Asuntolaina yksin?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Onko teillä kokemusta yksin asuntolainan ottamisesta? Paljonko lainaa saitte? Nettotulot? Kuinka olette pärjänneet? Hyvät ja huonot puolet?

Olen itse 35v. Olen ikäni asunut vuokralla ja nyt on alkanut tuntuu että olisi aika ostaa oma ensiasunto.
Tällä hetkellä asun avoliitossa, mutta olemme eroamassa. Vuokra on vähän reilu 1000e/kk +sähkö ja vesi.
Aiemmin kun asuin yksin niin vuokraa maksoin 870e/kk. Itselläni on siis yksi lapsi. Pärjäsin ihan ok tuon aiemman vuokranmaksun kanssa. Nyt maksetaan puolison kanssa puoliksi vuokra joten vähän jää säästöönkin rahaa. Mutt tosiaan ero tulossa, joka tarkoittaa sitä että kohta mä maksan yksin tuon reilu 1000e/kk +muut maksut. Uskon kyllä että pystyn maksamaan sen, mutta tuntuu vaan typerältä maksaa toiselle. Minulla on vakityöpaikka, kktulot vähän vaihtelee mutta n. 1800-2500e/kk nettona.

Asuinpaikkakunnan asunnot mitä onntällä hetkellä tarjolla on aika hintavia, joten en tiedä.. Mutta eräs asunto on vienyt sydämeni, mutta en usko että saisin niin paljoa lainaa ikinä ilman takaajia ainakaan.
En ole vielä lainaa kysynyt mistään.
 
Deleted member 149094
Ei taida saada lainaa ilman takaajia, ellei ole säästöjä/muita sijoituksia/kiinteistöjä tai asuntosäästämisjuttuja.

Ensiasuntoon saa valtion takauksen osalle summalle, kun on alle 39..muistaskseni.

100-150 k. Saat varmaan lainaa, jos talousasiat menee muuten hyvin ja sul on 10% "käteisenä".
 
vierailija
Ei taida saada lainaa ilman takaajia, ellei ole säästöjä/muita sijoituksia/kiinteistöjä tai asuntosäästämisjuttuja.

Ensiasuntoon saa valtion takauksen osalle summalle, kun on alle 39..muistaskseni.

100-150 k. Saat varmaan lainaa, jos talousasiat menee muuten hyvin ja sul on 10% "käteisenä".
Ei oo takaajia, eikä omaisuutta. Ei asp-tiliä. Ainoastaan vähän säästöjä, siis sen verran että sais käsirahan maksettua.

Haluaisin ostaa ensiasunnon ennen ku täyttää 39, jotta ei tarvisi maksaa varainsiirtoveroa.
 
vierailija
Pankeilla on laskurit, millä määrittävät maksukykysi. Katsotaan, että tarvitset tietyn määrän eri asioihin ihan elääksesi. Se omassakaan asuminen ei ole mitään ilmaista, menee yhtiövastikkeet, sähkö- ja vesimaksut vielä usein erikseen sen päälle. Kannattaa myöskin tutustua tarkasti tulevan asunnon korjaussuunnitelmiin, edessä voi olla piankin kalliita yhtiön remontteja, jotka nostavat vastikkeita paljon.
 
Deleted member 149094
Ei oo takaajia, eikä omaisuutta. Ei asp-tiliä. Ainoastaan vähän säästöjä, siis sen verran että sais käsirahan maksettua.

Haluaisin ostaa ensiasunnon ennen ku täyttää 39, jotta ei tarvisi maksaa varainsiirtoveroa.
Sun kannattais varata aika pankista ja tehdä säästösuunnitelmat. Samalla pääset kartoittaan, mihin sulla on mahdollisuudet.
Eikä sitä varainsiirtoveroa nyt kannata pelätä. Ostelee ne ihmiset asuntoja sen kanssakin.
 
vierailija
Hirveästi haluaisin ostaa jo oman asunnon, mutta onko ihan turhaa haaveillakaan mistään lainasta?
Olen 22v, vakituinen työpaikka, netto n. 1600e. Ei lapsia, ei miestä. Säästöjä n. 4000e. Ei aiempia lainoja, luottotiedot kunnossa.
Lainaa tarvitsisin asuntoon varmaan n. 40 000e (käpykylä) ja remonttiin 20 000e.
Onko kukaan saanut vai lopetanko heti haaveilut. Takaajia ei ehkä ole, tai en haluaisi sotkea ketään lainoihini mukaan, jos ei ole pakko.
40 tonnia asuntolainaan ja ton kulutusluoton voit ottaa mistä vaan.
 
vierailija
Tuo ikäraja on kyllä täysin älytön ensiasunnolle. Miksei se voi vaan koskea kaikkia ensiasunnon ostajia?
18-39 vuotias on ensiasunnon ostaja, miten niin tuo on järjetön? Ensimmäinen asunto ostetaan yleensä mahdollisimman pian, 5% säästöt vaikka 5000€ mahdollistaa jo 100 000€ asuntolainan ensiasunnon ostajalle. Näitä varten on onneksi laskureita joilla voi vähän suuntaa antavasti tarkistaa paljonko lainaa on mahdollista saada kuten: https://korkolaskurit.fi/asuntolainalaskuri
 

Yhteistyössä