Asunto-apuja kaipaan!!

Elikkäs, meillä on asunto myynnissä ja halutaan tästä omakotitaloon. Meillä on nyt kaksi vaihtoehtoa:

1 ) ostaa tontti ja rakennuttaa talo. Tontti on alle 1000 neliötä ja suht. vilkkaasti liikennöidyn kadun varressa. Alue on mun lapsuuden kotinurkat ja koulut ja kaikki kaupat on lähellä. Samoin ystävät ja sukulaiset.
Tämä vaihtoehto maksaisi about 60.000? enemmän kun kakkosvaihtoehto.

2 ) ostaa 100 vuotta vanha talo naapurikunnasta. Sieltä olisi pitkä matka joka paikkaan mutta talo on täysin rempattu ja siisti, rempattu siis kaikki eristeet, putket jne. Tonttia olisi 6000 neliötä ja oma vesialue järvestä. Ei kunnallistekniikkaa, vaan oma porakaivo. Lasten päiväkodista ja eskarista ei tietoa vielä. Ihana maalaismaisema eikä tosiaan naapureita ihan lähellä.


Kumpi kuulostaa paremmalta?
 
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Riippuu siitä kuinka pitkä matka on naapurikunnasta esim. töihin ja mitä itse arvostaa. Itse en arvostaisi vilkasta liikennettä...

Mulla on nykyään 37km töihin, miehellä 30km.
Jos naapurikuntaan muuttaisimme niin mun työmatka olisi 52km, miehen 45km.
 
vieras
Riippuu minkätyyppisiä olette. Viihdyttekö enemmän kaupungin hulinassa ja kuskaatteko lapsianne kerhoihin, harrastuksiin yms.
Jälkimmäinen olisi lapsia ajatellen toisaalta hyvä paitsi se vesistö vieressä olis minusta huono juttu. Lapset tykkäisivät varmasti kun olisi luonto lähellä -miksei äiti ja isäkin. Oma rauha.
Sinne vain pitää vaihtaa kaiva kun se lakihan tuli, me vaihdettiin jo.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Riippuu minkätyyppisiä olette. Viihdyttekö enemmän kaupungin hulinassa ja kuskaatteko lapsianne kerhoihin, harrastuksiin yms.
Jälkimmäinen olisi lapsia ajatellen toisaalta hyvä paitsi se vesistö vieressä olis minusta huono juttu. Lapset tykkäisivät varmasti kun olisi luonto lähellä -miksei äiti ja isäkin. Oma rauha.
Sinne vain pitää vaihtaa kaiva kun se lakihan tuli, me vaihdettiin jo.

Meidän harrastus löytyy sieltä naapurista = hevostalli. Järvi meillä on tässä nykyisessä kodissa ihan yhtä lähellä..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Riippuu minkätyyppisiä olette. Viihdyttekö enemmän kaupungin hulinassa ja kuskaatteko lapsianne kerhoihin, harrastuksiin yms.
Jälkimmäinen olisi lapsia ajatellen toisaalta hyvä paitsi se vesistö vieressä olis minusta huono juttu. Lapset tykkäisivät varmasti kun olisi luonto lähellä -miksei äiti ja isäkin. Oma rauha.
Sinne vain pitää vaihtaa kaiva kun se lakihan tuli, me vaihdettiin jo.

Meidän harrastus löytyy sieltä naapurista = hevostalli. Järvi meillä on tässä nykyisessä kodissa ihan yhtä lähellä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Riippuu siitä kuinka pitkä matka on naapurikunnasta esim. töihin ja mitä itse arvostaa. Itse en arvostaisi vilkasta liikennettä...

Mulla on nykyään 37km töihin, miehellä 30km.
Jos naapurikuntaan muuttaisimme niin mun työmatka olisi 52km, miehen 45km.
Eli ei paljoakaan muuttuisi työmatkat. Kuinka pitkä matka on paikkakunnasta toiseen? 15km? Jos noin lyhyt matka niin matka ei ole kovin este.

