Asumisoikeuasunnosta kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vertaistukea vailla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vertaistukea vailla

Vieras
Katselin tuossa että meidän lähelle rakennetaan kivoja asumisoikeusasuntoja mukavaan paikkaan. Meillä kun on tuo ero tulossa niin pitää miettiä minne muuttaa ja tuo olisi sijainnillisesti erinomainen juttu, ei tarvitsisi lapsen vaihtaa eskaria eikä kaveripiiriä.

Miten nuo asumisoikeusasuntojen maksut menevät, siis se parikymmentä tuhatta euroa. Mitä jos ei asukaan kuin muutaman kuukauden-vuoden tms eli väliaikaisesti, niin pitääkö se itse myydä seuraavalle vai miten käytännössä asia hoituu?

Kiitokset etukäteen avustanne! Kaikenlaisiin asioihin sitä joutuu perehtymään.

EI täällä ainakaan ole mitään vähimmäisaikaa mikä pitää asunnossa asua.
Aluksi joudut maksamaan varausmaksun, aso-maksun ja takuu vuokran (=2kk vuokra)

Kun olet muuttamassa pois ilmoitat siitä 3kk ennemmin asoasunnoille. Tämän ajan olet vastuussa vuokran maksusta, ellet pääse aikaisemmin pois ja tilallesi tulee heti uusi asukas.
Asoasunnot hoitavat uuden asukkaan etsimisen.

Minä olen näköjään näistä ihan pihalla kuin lumiukko. Tuota kohdetta hoitaa TA-asunnot Oy. Sivuilla puhutaan hakemuksesta ja kunnan asuntotoimistosta, josta pitää saada joku numero. Eikö niitä saakaan hakea siitä kohteesta mistä on kiinnostunut ja onko niihin sitten joku varallisuusraja tms.?
Auttakaa siskoa mäessä...Ihan alkeista kiitos.

Kunnalta saat jononumeron, jonka sitten liität hakemukseesi (juuri siihen kohteeseen mitä haluat), mitä pienempi numero, sen helpommin asunnon saa. Varallisuusraja on alle 50-vuotiaille. Eli varallisuutta ei saa olla niin paljon, että kykenisi hankkimaan perheelleen asunnon. Jos rahat riittäisivät yksiöön ilman lainaa, mutteivtä perheen tarvitsemaan kolmioon esim., voi asuntoa hakea.

[QUOTE="poikia3";23829967]Kunnalta saat jononumeron, jonka sitten liität hakemukseesi (juuri siihen kohteeseen mitä haluat), mitä pienempi numero, sen helpommin asunnon saa. Varallisuusraja on alle 50-vuotiaille. Eli varallisuutta ei saa olla niin paljon, että kykenisi hankkimaan perheelleen asunnon. Jos rahat riittäisivät yksiöön ilman lainaa, mutteivtä perheen tarvitsemaan kolmioon esim., voi asuntoa hakea.[/QUOTE]

Voihan sentään. Koska yksi vaihtoehto on se että toinen jää tähän asumaan lapsen kanssa eli taloa ei myydä, ainakaan vielä tässä vaiheessa. Eli ei taida sitten olla toivoa saada asumisoikeusasuntoa. Talo kumminkin on molempien nimissä, tosin velkaakin siitä on vielä.

Olisiko kenelläkään kokemuksia aso-asunnon saamisesta erotilanteessa? Siis sellaisesta että perheen yhteistä asuntoa ei vielä ole myyty, mutta toinen on muuttamassa pois.
Tuo kohde vaan olisi just niin passeli. Vaikka jonossa on varmaan satoja ennen.

[QUOTE="aloittaja";23830182]Olisiko kenelläkään kokemuksia aso-asunnon saamisesta erotilanteessa? Siis sellaisesta että perheen yhteistä asuntoa ei vielä ole myyty, mutta toinen on muuttamassa pois.
Tuo kohde vaan olisi just niin passeli. Vaikka jonossa on varmaan satoja ennen.[/QUOTE]

Sain asokämpän kun sanoin, että minun osuus talosta jää lapsille.

Mä hain kunnalta sen jonotusnumeron, oli 1500 jotain ja ajattelin, että hitsi, olen jonossa varmaan seuraavat kymmenen vuotta. No olin kokonaista kaksi viikkoa, kun tuli tarjous vapaasta asunnosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;23830789:
Sain asokämpän kun sanoin, että minun osuus talosta jää lapsille.

Okei, eli se ei siis automaattisesti tarkoita että ei saa. Pitää sitten pistää hakemus sisään ja katsoa miten käy. Kai ne kunnasta sitten hylkäävät jos katsovat että siihen on aihetta.