Asumisvaihtoehtoja??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja löllö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Peesaan Marakattia ja varsinkin isomman perheasunnon vuokat on yleensä kalliimmat kuin asuntoilainan lyhennykset + vastikkeet yms. mitä omasta asunnosta maksaa lisäksi.

Mun edellisessä asunnossa yhtiövastike+lainanhoitokulut jäi edullisemmaksi kuin mitä olisin maksanut vuokraa vastaavan tasoisesta ja kokoisesta asunnosta. Ehdottomasti kannatti ostaa oma!

Nykyisellään me asutaan omakotitalossa. Vuokralla saisi edullisemman asunnon, mutta se ei olisi omakotitalo, ei näin iso, ei yhtä hyvällä paikalla ja toisaalta se ei olisi koskaan oma.

Mä olen oman kannalla. Asuntolainasta saa hyvät verovähennysedut ja onpahan se edes joskus oma. Vuokralla maksaa tavallaan tyhjästä koko ajan.

Kaikki riippuu myös siitä millaiseen taloon menet. Harvemmin voi verrata juuri samanlaisessa asunnossa asumista vuokralla tai omistusasuntona.

Pitkässä juoksussa yleensä omistusasunto on halvin. Mutta senkin halpuus riippuu myös a) kuinka hyvin pidät huolta omaisuudesta (omakotitalossa tulee sitä hommaa ihan riittävästi...) ja kuinka paljon maksat pankille rahaa (eli korot, laina vuosina, jne)

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Mun edellisessä asunnossa yhtiövastike+lainanhoitokulut jäi edullisemmaksi kuin mitä olisin maksanut vuokraa vastaavan tasoisesta ja kokoisesta asunnosta. Ehdottomasti kannatti ostaa oma!

Sinä olet unohtanut kokonaan remppakulut. Vuokralla ne maksaa vuokranantaja ja omistajana sinä itse. Esim omakotitalo ei ole mikään halpa ylläpidettävä tai sitten talon kunto onkin kohta "tyydyttävä"

Mikäs asumismuoto on se jossa maksetaan pikkuhiljaa sitä asuntoa omaksi?? Vai olenkohan jostain keksinyt tällasen:D Asumisoikeusasunnon ja vuokraasunnon etuja ja haittoja??:)

Meillä taasen on vasta nyt se tilanne, että kertyneen pääoman ja halventuneiden omistusasuntojen sekä erityisesti halventuneen lainan myötä vastaavantasoinen asuminen omistusasunnossa tulisi samoilla asumismenoilla mahdolliseksi.

Tähän asti omistuasunnon vastike + pelkät lainan korot olisivat ylittäneet kuukausittaiset asumismenomme asumisoikeusasunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja löllö:
Mikäs asumismuoto on se jossa maksetaan pikkuhiljaa sitä asuntoa omaksi?? Vai olenkohan jostain keksinyt tällasen:D Asumisoikeusasunnon ja vuokraasunnon etuja ja haittoja??:)
Se on osaomistusasunto. Ei siinäkään omistusosuus paljoa kasva, tyyliin satasen kuussa eli reilun tonnin vuodessa. Toki se on tyhjää parempi.

Alkuperäinen kirjoittaja löllö:

Joku vapaarahoitteinen osaomistusasuntosysteemi voi toimia noin että joka kuukausi maksetaan omaksi...

Yhteistyössä