutta kaksi tulisijaa löytyy talosta.

ei pankkia kiinnosta paljon sinä tienäät tyyliin vuoden päästä. ne katsoo tämänhetkisä tuloa ja kai ne jotenkin pisteyttää niitä, mutta sun kannattaa mennä sinne pankkiin niin ne kyllä katsoo tilanteen.

Kannattaa tosiaan ottaa laskuissa huomioon, että omakotitalossa on paljon muitakin kuluja, kuin sähkö ja roskiksen tyhjennys.
Kannattaa kuitenkin käydä pankissa kyselemässä, siellähän ne kuitenkin laskee tulojen mukaan, jokin tietty summahan piti jäädä kuussa käteen lainamenojen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no mulla kuitenkn kesällä ( eli toukokuusa elokuuhun) tulot 2000 suunnilleen. silloin voi lyhentää lainaa enemmän. ja kun ollaan naimisissa niin kai miehenkintuloja katsotaan, enhän kanna muista kuluista taakkaa yksin. miehen tulot noin 1700. sielä on sähkö lämmitys,mutta kaksi tulisijaa löytyy talosta.

ei pankkia kiinnosta paljon sinä tienäät tyyliin vuoden päästä. ne katsoo tämänhetkisä tuloa ja kai ne jotenkin pisteyttää niitä, mutta sun kannattaa mennä sinne pankkiin niin ne kyllä katsoo tilanteen.

ei se oo mitenkään vuoden päästä vaan tulo jonka saan joka vuosi opiskelujen ajan tuohon aikaan. tottakai se vaikuttaa. ja kun opiskelut päättyy mulla on vaki duuni,jossa jatkasn kunnes löydän oman alan töitä. mutta saa nähdä mitä pankista sanotaan

Alkuperäinen kirjoittaja ap :
niin auto kulut ollaan laskettu,mutta niitä on nytkin ja korvaa 200 ? julkisen kulut nyt. sähköä ja puita 150 kuussa. 50 roskis kulut. kaikki kierrätetään ei tule paljon tavallista roskaa.

Vesi, vakuutukset, kiinteistövero, huollot ja remontit, mahdollinen tontin vuokra jne?

Hei, kannattaa tosiaan käydä siellä pankissa, täällä ihmiset luulee tietävänsä kaiken, mutta totuushan on, että pankissa katsovat jokaisen tilanteen erikseen. Ja kannattaa ihan käydä ainakin kahdessa pankissa kyselemässä. Kyllä mulla ainakin huomioitiin tuloja, jotka ei ole tällä hetkellä, eli kysyvät onko tuloihin tulossa jotain muutosta.

vedestä maksetaan nytkin, kiinteistö vero vuodessa 25?, huollot ja remontit thedään itse. tosin paljon ei edes tarvitse tehdä. tontii on oma.
Käydään tosiaan sielä pankissa. mutta luulisi,että opiskelijalla paremmat saumat tulevaisuutta ajatellen kuin jollain joka tehnyt samaa duuni 20 vuotta. niin ennemmin mun tulot muuttuvat ylöspäin.

Pankista tosiaan saat parempaa tietoa mutta vähän tuntuu että olettekohan nyt ihan loppuun asti miettineet. En usko, että teillä on vuokra-asunnossa yhtä laaja ja kallis vakuutus kuin omakotitalossa kannattaa olla. Ja ne huollot ja korjaukset maksaa vaikka tekisi itsekin. Vierestä vaan katson, kun kaveri osti talon valmiiksi tiukassa tilanteessa ja aika älytöntä on miten vanha ja "edullinen" talo nielee rahaa.

vuosimaksu tolle talolle ois 430 e vuodessa vakuutuksia. ja siitä vielä mun ikä ale. me saadaan halvalla kaikki se tavara mitä sinne tarvitaan. talo on kuitenkin hyvässä kunnossa. ei tarvitse kuin tapetit vaihtaa noin alkuun.

jos tulot 3000. kuussa siis siinä mihenkin tulot niin miksi ei olisi rahaa noita maksaa.. no mutta jutellaan pankin kanssa ja katsellaan kuin käy. ja mitä suunnitellaan..

vuosimaksu tolle talolle ois 430 e vuodessa vakuutuksia. ja siitä vielä mun ikä ale. me saadaan halvalla kaikki se tavara mitä sinne tarvitaan. talo on kuitenkin hyvässä kunnossa. ei tarvitse kuin tapetit vaihtaa noin alkuun.

jos tulot 3000. kuussa siis siinä mihenkin tulot niin miksi ei olisi rahaa noita maksaa.. no mutta jutellaan pankin kanssa ja katsellaan kuin käy. ja mitä suunnitellaan..

