Asuntoautomatkailua varten budjetointiapua!

Olemme kesästä saakka suunnitelleet enemmän tai vähemmän aktiivisesti ensi kesän asuntoautoreissua, suuntautuen tuonne Keski-Eurooppaan ja varmaan Italiaan saakka olisi tarkoitus huristaa.

Nyt kaipailisin neuvoja tuohon budjetin väsäämisen. Olen ihan pihalla ja tuntuu etten osaa arvioida paljonko tarvisi saada rahaa säästöön. Ollaan oltu vaan valmismatkoilla ja omatoimisilla kaupunkilomilla tähän saakka. Asuntoautolla kierretty vasta kotimaata ja naapurimaata. Eli tuo manner-eurooppaan meno on jokseenkin tyyrimpää huttua.

Ja olisko jolla kulla vinkkeä hyville nettisivuille tai blogeihin josta voisi kanssa saada vinkkejä matkaa ja budjetointia varten.

kiitos!
 
Matkailuautolla laivamatka (olettaen että lähdette eteläisestä Suomesta ) maksaa jonkun verran, hinnoittelussa on erilaisia kategorioita eri laivayhtiöillä erikokoisille autoille. Jos menee suoraan Saksaan tai Puolaan, joutuu maksamaan jonkun verran enemmän, mutta toisaalta polttoainekuluissa jää pois se osuus, jonka Ruotsin halki ajamiseen menee ja luultavasti ainakin yhden yöpymismaksun. Moni ajaa Baltian kautta, etenkin jo suuntaa itäisempään Eurooppaan.

Leirialueita on pilvin pimein Keski-EUroopassa. Meikäläistä jokamiehenoikeutta ja vapaata leiriytymistä ei taideta juurikaan tuntea ja turvallisuussyistäkin on viisasta käyttää leirialueita. Niillä hinnoittelu on melko kirjavaa, usein on ns. paikkamaksu, jossa on se auton paikka ja sitten voidaan veloittaa vielä henkilömaksu ja sähkömaksu ja esim Saksassa lämmin vesi suihkussa maksaa erikseen. Ei juuri muualla lämmin vesi maksa.

Kaupunkeihin ajaminen isokokoisella autolla voi olla haastavaa, muttei tietenkään mahdotonta. Jos on menossa vasta majoittumaan, on katsottava tarkkaan, minne voi pysäköidä, monesti markettien pihoissakin on korkeutta rajoittavia puomeja, joten kannattaa olla silmät auki, ettei täräytä sellaisiin. Jos taas ensin majoittuu, pitää sitten muilla keinoin lähteä ruokaostoksille, kun se auto on siellä leirialueilla. Monilla onkin polkupyöriä ja isoissa autoilla mopoja mukana, joilla sitten hurautetaan kauppaan. :)

Matkailuautoja ja -vaunuja on Euroopan teillä todella paljon, moottoriteillä on viisainta suosiolla pysyä oikeanpuoleisella kaistalla, ellei sitten ole auto, jossa kunnolla poweria moottorissa, Saksassa autobaanaa ajaminen on joutuisaa, mutta voi olla tottumattomasta väsyttävää, myös ruuhkiin kannattaa varautua, tuntien seisokkeihin, joten ei kannata olla liian kaukana esim laivarannasta, jos vaikka tulee tämmöinen liikennehillo ja laivan lähtöön enää kolme tuntia.

GPS ja kunnon paperikartta (karttakirja) ovat hyvät apuvälineet, GPS ei yksin ole hyvä vaihtoehto, sillä on hankala suunnitella tulevia reittejä ja hahmottaa suuria moottoriteiden risteysalueita.

Mitäs vielä? Siitä budjetista en osaa sanoa, se kun riippuu niin monesta asiasta. Alkukesästä, touko- kesäkuussa hinnat leirialueilla ovat edullisempia, heinä-elokuu kalliimpia ja ruuhkaisempia. keskimäärin olemme maksaneet yöpymisestä noin 30-35 euroa, on paljon edullisempiakin paikkoja, mutta myös ihan hurjan kalliitakin. Keski-Euroopassa leirintämatkailu ei ole niinkään se hotelleja halvempi köyhäilyratkaisu, vaan oma matkailutapansa, leirialueet voivat olla hyvin vaatimattomista aivan luksuspaikkoihin. Erilaisia katalogeja niistä löytyy saksan, englannin ja hollanninkielisinä ainakin Akateemisesta.Tietysti myös netistä löytyy paljon tietoa, kun menee kyseisen maan matkailusivuille ja etsii camping- nimikkeellä.

:)
 

Yhteistyössä