asuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja löllis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

löllis

Vieras
Moi
Miehen mielestä meijän pitäisi asua asunnossa joka on aikas pieni.Varmaan noin 55 neliöinen kolmio.Kaksi pientä makuuhuonetta ja yhteinen olohuone ja keittiö.
Itse en tykkää ajatuksesta lainkaa koon takia.Meitä on minä,mies ja lapsi.Myös isokokoinen koira.
Se on edullinen kyllä ja ihan liki miehen työpaikkaa.Joten säästösyistä.Mutta sillä ei ole väliä missä on minun työpaikka.Ja sitten tuskin minä edes autoa saan kun on pyörä ja linja-autot.Mutta minä kyllä maksaisin vähän enemmän vuokraa että olisi paremman kokoinen asunto.
Miten te pääsette sopuun jos toinen haluaa toista kun toinen.
Pitääkö siihen vaan muuttaa ja vitutus iskee usein kun on ahdasta.Keittiössä tykkään häärätä ja siinäkin joutuu etsimään tilaa kaikelle.
Miten voisimme päästä sopuun tälläisessä?

Alkuperäinen kirjoittaja löllis:
Moi
Miehen mielestä meijän pitäisi asua asunnossa joka on aikas pieni.Varmaan noin 55 neliöinen kolmio.Kaksi pientä makuuhuonetta ja yhteinen olohuone ja keittiö.
Itse en tykkää ajatuksesta lainkaa koon takia.Meitä on minä,mies ja lapsi.Myös isokokoinen koira.
Se on edullinen kyllä ja ihan liki miehen työpaikkaa.Joten säästösyistä.Mutta sillä ei ole väliä missä on minun työpaikka.Ja sitten tuskin minä edes autoa saan kun on pyörä ja linja-autot.Mutta minä kyllä maksaisin vähän enemmän vuokraa että olisi paremman kokoinen asunto.
Miten te pääsette sopuun jos toinen haluaa toista kun toinen.
Pitääkö siihen vaan muuttaa ja vitutus iskee usein kun on ahdasta.Keittiössä tykkään häärätä ja siinäkin joutuu etsimään tilaa kaikelle.
Miten voisimme päästä sopuun tälläisessä?

On sitä pienemmissäkin asuttu. Eikö tuo säästäminen ole ihan hyvä perustelu. Etkö kestäisi vuoden tai pari sitä ja kun saatte rahaa samalla säästöön, voisitte ostaa paremman, ehkä jopa sen unelmien asunnon, jossa asutte vanhaksi asti. Koirastahan pääsee helposti eroon ja säästyy tilaa sekä vielä lisää rahaa.

Kyllä joskus kannattaa kuunnella myös miehen mielipiteitä, varsinkin jos on kyse rationaalisista asioista kuten säästäminen...
Vaikka sillä naapurilla/kaverilla/sukulaisella olisikin omakotitalo puutarhoineen...

Oletko ajatellut harmittelun ja puhumisen sijaan ottaa uusista mahdollisuuksista selville, esitellä ne miehellesi ja laskea mikä taloudellisesti kannattaa tai mikä ei.Eli etsit alueen minne muuttaisit, selvität millaisia hintoja siellä asumisesta pyydetään, lasket muut asumisen kulut sekä mitä maksaa vuodessa sinun kulkeminen tai hänen kulkemisensa uuden kodin ja työpaikan väliä. Jos miehesi on jahkailevaa tyyppiä hän voi hyvinkin tarvita pientä sysäystä taholtasi ja jos miehesi on oikein tyypillinen mies hänen miehinen tarpeensa saada ottaa ohjat käsiinsä suurissa päätöksissä voi herätä, jolloin sinun hommasi on pian huolehtia vain muuttolaatikoiden pakkaamisesta :) Joka tapauksessa miehelläsi voi olla ylikorostunut huoli uusista kuluista ja sitäkin suuremmalla syyllä laske ne hänelle valmiiksi, koska ihmisen on helpompi hahmottaa selviä numeroita kuin kuunnella pelkkiä unelmia.

Koska kyse on vuokra-asunnosta voi sopivan kokoisen asunnon löytäminen/jonottaminen kestää, joten sitäkin suuremmalla syyllä miehellesi jää hyvin aikaa pohtia omaa päätöstään.

Pysy siis päättäväisenä, päämäärätietoisena ja luota itseesi. Yleensä on helpompi sovitella kun tiedetään mistä pitää sovitella ja neuvotella.

Huh, onneksi olen sinkku, niin saan itse päättää elämästäni. Tosin en kyllä parisuhteessakaan suostu siihen, että mies päättää minunkin asioistani yksinvaltiaan ominaisuudessa.

moisessa ahtaudessa. Tarvitsen tilaa ympärilleni. Vähintään yhtä monta huonetta kuin asujia + tilava olohuone ja tilava keittiö. Vähintään 2 kylpyhuonetta. Mielellään myös viershuone/työhuone.

