Asun vuokralla ja uuni ei lämpene kunnolla. Voinko vaatiia vuokranantajalta uutta uunia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksi selittää sitä mitä itse tekisit vuokranantajana kun et tiedä millainen vuokranantaja ap:lla on.
Jos joku kysyy, että mitä tekisitte tässä tilanteessa kun hella rikki niin sinä vastaat että minä jos olisin vuokranantaja vaihtaisin termostaatin. Etkä hyväksy jos joku siihen kommentoi, että on kallista korjauttaa.

Ikävää. Olisi vuokranantajallekin edullista hankkia uusi, joka varmaan kestää sitten seuraavallakin vuokralaisella jne.

Jos koet, että se paremmin toimiva uuni on sulle välttämätön, niin voithan ostaa itsellesi uuden ja viedä sen sitten mukanasi kun muutat. KUNHAN muistat säilyttää vanhan ja pistää sen paikalle ennen lähtöäsi.

[QUOTE="aapee";29528452]Soitin äsken ja vastaus on että jos se uuni menee päälle, se toimii. Vanhan uunin kuuluu kuulemman lämmittää kauan.[/QUOTE]

No niin, sellaista se vuokra-asuminen on. Eli vaihtoehdot taitavat olla joko a) tyytyminen tilanteeseen tai b) ryhtyminen hankalaksi ottamalla yhteyttä vaikkapa Kuluttajaneuvontaan. Tuossa jälkimmäisessa tapauksessa riskinä lienee vuokrasuhteen päättyminen jonkun (tekaistun) syyn nojalla...

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29528540:
No niin, sellaista se vuokra-asuminen on. Eli vaihtoehdot taitavat olla joko a) tyytyminen tilanteeseen tai b) ryhtyminen hankalaksi ottamalla yhteyttä vaikkapa Kuluttajaneuvontaan. Tuossa jälkimmäisessa tapauksessa riskinä lienee vuokrasuhteen päättyminen jonkun (tekaistun) syyn nojalla...

Voi että voi jollakin ottaa koville, se, että toiset asuu vuokralla. Vuokranantajiakin on moninlaisia, itsellä ei koskaan ole ollut mitään ongelmaa, jos jokin on hajonnut niin se on heti korjattu.

[QUOTE="aapee";29528118]Mulla on puhelinkammo, eli inhoan puhelimessa puhumista, varsinkin kun on ikävästä asiasta kyse. Ja en tiedä onko vuokranantaja jossain töissä tai vaikka ulkomailla, siksi ajattelin tekstaria...[/QUOTE]

Luulen, että sinulla on enemmänkin asioiden hoitamiskammo kuten yllättävän usealla nykynuorella. Tekstarilla asian hoitaminen on aika vaikeaa. Luuletko, että vuokranantaja alkaa asiaa molempiin suuntiin tekstareilla hoitamaan, sopimaan asian hoitotapaa, aikatauluja jne. Mistä näitä sosiaalisilta kyvyiltään surkimuksia kasvaa yhä lisää ja lisää. Tätäkin asiaa pitää kysyä palstalta, eikä vuokranantajalta.

asia siis oikeuteen. Jos vuokra sopimuksessa lukee että vuokran antajalle kuuluu tietyt sähkölaitteet niin voit soittaa sähkö miehen tarkistamaaan toimiiko ja jos ei toimi normaalisti niin saat vaatia uutta ja korjaajan palkkion.

Oletko ap tarkistanut uunin lämpötilan? Voisit jollain paistimittarilla tarkistaa, lämpiääkö se ollenkaan riittävän kuumaksi. Jos ei, niin se kyllä pitäisi riittäävuokranantajalle selvitykseksi että uuni on tosiaan rikki.

Jotkut ovat kyllä ihme tapauksia... joskus aikoinaan olin katsomassa vuokra-asuntoa, jota isännöitsijä esitteli. Asunnossa oli irrallaan (ei siis seinään upotettu) jääkaappi, josta hän totesi, että ei tiedä, toimiiko se, mutta että eivät tee sille mitään. No enpä sitten vuokrannut asuntoa - ajattelin että jos ei välitä selvittää jääkaapin toimivuutta tai edes hankkia ehjää tilalle, niin tuskin muutenkaan homma toimisi kovin hyvin. Vaikutti myös minusta siltä, että äijä tiesi jääkaapin olevan rikki...

asia siis oikeuteen. Jos vuokra sopimuksessa lukee että vuokran antajalle kuuluu tietyt sähkölaitteet niin voit soittaa sähkö miehen tarkistamaaan toimiiko ja jos ei toimi normaalisti niin saat vaatia uutta ja korjaajan palkkion.

En nyt oikein ymmärtänyt tätä tekstarikirjoittelijan viestiä. Mikä vuokra sopimus, vuokran antaja, tai sähkö mies. Onko tämä juuri sitä tekstarikieltä, jota nämä surkimukset yleensä käyttävät.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä kieltä?;29528691:
En nyt oikein ymmärtänyt tätä tekstarikirjoittelijan viestiä. Mikä vuokra sopimus, vuokran antaja, tai sähkö mies. Onko tämä juuri sitä tekstarikieltä, jota nämä surkimukset yleensä käyttävät.

no sinä tiedät varmaan?! Miten menetellä. Tää on sitä että kirjotan ja käytän omaa tekstinkirjotus tapaa.

