Asuntolaina "vanhemmalla" iällä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Onko täällä ketään, joka on ottanut asuntolainaa vasta 40v. täytettyään? Meillä tulossa iloinen perhetapahtuma eli tullaan saamaan vauva, kun täytän 42v. =) Mutta, tilat jäävät auttamatta pieniksi ja mielessä siintää omakotitalo. Uskaltaako tässä iässä enää ottaa vaikka 15-20 vuoden asuntolainaa?

No ethän sinä vielä pankin näkökulmasta mikään vanha ole ja omaasihn sinä asuntolainalla maksat. :) Itse olen 39v ja ei ole tullut edes mieleeni, että olisin liian vanha asuntolainan ottamiseen, kun vaihdan asuntoa.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Asuntolainasta en tiedä, mutta ihanaa, että ilmoittautuu joku aikuinen odottaja.
Täällä nimittäin toinen.

no kyllä tässä on kasvanut aikuiseksi varmaan enempi ku lapseton 40vuotias. kun on siis jo ne omat lapset alle30vuotiaana.

Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
Asuntolainasta en tiedä, mutta ihanaa, että ilmoittautuu joku aikuinen odottaja.
Täällä nimittäin toinen.

no kyllä tässä on kasvanut aikuiseksi varmaan enempi ku lapseton 40vuotias. kun on siis jo ne omat lapset alle30vuotiaana.

Ja mitenhän ton nyt sit perustelet? Mikä on aikuisuutta? Lapsetko sen tekee

Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
Täällä nimittäin toinen.

Taas näitä joille ei mene jakeluun että kaikki ei halua elää ns. kirjoittamattomien elämän sääntöjen mukaan. Miksi ei voisi lapsia tehdä kypemmälläkin iällä, ottaa vasta sitten lainat ym. Kukin saa päätää oman elämänsä kulun eikä sitä tartte noin tökerösti lähteä kritisoimaan. Tollainen kertoo mulle vaan joko jonkin tason a ) kypsymättömyydestä tai b ) katkeruudesta.

Itse oon tehnyt lapset kahdessa satsissa, ekat 23 ja 25-vuotiaana ja toiset 38- ja 40 vuotiaana.

Ehkä kypsyydestä kertoo jo se, että tiedän, että asuntolainan ottamisessa on riskinsä ;-D Kun ikää on niin riskit sairastua, jäädä työkyvyttömäksi jne. kasvaa. Ja kyse ei ole pikkusummista, mutta ehkä ennen eläkeikää tulis kämppä maksettua =)

Kiitos asiallisista vastauksista ja lisää odottelen =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko täällä ketään, joka on ottanut asuntolainaa vasta 40v. täytettyään? Meillä tulossa iloinen perhetapahtuma eli tullaan saamaan vauva, kun täytän 42v. =) Mutta, tilat jäävät auttamatta pieniksi ja mielessä siintää omakotitalo. Uskaltaako tässä iässä enää ottaa vaikka 15-20 vuoden asuntolainaa?

Kyllä. Mä sain lapseni kun olin juuri täyttänyt 41v.
elämäni ensimmäisen asuntolainan otimme kun kaksi persaukista muutti yhteen. Lainaa 140.000 ja 20 v.

Mies tuolloin 47 , minä 41

Siitä vaan

Kiva kuulla, että on muitakin "uhkarohkeita". Ja ajattelen näin, että jos tilanne kävis mahdottomaksi eli jompikumpi jäisi työttämäksi tai sairastuisi (tai pahimmassa tapauksessa kuolisi) niin pääseehän sitä sitten ehkä asunnosta eroon ja muuttaa vuokralle :/

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiva kuulla, että on muitakin "uhkarohkeita". Ja ajattelen näin, että jos tilanne kävis mahdottomaksi eli jompikumpi jäisi työttämäksi tai sairastuisi (tai pahimmassa tapauksessa kuolisi) niin pääseehän sitä sitten ehkä asunnosta eroon ja muuttaa vuokralle :/

Se ei pelaa, joka pelkää ;). Riskejä on aina, niille ei voi mitään. Sairastua ja kuolla voi minkä ikäisenä tahansa. Mielestäni asuntolainan voi ottaa fiksusti siten, että ostaa kohteen, joka on ns. kehityskelpoinen (eli siinä on odotettavissa hinnan nousua) ja sitten katsoo, että lainanlyhennysten lisäksi rahaa jää muuhunkin. Itselläni on ihan kohtuulliset lainanlyhennykset, mutta lyhennän lainaa usein ylimääräisillä lainanlyhennyksillä, mikäli ylimääräistä tulee (esim. veronpalautuksia). :)

Minä muuten olen tosiaan 39v ja nuorin lapsi on nyt 2kk ;).

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen:
Äiti ja isä otti asuntolainan kun äiti jäi eläkkeelle 63 vuotiaana :D Antoivat vielä pankista 15 vuoden lainan! Tosin maksoivat sen pois viidessä vuodessa

Juuri tätä tarkoitin sekavassa sepustuksessani. Eli lainaa voi lyhentää myös nopeammin, mutta varmuuden vuoksi ei kannata sovittuja lyhennyksiä sopia liian "tiukoiksi".