asuntolaina 300 000 euroa.

• Viestiketjun aloittaja "mä"
  • Ensimmäinen viesti
"mä"
onko noin suurta lainaa mahdollista edes saada.minun tulot 1700 e/kk käteen ja mieheni n.3000e kuussa käteen.säästöjä ei ole ja takaajia emme ole edes vielä harkinneet.onko kukaan saanut tuollaista lainaa?

v
Tuskin saa ilman takaajia tai säästöjä ja onhan toi lainakin aika hurja.

Pitäis tienaa yhteensä 100 000€ vuodessa, että tuollaisen ottaisi ja mielellään enemmänkin.

vierass
Pikaisesti laskien, vaikka saisitte maksuajaksi 30 vuotta, maksatte vähintään 1200 euroa kuussa.... Se nyt sitten riippuu toki teidän muista menoista, että miten paljon pystytte lyhentämään.

Se kyllä minua (ja pankkiakin) varmasti mietityttää, että yhtään ei ole säästöjä tommosilla tuloilla, mutta pankkilainaa pitäis saada? Ja ilman isoja omia säästöjä tai takauksia tommosta summaa ei kyllä lainaa saa...

bud
No meidän yht. tulot on n.3500e/kk käteen (mulla osa-aikatyö) ja otetaan lainaa kohta 210000e. Meillä on tästä nykyisestä kyllä voittoa n.12000e ja siinä syy, miksi saadaan, takaajia meilläkään ei ole. Kyllä teillä tulot riittäisi tuollaisen lainan maksamiseen, mutta en usko että saatte, kun/jos säästöjä/takaajia ei ole.

...
Totanoin... "saada lainaa"? Joutua ottamaan lainaa!
Meillä yhteensä nettotulot nelisen tonnia ja ollaan jouduttu ottamaan 60 000 e lainaa. yhtään enempää en olisi harkinnutkaan.
Oltiin säästetty kyllä tosi kiva summa etukäteen.

säälittävä yh
Olen siis yh, jolla on asuntovelkaa 210t€ ja tulot lienevät 4000-4500€ käteen kuussa.
Selviän, mutta en suosittele :)
Minulla on omaisuutta, jonka voin realisoida, jos päätän lainani kokonaan pois maksaa, muuten en olisi hirvinnyt tälläistä velkaa tehdä, jos takaporttia ei olisi olemassa kaiken varalta.

"vieras"
Kannattaa harkita tarkkaan. Esim. jos korot nousee, lyhennyserä nousee jne. Ja tuskin noilla tuloilla edes saa noin isoa lainaa. OP ainakin laskee niin, että esim. neljän hengen perheessä pitää jäädä asumismenojen jälkeen vähintään 1660e jäljelle. Ja noin isoa lainaa pitää siis maksaa melko paljon kuukaudessa.

"Tosikko"
Minä jotenkin vielä tajuan, että mätetään noutopöydästä hirveä läjä pizzaa siksi, että sitä saa nyt kympillä niin paljon kuin jaksaa syödä. Mutta pankkilainaa ottaessa toivoisi ihmisten sisäistävän, että oikeasti sitä rahaa ei "saada". Se ostetaan markkinahintaan, ja joka sentti on maksettava korkojen kera takaisin.

"vieras"
[QUOTE="Tosikko";22878998]Minä jotenkin vielä tajuan, että mätetään noutopöydästä hirveä läjä pizzaa siksi, että sitä saa nyt kympillä niin paljon kuin jaksaa syödä. Mutta pankkilainaa ottaessa toivoisi ihmisten sisäistävän, että oikeasti sitä rahaa ei "saada". Se ostetaan markkinahintaan, ja joka sentti on maksettava korkojen kera takaisin.[/QUOTE]

Hyvä kommentti. Lisäksi vielä se että vaikka nyt korot ovat matalalla ei siitä ole kovin montaa vuotta kun maksettiin vielä 4-5% lainakorkoja. Korot voivat myös nousta, kannattaa laskeskella sitäkin millainen skenaario tulee jos korot nousee tuonne 4% tuntumaan. Tai edes tuplaantuvat nykyisestä.

Noin isosta lainasta tulee helposti ikiliikkuja kun se mitä olet varannut lyhennykseen ja korkoon menee pelkän koron maksamiseen.

Jos olisitte oikeasti hyviä rahankäyttäjiä ei sun tarviisi mistään kaksplussan palstalta kysellä voiko noin ison lainan ottaa. Vastaus on että ei voi, jos täältä tarvii kysyä. Oikeita talousneroja palsta täynnänsä, näkeehän sen kun noin viikon päästä aletaan kysellä että koska ne lapsilisät tulee ja miten selvitä loppukuusta 20 eurolla...

"mä"
tuntuu vaan tosi tyhmältä maksaa vuokraa n.900 e/kk!kun samalla vois lyhentää omaa.pääkaupungista kyllä kyse.ja nuo talojen hinnat ihan järkkyjä. tällä alueella 500 000e.
hyvin pystytään maksamaan tuo n.1500 e/kk.eri asiahan on saako tuollaista lainaa ja viitsiikö tosiaan ottaa.300 000e laina mielummin täällä työpaikkojen vieressä kuin 200 000 laina yli tunnin ajomatkan päässä...

Vertaa
Meillä on käteen jäävät tulot yhteensä n. 4500-5000, vähän riippuu kuusta. Lainaa otettiin muutama vuosi sitten kun marginaalit oli vielä pieniä (meillä 0,3%) 250 000. Omia säästöjä oli n 20 000 ja pari takaajaa jotka ei ole ihan varattomia. Otettiin tasaerälyhennys eli korkojen noustessa laina-aika pitenee, maksu pysyy samana. Esimerkiksi nyt kun olen hoitovapaalla pystymme silti ilman ongelmia lyhentämään tuota lainaa ja emme muutenkaan ole mitään tuhlareita. Elintasostamme ei siis tarvitse erityisesti tinkiä.

"Tosikko"
[QUOTE="mä";22879076]tuntuu vaan tosi tyhmältä maksaa vuokraa n.900 e/kk!kun samalla vois lyhentää omaa.pääkaupungista kyllä kyse.ja nuo talojen hinnat ihan järkkyjä. tällä alueella 500 000e.
hyvin pystytään maksamaan tuo n.1500 e/kk.eri asiahan on saako tuollaista lainaa ja viitsiikö tosiaan ottaa.300 000e laina mielummin täällä työpaikkojen vieressä kuin 200 000 laina yli tunnin ajomatkan päässä...[/QUOTE]

Jos 300 000 euron laina tuntuu oikeasti samalta kuin 200 000 euron laina, kannattaa laskea paljonko maksamista siinä on kokonaisuudessaan, korot mukaan luettuina.

meillä on joo
Meillä on lainaa just 300 000 ja miehen tulot brutto 4000 ja mun 2600, paitsi nyt olen hoitovapaalla. Ja saatiin laina ihan ilman takaajia tai muuta. Lyhennetään n 1500e kuussa nyt kun mies lyhentää yksin. Kun meen töihin ni lyhennetään enemmän

Yhteistyössä