Niin, käykääpä siellä pankissa. 1300 euron tuloilla ette tuollaista lainaa tule saamaan, sehän riippuu pankista miten tulot katsovat. Entä jos vaikka putket pamahtaa tai tulee jotain muuta yllättävää remonttia, teillä on varmasti säästössä mukavasti?

Minä henk.koht. ottaisin omaan nimini vain sen suuruisen lainan kun itse pystyn maksamaankin. Ja kuulostaa aika suurelta tuo 90 000? jos tulot 1300?. Mutta jokainen tekee itse omat päätöksensä ja jos pankki antaa lainaa niin mikäs siinä :)

Itse olen ymmärtänyt että valtiontakauksen lisäksi tarvitaan joko omia säästöjä tai oma takaaja.

no me katsellaan ei se ota jos ei annakaan. tässä taustoja mietin vain.. lyhennys mitä nyt haen on 550 kuussa ja sen pystyn maksamaan itsekin.. säästöjä ei hirveesti ole,mutta sekin asia on korjattavissa

Alkuperäinen kirjoittaja Tia:
Minä henk.koht. ottaisin omaan nimini vain sen suuruisen lainan kun itse pystyn maksamaankin. Ja kuulostaa aika suurelta tuo 90 000? jos tulot 1300?. Mutta jokainen tekee itse omat päätöksensä ja jos pankki antaa lainaa niin mikäs siinä :)

Itse olen ymmärtänyt että valtiontakauksen lisäksi tarvitaan joko omia säästöjä tai oma takaaja.

Voin sanoa, et me otettiin vaan 85 000e lainaa. Ja takaajat piti olla yli 20 000 eurolle! Enpä usko että ilman takaajia onnistuu, mutta takaussumma voi pienentyä jos ottaa sen omatakauksen.. Ja meidän tulot oli sentään lainan otto hetkellä n. 2800, siis jäi kuussa käteen.

no me katsellaan ei se ota jos ei annakaan. tässä taustoja mietin vain.. lyhennys mitä nyt haen on 550 kuussa ja sen pystyn maksamaan itsekin.. säästöjä ei hirveesti ole,mutta sekin asia on korjattavissa

Siis lyhennät 550 euroa kuussa, ja siihen korot päälle, vai? Vai sisältääkö tuo 550 euroa korotkin? Silloin laina ei lyhene kovinkaan paljon. Kai otat huomioon, että korot ovat ennätysalhaalla.

Vedestä ja jätevedestä täällä ei vielä puhetta ole ollutkaan. Mikä on putkien kunto? Kuuluuko asunto kunnalliseen jätevesiviemäriin?

Ja vaikka kuinka nohevia olisitte, niin omakotitaloissa riittää myös paljon sellaista remonttia, jota ei voi tehdä itse. Sähkötöitä, tulisijojen huoltoa, jne.

550 sisältää korot ja kesäisin lyhennettäisiin enemmän ja mahdollisesti muutenkin. on kunnan verkossa. putket hyvät. sähkötyöt voimem tehdä itse kuten myös tulisijojen huollon.

Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Alkuperäinen kirjoittaja Tia:

Voin sanoa, et me otettiin vaan 85 000e lainaa. Ja takaajat piti olla yli 20 000 eurolle! Enpä usko että ilman takaajia onnistuu, mutta takaussumma voi pienentyä jos ottaa sen omatakauksen.. Ja meidän tulot oli sentään lainan otto hetkellä n. 2800, siis jäi kuussa käteen.

käsitin tuosta op:n tekstistä kun onvaltion takaus ja omatakaus niin se riittäisi. laina-ajan otan pitkäksi.. ja 550 lyhennys on minimi jota maksamme tilanteen mukaan enemmän. mulla ikää 23 eli 30 maksuaika ei paljon haittaa.. mutta kuten sanoin katsellaan mitä tapahtuu.

Onnistuu, jos on säästöjä.
Meidän lainasummamme oli yli tuplasti tuo, mikä teillä, ja pankki antoi sen silmää räpäyttämättä ilman takaajia. Tarjouduimme kyllä realisoimaan sijoituksemme ja maksamaan 15 prosenttia asunnosta heti käteisellä. Mutta tietenkin pankki haluaa lainata mahdollisimman suuren summan rahaa, koska sitenhän se tekee maksimaalisesti voittoa. Siis jos pankilla on syytä olettaa saada rahansa takaisin.