Mä en luovu länsisiiven tornista linnassani. Joteskin kuulosta aika nuoren ihmisen kirjoittelulta. Mikä siinä säästämisessä ja mahd. oman hankkimisessa on _niin_ kauheeta. Kaikkimullehetinytmuutenkiukuttelen.

"Kyllä joskus kannattaa kuunnella myös miehen mielipiteitä, varsinkin jos on kyse rationaalisista asioista kuten säästäminen... "

Naisestako ei ole rationaaliseen asiaan kuten säästämiseen? Ettei nyt vain mystifioitaisi miestä?

Ilmeisesti olet nimesi veroinen kun ette ole pystynyt hankkimaan omistusasuntoa!

Jos siis molemmat ovat työelämässä, kannattaa ottaa velkaa ja hankkia omistusasunto, korko on suunnilleen sama kuin vuokra ja asunto olisi OMA. Jos asunto olisi omakotitalo, tilaakin voisi olla paljon. Eihän 55 neliöisiä asuntoja ole, joissa on kaksi makuuhuonetta ja olohuone/keittiö. Meillä on makuuhuonekin 28 neliöinen.

Kannattaisi ryhdistäytyä ja hankkia siis oma, ei kai kukaan muu kuin luuseri asu vuokralla.

Minä, avomieheni ja edellisestä liitostani olevat 2 lasta + 2 gerbiiliä + akvaario asumme reilut 70 neliöisessä rivitalokolmiossa. Mahdumme ihan hyvin. Kyse on siitä, että olemme päättäneet mahtua tähän. Kerrostaloasunnosta siirryimme tähän, koska kaipasin kovasti omaa pientä pihaa, mutta tässä elämänvaiheessa rivarineliöt olisivat olleet liian kalliita.

Meillä lapsilta pieneksi jääneet vaatteet viedään kirppikselle, myydään huuto.netissä tai annetaan kierrätykseen. On myös erinomainen säästövinkki se, että kun ylimääräistä säilytystilaa ei ole, niin varsinkin monia kivoja sisustusjuttuja jää ostamatta, koska en halua haalia tavaraa kaappien tukkeeksi (erityisesti sesonkituotteet kuten joulu- ja pääsiäiskoristeet jää ostamatta).

Ikean mainoskikkaa muistuttaakseni jos ei neliöt riitä, kannattaa ottaa kuutiot käyttöön. Tämä tarkoittaa sitä, että tavaroita ei kannta säilyttää lipastoissa, vaan kattoon asti ylettyvissä kaapeissa ja kirjahyllyissä. Tavalliseen vaatekaappiinkin saa mahtumaan enemmän tavaraa, kun siihen hankkii kunnolliset hyllyt (esim. ulosvedettävät korihyllyt ja tankoja voi olla kaksi, jolloin toinen alempana ja toinen ylempänä jne). Sänkyjen alle saa myös pyörillä liukuviin kannellisiin säilytyslaatikoihin esim. seuraavan sesongin vaatteita.

AP:n kirjoituksessa pisti silmään se, että onko tuo asunto nyt sitten se ainoa mahdollisuus. Minusta on hyvä, jos edes toisella tulisi olemaan lyhyt matka töihin. Kuitenkin muutkin etäisyydet vaikuttavat esim. etäisyys lapsen kouluun ja harrastuksiin, sijainti julkisia kulkuneuvoja ajatellen, onko palvelut kävelyetäisyydellä jne. Jos kyseessä on omistusasunto, niin erityisesti sitä kannattaa miettiä, että mikä on asunnon sijainti, sillä se on tärkein yksittäinen asunnon hintaan vaikuttava tekijä. Jos kyse on vuokra-asunnosta, siitähän pääsee aina helposti eroon, jos se ei miellytä. Jos asunto on muuten hyvä, mutta hieman pieni, niin kannattaisi harkita asunto vakavasti. Harvemmin esimerkiksi makuuhuoneiden tarvitsee olla kovin isoja, koska esim. vanhempien makuuhuoneessa harvemmin muuta tehdään kuin nukutaan, löhötään sängyssä lukemassa tai rakastellaan, jolloin lattiapinta-alaa ei juurikaan tarvita.

Joka tapauksessa teidän pitäisi yhdessä olla yksimielisiä siitä, millaisen asunnon hankitte olipa se sitten vuokra- tai omistusasunto.

Juuri nyt ei voi ajatella tuota oman asunnon ostamista.
Meillä on nyt 57 neliöinen asunto.Mutta se on kaksio.Sopivan kokoinen makuuhuone,keittiö ja tilava olohuone.Ja tähän mahtuu hyvin.
No kaikilla on omat mielipiteet ja ajatuksensa.
Täytyypi jatkaa miettimistä

Yhteistyössä