Asunnon ostaminen suoraan myyjältä ilman välittäjää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asuntoa etsimässä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

asuntoa etsimässä

Vieras
Myynnissä olisi ihana paritalo-osake isossa yhtiössä, myyjänä omistaja itse.

Uskallanko ostaa ilman välittäjää? Voisiko hinnasta tinkiä vähän enemmän, kun myyjän ei tarvitse maksaa välityspalkkiota?

Lainajutut ja kaupanteko voitaisiin tehdä meidän pankissa, joten siinä ei taida olla mitään riskiä.

Onko kukaan ostanut suoraan myyjältä ja miten on sujunut?

Ostimme suoraan myyjältä. Tarjousta varten ostimme valmiin lomakkeen kirjakaupasta. Lainasin kirjastosta kirjan asuntokaupasta, jotta tiesin, mihin piti kiinnittää huomiota. Tosiaan tontille hintaa alaspäin, koska tiesimme, mikä oli alueen hintataso ja sen, että myyjällä ei mennyt rahaa välityspalkkioon. Kaikki sujui hyvin, kaupoista nyt noin 1,5 vuotta.

Ilman muuta kannattaa. Toki se vaikuttaa alentavasti hintaan kun myyjä säästää tonneja välityspalkkoissa. Kauppa vahvistetaan pankissa joka tapauksessa. Osakkeen ostoon ei mun mielestä liity mitään realistista riskiä. Myyjä on vastuussa sen pari vuotta joka tapauksessa.

säästät tonneja jos ostat suoraan.
välittäjä ei ole vastuussa mistään joten ei siitä oikeasti turvaa saa...
pikemminkin voi avustaa hämäyksessä jotta saisi rahansa pois

Kiitos vastauksista, nyt pitää miettiä sopivaa tarjousta. Asunto on kyllä niin ihana ja siinä olis meidän perheelle tarpeeksi makuuhuoneita. Aika harvinaisia on näköjään neljän makkarin asunnot.

Kahdesti on myyty ilman välittäjää. Eka kerralla hoidettiin kaikki itse, sillä kyseessä oli rivitalo-osake. Toisella kertaa käytettiin välittäjää sen verran, että pyysimme välittäjää tekemään kauppakirjan ja hoitamaan kaupan vahvistuksen (omakotitalo oli kyseessä).

Yhtä tarkkana pitää olla välittäjältä ostaessa kuin suoraan myyjältä ostaessa. Se, että on välittäjä, ei paljoa auta, jos asunnossa on puutteita.

Yhden yksityiseltä ostanut ja oli alusta loppuun käytettävä lakimiestä apuna. Kaikki tehty päin honkia myynnissä ja kauppakirjat yms. aivan päin seiniä ja vedätyksen makua mukana. Ei enää harmita kun asunto mieleinen, mutta kauppojen hierominen oli alusta loppuun yksi suuri päänsärky.

Yhteistyössä