Niin että nyt näin. Jos näyttää, että korot karkaavat käsistä eivätkä sijoituksien arvo silti nouse toivotulla tavalla, maksamme lainaa pois. Mutta nykytilanteessa emme.

Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:

Onnistuu, jos on säästöjä.
Meidän lainasummamme oli yli tuplasti tuo, mikä teillä, ja pankki antoi sen silmää räpäyttämättä ilman takaajia. Tarjouduimme kyllä realisoimaan sijoituksemme ja maksamaan 15 prosenttia asunnosta heti käteisellä. Mutta tietenkin pankki haluaa lainata mahdollisimman suuren summan rahaa, koska sitenhän se tekee maksimaalisesti voittoa. Siis jos pankilla on syytä olettaa saada rahansa takaisin.

Niin että nyt näin. Jos näyttää, että korot karkaavat käsistä eivätkä sijoituksien arvo silti nouse toivotulla tavalla, maksamme lainaa pois. Mutta nykytilanteessa emme.

Ei ollut säästöjä, eikä omaisuutta.

550 sisältää korot ja kesäisin lyhennettäisiin enemmän ja mahdollisesti muutenkin. on kunnan verkossa. putket hyvät. sähkötyöt voimem tehdä itse kuten myös tulisijojen huollon.

En halua olla pessimisti, mutta laskepa kuuden prosentin koroilla, paljonko velka lyhenee kuussa.

Sulla sitten ilmeisesti sähkömiehen ammattitutkinto ja miehellä nuohoojan? Vai toisinpäin? Kai tiedätte, mitä vakuutusyhtiössä tykätään, jos noita töitä tekee maallikko.

En halua olla pessimisti, mutta laskepa kuuden prosentin koroilla, paljonko velka lyhenee kuussa.

Sulla sitten ilmeisesti sähkömiehen ammattitutkinto ja miehellä nuohoojan? Vai toisinpäin? Kai tiedätte, mitä vakuutusyhtiössä tykätään, jos noita töitä tekee maallikko.

mies pystyy tekemään sähkätyöt ja tuttu nuohooja. laskin viiden prosentin korolla se riittänee antamaan kuvaa. en edes katsonut nykyisillä koroilla hintaa.

mies pystyy tekemään sähkätyöt ja tuttu nuohooja. laskin viiden prosentin korolla se riittänee antamaan kuvaa. en edes katsonut nykyisillä koroilla hintaa.

No te olette sitten ihan oikeasti miettineet asiat. Ei muuta kuin onnea omakotiasumiseen.

Takaajan kyllä todennäköisesti tarvitsette.

No te olette sitten ihan oikeasti miettineet asiat. Ei muuta kuin onnea omakotiasumiseen.

Takaajan kyllä todennäköisesti tarvitsette.

eipä vielä onnitella :D mutta toivotaan,että asiat menee parhainpäin ja saadaan se haluamamme pieni talo.

valtion takaus + talo ei riitä vakuutena, koska talo voi olla vakuutena 70% ja valtiontakaus enintään 85%, et pysty näitä yhdistämään vaan pankki vaatii aina ensin sen talon vakuudeksi eli 70 % sen jälkeen otetaan se valtiontakaus minkä vielä voi eli 15% ja loppu 15 % täytyy vakuuttaa muuten, eli aina joutuu tuon 15% vakuuttamaan erikseen, tosin nykyää on myös omatakauksia yms. joten se onnistunee ilman ulkopuolisa takauksia.

tässä vielä linkki joka ehkä selkeämpi, kun tuo op:n teksti

http://www.ara.fi/default.asp?node=1119&lan=fi

Aika moisen jyrän oot saanu täällä niskaas..
Hyvä että olet laskenut sen myös 5prosentille ehkä jopa 6 tuon lainan.Ja ohan teitä kaks mutta tuskin pankki toista huomio ennenkun hakiloita on kaks.Tosiaan kuluja tulee ja yllättäviä menoja.Aika usein korvaa jo vakuutus.Meillä sai mies silloin aikanaan lainan 135t ja tulot oli alle 3000e kk ja mulla ei ollu vakipaikkaa.Mut se oli se parivuotta sitte ku lainaa tungettii ovista ja ikkunoista..pahin korkoaika oli lyhennys 800kk ja nyt vajaa 500e.
muoks ei säästöjä eikä omaisuutta.Ei henkilötakaajia.