asumistuesta tietävät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

asuja

Vieras
onko yleisen asumistuen saamiseen joku "vuokrakatto"? Asutaan vuokrakämpässä jonka vuokra on 850e ja haluaisin jäädä tähän asumaan lapseni kanssa, kun mies muuttaa pois. Tienaan kutenkin ennen veroja vain 1200e kuussa ja asuinkunta on helsinki. Onko mun mahdollista saada asumistukea vai sanooko ne kelalta että pitäis muuttaa halvempaan?
Laskin tolla kelan laskurilla, ja siinä sanottiin että saisin 260e asumistukea, mutta sitten taas siina ilmoitetut tiedot/hyväksytyt tiedot kohdassa olin ilmoittanut vuokraksi 850e, mutta kelan hyväksytyt tiedot sarakkeessa oli joku 560e. Tarkoittaako tuo että vuokrani saa olla enintään 560e että saisin asumstukea?

Itse asun Vantaalla ja jäin erotilanteessa lasteni kanssa tähän kolmioon, jossa vuokra 830e. Tänää tuli asumistuesta hylätty päätös. Saan palkkaa noin 1800 e kuussa ja ne on ilmeisesti liian hyvät. Jos luin oikein, niin vuokra saisi olla enintään 630e. Mutta mistä ihmeestä täällä pääkaupungissa saa niin halvalla asunnon??

Alkuperäinen kirjoittaja asumistuki hylätty;24596450:
Itse asun Vantaalla ja jäin erotilanteessa lasteni kanssa tähän kolmioon, jossa vuokra 830e. Tänää tuli asumistuesta hylätty päätös. Saan palkkaa noin 1800 e kuussa ja ne on ilmeisesti liian hyvät. Jos luin oikein, niin vuokra saisi olla enintään 630e. Mutta mistä ihmeestä täällä pääkaupungissa saa niin halvalla asunnon??

no näinpä, siksi minäkin tähän haluaisin jäädä kun vuokra asuntoja on todella vaikeaa täältä saada ja hinnat pilvissä. Lisäksi mulle ei jää autoa, joten kulkuyhteydetkin pitäisi olla hyvät..

"Jos ruokakuntasi asumismenot ylittävät enimmäismäärän, joudut aina maksamaan perusomavastuuosuuden lisäksi enimmäismäärän ylittävän osan itse. Samoin jos asut ruokakuntasi koon mukaista asunnon enimmäispinta-alaa suuremmassa asunnossa, asumistuki lasketaan vain hyväksyttävän enimmäispinta-alan mukaan."
näin sanotaan tossa linkissä. Tarkoittaako tuo nyt sitä, että asumistukea saa ylittämisestä huolimatta, mutta vähemmän?

Yleinen asumistuki

Pienituloinen ruokakunta voi saada Kelasta yleistä asumistukea asumismenojensa vähentämiseksi. Ruokakunnan muodostavat samassa asunnossa asuvat henkilöt, ja asumistuki myönnetään ruokakunnalle yhteisesti.

Asumistuen määräytymiseen vaikuttavat ruokakunnan

* henkilöluku
* asunnon pinta-ala
* asunnon sijaintikunta, valmistumis- tai perusparannusvuosi sekä lämmitysjärjestelmä
* bruttokuukausitulojen yhteismäärä ja
* omaisuus.

As.tukeen vaikuttaa asunnon koko/henkilömäärä, bruttotulot, asunnon ikä, asunnon lämmitysjärjestelmä...jne.
Kunnilla tietyt rajat joiden ylimenevää vuokraa tai neliömäärää ei huomioda asumismenoksi.
Ei voi siis olla esim. vuokra 19e/m2 ja 100m2 ja 2 henkilöä, että tuohon saisi täyden asumistuen, vaikka olisikin työtön (alhainen tulotaso) tms.

mulla oli vuokra 690€ ja neliöitä 79..tulot nettona oli silloin noin 1400€/kk ja en saanut asumistukea,kun asuttiin kaksin liian isossa asunnossa..ja kelahan laskee tulot bruttona ja lisää niihin palkkatuloihin joka kk:teen lomarahaa..

Yhteistyössä