Asun ihan hullussa/sairaassa kylässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Asun pienessä kylässä, isossa kunnassa ja en ole ikinä ennen törmännyt tällaiseen kotiäiti joukkoon, joka ammentaa elinvoimansa juoruilusta ja ilkeilystä.

Mikä siinä on, että ne toisten asiat kiinnostaa niin älyttömästi, että niitä pitää levitellä, keksiä juttuja ja lopulta alkaa "hyljeksimään" jotakin joukosta kun ei enää kerro omista asioista tai päästä uteliaita tutkimaan oman koden paikkoja (sisustusta, tavaroita, huonejärjestystä yms.) Sit kun ei riitä se aikuisten kesken "riitely" niin sitten kohdistetaan se jo lapsiin.

Luojan kiitos meillä on keväällä muutto edessä. Mutta sitä mä en tajua, että tässä on kuitenkin kyseessä kotiäidit. Mikä saa äidit näin pirullisiksi vai onko se vaan se kateus mikä jyllää ja sekin lähinnä syntynyt omien mielikuvien kautta.

Ei tarvii kovin kummoinen olla eron niin jo sorsitaan. Täällä kuuluin kotiäitiporukkaan, joka kisasi siitä kenellä on siisteintä ja parhaat leipomukset. Yksi äiti ei päässyt porukkaan ollenkaan kun heillä käydessä oli niin sotkuista. Mun täytyy ihmetellä onko se nyt sitten se tärkein kriteeri, miten hyvin joku nuolee nurkkansa, ollaanko kavereita vai ei?

heh, itsekin tajusin vasta miten ilkeitä, pahoja, paskanjauhajia ihmiset ovat kun sain lapset.

en huomannut sitä vielä lapsena, en huomannut sitä nuorena, en opiskelijana, en nuorena työssäkäyvänä yhdenpienen lapsen äitinä. oli kiva työyhteisö ja kaikki ottivat uuden mukaan joukkoon.

mutta tää helvetti mikä on olla juoruakkojen kanssa perhekerhoissa, jne. ensimmäisenä kun tapaat jonkun aletaan puhua paskaa jostain joka ei ole paikalla. mulla ei ole yhtään ystävää, koska olen niiiiiiin pettynyt lapsiperheisiin.

Käydään kerran kahvilla ja sinä aikana kierretään, katsotaan lattia listatkin, mennään huoneisiin, jotka on suljettu. Ko. ihminen ei ole kysynyt saako katsella paikkoja kun ei ole ennen käynyt, kysellään tavaroiden hintaa.

Lapset leikkivät keskenään, mutta sitten kun mennään porukalla jonnekin, niin toisen vanhempi sanoo tarhaokäiselle lapselle, että sä et nyt saa tulla vaikka ne 7 muuta pääsi.

Juttelet tutttavan kanssa lähikaupassa, joka on erisukupuolta ja nämä äidit ei häntä tunne, niin seuraavassa perhekerhossa kuulet, että ai jaa sinulla on sitten salasuhde, tietääköhän miehes (ja vakavissaan).

näitä riittää

Lapsuuteni n. 1000 ihmisen kylässä tiedän tasan tarkkaan mitä ap tarkoittaa.. huh huh. Se vaan on niin, että niillä pienillä paikkakunnilla usein on se oma yksinkertaisuuksiensa joukko joilla ei omat resurssit riitä siihen mitä haluaisivat ja sitten panetellaan muita. Toki sitä esiintyy kaupungeissakin mutta pienillä paikkakunnilla se korostuu vähäisen asukasluvun vuoksikin.

Alkuperäinen kirjoittaja ymmärrän:
heh, itsekin tajusin vasta miten ilkeitä, pahoja, paskanjauhajia ihmiset ovat kun sain lapset.

en huomannut sitä vielä lapsena, en huomannut sitä nuorena, en opiskelijana, en nuorena työssäkäyvänä yhdenpienen lapsen äitinä. oli kiva työyhteisö ja kaikki ottivat uuden mukaan joukkoon.

mutta tää helvetti mikä on olla juoruakkojen kanssa perhekerhoissa, jne. ensimmäisenä kun tapaat jonkun aletaan puhua paskaa jostain joka ei ole paikalla. mulla ei ole yhtään ystävää, koska olen niiiiiiin pettynyt lapsiperheisiin.

siis noin lapsuuden, nuoruuden ja opiskelija-ajan ja ekan työpaikan ihmiset eivät ole enää kuvioissa mukana muuttojen takia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei tarvii kovin kummoinen olla eron niin jo sorsitaan. Täällä kuuluin kotiäitiporukkaan, joka kisasi siitä kenellä on siisteintä ja parhaat leipomukset. Yksi äiti ei päässyt porukkaan ollenkaan kun heillä käydessä oli niin sotkuista. Mun täytyy ihmetellä onko se nyt sitten se tärkein kriteeri, miten hyvin joku nuolee nurkkansa, ollaanko kavereita vai ei?