Kannattaa priorisoida mitä haluaa. Myös tuo 60 000e vaikuttaa aika pienelle erolle, riippuen toki kuinka hyvin vanha talo on rempattu jne. Vanhaan taloon menee jokatapauksessa enemmän rahaa ajan kanssa ku ihan upouuteen, olettaen, että talo on rakennettu hyvin.
itse tekisin listaa esim.
Rakennetusta talosta
-Tontti pieni (onko silti teille riittävä?)
-Vilkas liikennöity tie (haittaako todellisuudessa? Tuleeko melua?)
-Stressi rakentamisesta
-meneekö budjetti sittenkin ylitse?
+Talosta saa kaiken itse päättää
+Suku yms. lähellä
+tunnearvoa paikkakuntaa kohtaan

Vanha talo
-Talo vanha, voiko ollakin jotain piileviä ongelmia?
-Onko korjaukset tehtykään niin hyvin?
- Pikkukorjauksiin voi mennä kummasti rahaa vaikka peruskorjattu
-Kauempana suvusta yms. (haittaako matka kuitenkaan mitään?)
-/+Onko syrjässä (hyvä vai huono juttu?)
+isompi tontti
+järviosuus
+remontoitu
+idyllisempi (onko?)


Tuossa äkkiä listaa mun näkökulmasta. Sulla plussat/miinukset voi olla toki erilailla. Kun sitten katsot mitkä painaa eniten eli annatteko mille eniten arvoa, niin pystytte ratkomaan mikä on paras vaihtoehto
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Riippuu siitä kuinka pitkä matka on naapurikunnasta esim. töihin ja mitä itse arvostaa. Itse en arvostaisi vilkasta liikennettä...

Mulla on nykyään 37km töihin, miehellä 30km.
Jos naapurikuntaan muuttaisimme niin mun työmatka olisi 52km, miehen 45km.
noi toi ratkasis meikäläisellä kyllä sen paikan. ehottomasti se kakkosvaihtoehto! 37km tai 52km... sillä ei ole niin suurta merkitystä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Riippuu siitä kuinka pitkä matka on naapurikunnasta esim. töihin ja mitä itse arvostaa. Itse en arvostaisi vilkasta liikennettä...

Mulla on nykyään 37km töihin, miehellä 30km.
Jos naapurikuntaan muuttaisimme niin mun työmatka olisi 52km, miehen 45km.
Eli ei paljoakaan muuttuisi työmatkat. Kuinka pitkä matka on paikkakunnasta toiseen? 15km? Jos noin lyhyt matka niin matka ei ole kovin este.

Kannattaa priorisoida mitä haluaa. Myös tuo 60 000e vaikuttaa aika pienelle erolle, riippuen toki kuinka hyvin vanha talo on rempattu jne. Vanhaan taloon menee jokatapauksessa enemmän rahaa ajan kanssa ku ihan upouuteen, olettaen, että talo on rakennettu hyvin.
itse tekisin listaa esim.
Rakennetusta talosta
-Tontti pieni (onko silti teille riittävä?)
-Vilkas liikennöity tie (haittaako todellisuudessa? Tuleeko melua?)
-Stressi rakentamisesta
-meneekö budjetti sittenkin ylitse?
+Talosta saa kaiken itse päättää
+Suku yms. lähellä
+tunnearvoa paikkakuntaa kohtaan

Vanha talo
-Talo vanha, voiko ollakin jotain piileviä ongelmia?
-Onko korjaukset tehtykään niin hyvin?
- Pikkukorjauksiin voi mennä kummasti rahaa vaikka peruskorjattu
-Kauempana suvusta yms. (haittaako matka kuitenkaan mitään?)
-/+Onko syrjässä (hyvä vai huono juttu?)
+isompi tontti
+järviosuus
+remontoitu
+idyllisempi (onko?)


Tuossa äkkiä listaa mun näkökulmasta. Sulla plussat/miinukset voi olla toki erilailla. Kun sitten katsot mitkä painaa eniten eli annatteko mille eniten arvoa, niin pystytte ratkomaan mikä on paras vaihtoehto

Plussat ja miinukset sait laitettua just samalla tavalla kun mäkin ne olen ajatellut.
Nyt en vaan tiedä, kumpi olisi loppujen lopuksi se parempi vaihtoehto!

 

Yhteistyössä