Asunnon myyminen ja vero

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Inkivääri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Inkivääri

Jäsen
09.04.2005
477
0
16
Osaako joku kertoa, millainen vero pitää maksaa kun asunto myydään ja siellä on asuttu yli kaksi vuotta? Myimme asunnon Huoneistokeskuksen kautta, ja mietin että onkohan he osanneet neuvoa minua silloin aikoinaan. Ongelma tuli nyt eteen kun huomasin ettei minulle ole verotuksessa huomioitu ensiasunnon lainan korkoja, tämä on ensiasuntoni, edellisestä omistin himpun all epuolet. Jos niitä korkoja ei ollut huomioitu, mutta nyt on, niin onkohan minulle tulossa joitain mätkyjä edellisen asunnon myynnistä, se kun eiollut ns. ensiasunto. Huomennahan se selviää kun voi soittaa verotoimistoon mutta nyt on pää täynnä uhkakuvia kauheista lisäveroista.
 
No ei kait sillä myynnin kannalta ole väliä, onko asunto ensimmäinen asunto vai ei?
Ymmärtääkseni se vaikuttaa koroista saatavaan verohelpotukseen, ei myyntiin. Jos asunnossa on asunut alle 2 v ja sen myynnistä jää plussalle, oon myyntivoitosta maksettava veroa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
No ei kait sillä myynnin kannalta ole väliä, onko asunto ensimmäinen asunto vai ei?
Ymmärtääkseni se vaikuttaa koroista saatavaan verohelpotukseen, ei myyntiin. Jos asunnossa on asunut alle 2 v ja sen myynnistä jää plussalle, oon myyntivoitosta maksettava veroa.


Mä yritin katsella netistä "ensiasunto" ja "myyminen" eikä koskaan ole kuin ostosta. No, me asuttiin joka tapauksessa yli kaksi vuotta. Pitää soittaa huomenna ja kysyä, harmi kun en tänään tajunnut kysyä kun se verorouva soitteli minulle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
No ei kait sillä myynnin kannalta ole väliä, onko asunto ensimmäinen asunto vai ei?
Ymmärtääkseni se vaikuttaa koroista saatavaan verohelpotukseen, ei myyntiin. Jos asunnossa on asunut alle 2 v ja sen myynnistä jää plussalle, oon myyntivoitosta maksettava veroa.

Näin mäkin sen luulisin menevän. Eli vain myyntivoittovero, jota ei teidän tarvii maksaa, kun olette yli 2 v omistaneet asunnon. :)
 
siis sun ensiasunto on se, minkä sä aiemmin omistit... ei se missä nyt asut... tämä on meilleki ensiasunto miehen kanssa, vaikka omistetaankin puoliksi... mitä sä meinasit tuolla ensiasunnolla? ei toinen asunto voi olla ensiasunto
 
Alkuperäinen kirjoittaja häääääh:
siis sun ensiasunto on se, minkä sä aiemmin omistit... ei se missä nyt asut... tämä on meilleki ensiasunto miehen kanssa, vaikka omistetaankin puoliksi... mitä sä meinasit tuolla ensiasunnolla? ei toinen asunto voi olla ensiasunto

Voi olla jos edellisestä ei ole omistanut 50% tai yli.

 
Itse juuri myin asunnon ja siinä oli asuttu yli kaksi vuotta, vaikka voittoa tuli 21tonnia niin ei siitä silti mennyt veroja. Ei silloin eikä jälkeenpäin. Mutta jos ostat uuden asunnon niin siitä joutuu maksamaan sen veron mitä ensiasunnon ostaja ei.
Ole huoletta! :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja minttulii86:
Itse juuri myin asunnon ja siinä oli asuttu yli kaksi vuotta, vaikka voittoa tuli 21tonnia niin ei siitä silti mennyt veroja. Ei silloin eikä jälkeenpäin. Mutta jos ostat uuden asunnon niin siitä joutuu maksamaan sen veron mitä ensiasunnon ostaja ei.
Ole huoletta! :)

Kiitos, kiitos, kukkia sinulle :flower:

Mä maksoin sen varainsiirtoveron siitä ekasta asunnosta josta en omistanut puolia, ja mies maksoi nyt tästä kun oli omistanut ekasta yli puolet.
 
Joo ei tarvi maksaa vero jos on asunut YLI kaksi vuotta.Meillä juuri tulossa verolappu näin joulun kunniaksi :whistle: Myimme ensiasuntomme(rivitalo-osakeen)nyt syksyllä ja myimme sen voitolla(tietenkin :xmas: )niin kun emme ehtineet asua itse siinä kahta vuotta niin me joudumme maksamaan saamastamme voiton osuudesta 28% veroa,mutta VAIN siitä summasta jonka saimme voittoa.Saamme vähentää siitä esim.remonttikulut tms.Esim.jos myyt asunnon 50000e ja olet maksanut siitä 30000e ja ET ole asunut kahta vuotta itse siinä niin maksat siitä 20000e sen 28%mutta et siitä 30000e jonka "sait" tavallaan eli omansa pois.Meillä oli omistuksessa se asunto yli kaksi vuotta,mutta emme asuneet sinä itse kuin 1 1/2 vuotta ja sitten laitoimme sen vuokralle ja kun vuokralaiset lähti niin heti myytiin,mutta se että siinä on ollut vuokralaisia ja vaikka on omistanut niin se ei riitä vaan on ITSE asuttava se kaksi vuotta...olipas monimutkaisesti selitetty,mutta teillä ei ole hätää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hiljaa hyvä tulee:
Joo ei tarvi maksaa vero jos on asunut YLI kaksi vuotta.Meillä juuri tulossa verolappu näin joulun kunniaksi :whistle: Myimme ensiasuntomme(rivitalo-osakeen)nyt syksyllä ja myimme sen voitolla(tietenkin :xmas: )niin kun emme ehtineet asua itse siinä kahta vuotta niin me joudumme maksamaan saamastamme voiton osuudesta 28% veroa,mutta VAIN siitä summasta jonka saimme voittoa.Saamme vähentää siitä esim.remonttikulut tms.Esim.jos myyt asunnon 50000e ja olet maksanut siitä 30000e ja ET ole asunut kahta vuotta itse siinä niin maksat siitä 20000e sen 28%mutta et siitä 30000e jonka "sait" tavallaan eli omansa pois.Meillä oli omistuksessa se asunto yli kaksi vuotta,mutta emme asuneet sinä itse kuin 1 1/2 vuotta ja sitten laitoimme sen vuokralle ja kun vuokralaiset lähti niin heti myytiin,mutta se että siinä on ollut vuokralaisia ja vaikka on omistanut niin se ei riitä vaan on ITSE asuttava se kaksi vuotta...olipas monimutkaisesti selitetty,mutta teillä ei ole hätää.

Kiitos, kyllä mä tajusin. Ihanaa. =)

 

Similar threads

P
Viestiä
3
Luettu
807
Aihe vapaa
rMlTlcQAWMdnFHoWjD
R

Yhteistyössä