Siis täh? Onko tollasia ihmisiä ihan oikeasti olemassa? :o :o Ei ole todellista, ei pääse mukaan porukkaan, kun on liian sotkuista :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja ymmärrän:

No tämä.

Mä en nyt tarkota, että kaikki kotiäidit on läpi mätiä, on niitä normaalejakin. Silti tuntuu, että tänne on kasaantunut oikeen valio joukko toisten kyttääjiä.

Lode84, joo siis tää oli ihan todellinen tilanne. Kanalauma tekee tupatarkastuksen ja sitten kun ei miellyttänyt niin jäkätettiin selän takana ja pyöriteltiin silmiä naamatusten niin kauan että tämä äiti ei jaksanut enää tulla paikalle. Ihan kuin sillä jos lapset leikkii puistossa keskenään olis tekemistä sen kanssa miten usein kenenkin kotona siivotaan.

Asuin nuorempana Humppilassa ja siellä oli juuri tuollainen meininki, tosin vanhempien maatalonemäntien keskuudessa. Oltiin vielä pirun kateellisia kaikille, joille jokin asia oli hitusenkin paremmin kuin itsellä (koulutus, ammatti, talo, auto,...)

Joskus taisi olla kohua siitä, kun humppilalaiset yrittivät savustaa taiteilija Heljä Liukko-Sundströmin paikkakunnalta pois. Eivät tyhmät tajunneet hyödyntää julkkista oman kylän arvon nostamiseen, kuten esim. koskelaiset ovat tehneet Johanna Oraksen muutettua sinne asumaan.

Itse asun myös pienellä paikkakunnalla, mutta täällä on mielestäni vain kivoja äitejä perhekerhossa jne. Koskaan kukaan ei ole alkanut haukkumaan ketään toista minulle. Ehkä sitten on niin, että minusta juorutaan ja puhutaan selän takana pahaa, mutta en vain tiedä sitä. :-)
Siis kaikki äidit täällä on niin tosi kivoja ja ystävällisiä. Työelämässä on kaikkia hankaliakin tyyppejä, mutta näissä kerhoporukoissa en ole törmännyt yhteenkään. Päinvastoin, toisia esim. autetaan ihan pyyteettömästi.

Mein paikkakunnallakos sitä asutaan :laugh: ?
Ei vaa, taitaa olla sama joka pikkukylässä ja vähän isommissakin...
Eipä huvita enään tavata mammaporukkaa kun leimattu muiden kesken selän takana kun ei oo päässy paikalle niin usein kuin muut, se on helppo teilata se "ulkopuolinen"... ...nyt voin rauhassa rakentaa ystäväpiiriäni virtuaalisesti kun ei irl enään onnistu. * En ole katkera - muuten vaan ;) *

Mä luulen että tuo on ihan yleinen ilmiö jokapaikassa. Oli pieni tai suuri kylä. Vaikkakin, itse pienen kylän asukkaana, tiedän että meidän naapurit tietää enemmän meistä kuin me itse ja niiden naapurit vielä enemmän.

Mutta onneksi mä olen ulkopaikkakunnalta tullut ja siksi muuten tulokas ja omituinen ja mulla ei ole mitään tarvetta ystävystyä kyläläisten kanssa enempäänsä. Päivää ja näkemiin riittää oikein mainiosti. =)

Alkuperäinen kirjoittaja lynxi:
Mein paikkakunnallakos sitä asutaan :laugh: ?
Ei vaa, taitaa olla sama joka pikkukylässä ja vähän isommissakin...
Eipä huvita enään tavata mammaporukkaa kun leimattu muiden kesken selän takana kun ei oo päässy paikalle niin usein kuin muut, se on helppo teilata se "ulkopuolinen"... ...nyt voin rauhassa rakentaa ystäväpiiriäni virtuaalisesti kun ei irl enään onnistu. * En ole katkera - muuten vaan ;) *

isommissa ihan sama meininkin. niihinkin syntyy alueita joissa elää vaan paikallisia. tai lähiseudulta kotoisin olevia. ulkopuoliset teilataan.

on se vaan helkkarinmoinen homma päiväkodeissa ja kouluissa opettajilla, kun pitäisi saada nämä kiusaajamammojen kakarat kohtelemaan muita asiallisesti, kun mammat itse sulkevat ulkopuolelle, juoruavat ja puhuvat selän takana paskaa.

Meidän n. 5000 asukkaan kylässä on syntynyt joitain omia porukoita äideistä, jotka tykkäävät olla yhdessä. Onneksi perhekerhossa kuitenkin pääsee kaikkien porukoihin mukaan eikä toisista puhuta yleensä pahaa. Toki siellä saatetaan käsitellä muidenkin kuin paikalla olevien asioita, mutta positiivisessa mielessä, ei repostelemalla ja suurentelemalla yms. Äidit on siis täällä sovussa keskenään - ja juoruamisen hoitaa vähän vanhemmat ja katkeroituneemmat naiset...

Yhteistyössä