[QUOTE="harmi";29528498]Eli näitä niuhoja vuokranantajia jotka pihistävät kaikesta.[/QUOTE]

Otan osaa, ap! Meillä oli aikoinaan vastaavanlainen vuokranantaja. Asuntoon muuttaessa kylppärin seinämaalit hilseili. Kehotti suihkussa käymään nopeasti ettei tilanne pahena. ;) Opiskelijana ei niin paljon pistänyt väliä asunnon kunnolle, joten annettiin olla. Vuokra oli kuitenkin normaalia tasoa, sijainti opiskelupaikkaan nähden loistava.

Annas olla niin poismuuton yhteydessä yritti ensin karhuta takuuvuokrasta rahoja, koska kylpäärin seinä on kulunut! Onneksi oli valokuvat asunnosta otettu sisäänmuuton yhteydessä, jotka todisti tilanteen olevan saman kuin muuttaessa. Toivottavasti on kuvia sullakin.

Alkuperäinen kirjoittaja isännöitsijä;29528587:
Luulen, että sinulla on enemmänkin asioiden hoitamiskammo kuten yllättävän usealla nykynuorella. Tekstarilla asian hoitaminen on aika vaikeaa. Luuletko, että vuokranantaja alkaa asiaa molempiin suuntiin tekstareilla hoitamaan, sopimaan asian hoitotapaa, aikatauluja jne. Mistä näitä sosiaalisilta kyvyiltään surkimuksia kasvaa yhä lisää ja lisää. Tätäkin asiaa pitää kysyä palstalta, eikä vuokranantajalta.

Ei mua asioisen hoitaminen kammoksuta, vaan se soittaminen. Esim virka-aikana soitettavat asiat pystyn soittamaan jos on joku virasto tai laitos kyseessä, mutta "taviksille" (tässätilanteessa vuokranantaja) on vaikea soittaa koska heille ei ole soittoaikaa. Tää on jäänne mun puhelinmyyjä/haastattelija ajoilta jolloin tuli ihmisiä ahdisteltua ihan turhista asioista yli puolen vuoden ajan. Nykyään kun soitan jonnekin kuvittelen häiritseväni toisen ihmisen arkea, varsinkin kun asiani ei ole positiivinen.

Mut kiitti palstalaiset neuvoista ja henkisestä tuesta, tuli ainakin yritettyä.

Btw, mietein tuota oman uunin ostoa ja vuokranantajan jemmausta, mut ei ole voimia, taitoja tai tiloja uunin vaihtoon.

mä vetosin kamalan suureen sähkölaskuun, kun esitin vuokraemännälleni uuden jääkaappi-pakastimen hankintaa. ja uuden laitteen sainkin :)
sähkölaskuni on pudonnut 40 % vuoden sisällä! sain helsingin energialta hymynaaman :)

Öh- asun itse toisella paikkakunnalla kuin missä omistamani asunto sijaitsee- olen siis sekä vuokranantaja että vuokralainen.

Minusta jääkaappi, pakastin ja liesi ovat asunnon perusvarustelua, joiden korjaaminen on vuokran-antajan vastuulla. Eli jos kone on rikki, on se korjattava. Helpointa on asia todeta ihan kunnolla, eli mitata mitä asteita uunissa todella milläkin säädöillä on. Ja voihan olla, että uunin tosiaan kestää lämmetä hiukan tavallista pidempään. Itse olen mm. korjauttanut hellan asukkaan pyynnöstä (tosin turhaan koska korjaajan mielestä siinä ei ollut vikaa). Korjauksen sain vähentää verotuksesta, eikä asia ole minua mitenkään harmittanut.

Noiden peruskodinkoneiden lisäksi omistamassani kämpässä on kaikenalaista muutakin kalustetta ja kodinkonetta jätetty vuokralaisten käyttöön. Nämä olen eritellyt vuokrasopimuksessa "vuokralainen vastaa asianmukaisesta käytöstä" ja jos "kodinkone xxx rikkoutuu, ei konetta korvata uudella". Lisäksi olen aina vuokralaisen vaihtuessa tarkistanut, että laitteet todella ovat ehjiä.

Itsellämme oli omassa vuokrakodissamme hellan termostaatti rikki - ja se todella aiheutti vaaratilanteen kun uuni vaan kuumeni kuumenemistaan. Aluksi ihmettelimme kun kaikki ruoat paloivat pilalle. sitten ostimme uunilämpömittarin joka sekin rikkoutui kuumettuaan liikaa. Oma vuokranantajamme korjautti lieden (jonka jälkeen todella epäluuloisina otimme sen uudelleen käyttöön).

Minusta kannattaa harkita kannattaako oikeasti asua kämpässä, jonka korjauksen vuokranantaja on jättänyt kuvailemallesi tasolle.

Vastuunjakotaulukosta selviää, mikä kaikki kuuluu omistajan ja mikä taas taloyhtiön vastuulle/maksettavaksi. Suosittelen tutustumaan, olitpa sitten vuokralainen tai vuokranantaja.

Ap, katso paistolämpömittarilla kuumeneeko se uuni ylipäätään haluttuun lämpötilaan. Jos siellä on joku vastus pois käytöstä niin ei toimi kunnolla. Silloin vuokranantajan on ihan oikeesti velvollisuus korjauttaa se tai hankkia uusi.

Yhteistyössä