Asuntolaina ja raskaus

Olen raskaana ja asuntolaina pitäisi ottaa kohta päälle. Pitääkö raskaudesta kertoa pankissa? Miehen mielestä ei tarvitse. Meillä on kyllä nyt se tilanne, että mies on vielä työttömänä, että tosi luotettavia lainanmaksajia... :LOL:
Oikeasti tilanne se, että mies saa juuri gradunsa valmiiksi ja on sitten vähän vahvemmilla vakituisen työn suhteen. Sillä tavalla luottavaisin mielin, minulla on virka. Mutta paljonko painaa raskaana olevan virka, kun haetaan lainaa? Vähän aikaahan tulot ovat pienemmät. Haluaisin kyllä olla lapsen kanssa kauemminkin kotona, mutta suuri laina voi ajaa töihin. :ashamed:
 
Katiaana
Minä ne kertonut kun haimme ekaa kertaa lainaa ja odotin kakkosta.
Kun sillon sitä ennen haettiin ja ei saatu vaikka vain 1 lapsi, sitten mies sai vakipaikan ja menimme uudestaan ja odotin vauvaa, en kertonut.
 
maileen
Kyllähän sinun raskautesi vaikuttaa teidän maksukykyyn. Oletteko laskeneet pystyttekö maksamaan lainaa jos olet äitiyslomalla ja mies työttömänä. Kannattaa varautua siihenkin ettei miehesi välttämättä saa heti töitä. Ikävämpää on sitten laittaa uusi asunto heti myyntiin siksi, että tuli haukattua liian iso pala.
 
Tietysti kysyvät elämäntilannetta määritelläkseen maksukykyä, sehän tiedetään. Mietin vain itse, että tilanteemme tosiaan kuulostaa pahemmalta, kuin minä sitä itse pidämme.
Mies on nyt työttömänä, minä jään äippälomalle maaliskuun lopussa. Eli olen täydellä palkalla kesään saakka. Mies tekee aina muutenkin kahdella tilalla maahommia, eli aivan ilman tuloja ei ole työttömänäkään. Lisäksi uskomme vakaasti, että työllistyy kyllä kun valmistuu, eli niihin aikoihin kun jään äippälomalle ja taloa aletaan rakentaa. (Vaikka talo valmistuisi npeammin, jos sitä olisi aikaa tehdä!)
Jos otamme lainan puolen vuoden päästä, vuosi on lyhennysvapaata aikaa, niin on tässä miehellä aikaa löytää töitä ennen kuin lainan lyhennys alkaa. Tuolla kaavalla meidän pitäisi pärjätä ihan hyvin. Samaten minä voin mennä töihin takaisin, kun pitää alkaa lyhentää lainaa.
:/ On nämä vaan niin isoja summia mitä taloa rakentaessa pyöritellään, että hirvittää, vaikka periaatteessa kaiken pitäisi olla kunnossa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.09.2006 klo 09:58 Kipinä-77 kirjoitti:
Tietysti kysyvät elämäntilannetta määritelläkseen maksukykyä, sehän tiedetään. Mietin vain itse, että tilanteemme tosiaan kuulostaa pahemmalta, kuin minä sitä itse pidämme.
Mies on nyt työttömänä, minä jään äippälomalle maaliskuun lopussa. Eli olen täydellä palkalla kesään saakka. Mies tekee aina muutenkin kahdella tilalla maahommia, eli aivan ilman tuloja ei ole työttömänäkään. Lisäksi uskomme vakaasti, että työllistyy kyllä kun valmistuu, eli niihin aikoihin kun jään äippälomalle ja taloa aletaan rakentaa. (Vaikka talo valmistuisi npeammin, jos sitä olisi aikaa tehdä!)
Jos otamme lainan puolen vuoden päästä, vuosi on lyhennysvapaata aikaa, niin on tässä miehellä aikaa löytää töitä ennen kuin lainan lyhennys alkaa. Tuolla kaavalla meidän pitäisi pärjätä ihan hyvin. Samaten minä voin mennä töihin takaisin, kun pitää alkaa lyhentää lainaa.
:/ On nämä vaan niin isoja summia mitä taloa rakentaessa pyöritellään, että hirvittää, vaikka periaatteessa kaiken pitäisi olla kunnossa.
Teinä en kyllä ottaisi pankista vielä lainaa.Ainakin meillä on iso laina ja molemmat vakkaritöissä ja näillä näkymin töitä riiittää, mutta silti mietittiin asiaa monta kertaa ennenkuin mentiin pankinjohtajan puheille.Onneksi ooli myös omaa rahoitusta, ilman sitä en olisi uskaltanut lähteä rakennusurakkaan ollenkaan.
 
En ottaisi vielä. Ongelmia voi tulla jos miehesi ei työllisty tai haluaisitkin olla kotona pitempään esim. sairaan lapsen takia tms. En halua pelotella, mutta itse en rupeasi rakentamaan noin epävarmoissa merkeissä. Rakennusaika on rankkaa raskausaikana ja vauvan ollessa pieni. Omakotitalossa eläminen on kyllä kallista.
 
Omakotitalossa asumme nytkin, vuokralla. Riskit on, täytyy myöntää, mutta taidamme silti pistää homman alulle. Maksamme nytkin vuokraa ja autolainaa. Auto on pian maksettu, ja lainaan menee sama summa kuin nyt on laitettu, ja nyt myös säästetään koko ajan. Jotain työtä mies kyllä löytää, jollei muuta niin maataloushommia, mitä tekee nytkin koko ajan. Tekevälle työtä löytyy...
 
Hei!

Miehellä vakityö, itse sijaisena. Työt loppuu virallisesti, kun mammaloma alkaa. Kerroin raskaudesta lainaa haettaessa, ei vaikuttanut asiaan. Hyvin löytyi joustavuttaa, jos tulee tiukkaa, että minkä suuruisia eriä maksetaan yms. Mutta hyvin näytettäisiin pärjäävän!
 

Yhteistyössä